Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/278) ve 2023 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/277) ile Sayıştay tezkereleri a)Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b)Karayolları Genel Müdürlüğü c)Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ç)Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 25 .11.2024 |
RESUL KURT (Adıyaman) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım. Değerli milletvekilleri, Sayın Bakanım, kıymetli bürokratlar, çok değerli basın mensupları; hepinizi saygıyla selamlıyorum. Öncelikle, dün Antalya Havalimanı'nda iniş sırasında motoru yanan uçak nedeniyle oradakilere geçmiş olsun diyor, yirmi üç saniyede ulaşarak iki dakikada uçaktaki yangını söndüren ve yolcuları güvenli şekilde tahliye eden ekiplere teşekkür ediyorum. Ulaştırma ve altyapı bir ülkenin ekonomik kalkınmasında, sosyal gelişiminde ve uluslararası rekabet gücünde kritik bir rol oynamaktadır. Ulaşım altyapısı ticaretin, turizmin ve sanayinin gelişimini doğrudan etkilemektedir. Ulaşım ağının yaygınlığı ve kalitesi, üretilen tüm ürünlerin ve hizmetlerin daha hızlı ve etkin bir şekilde dolaşımını sağlayarak hem yerel hem de uluslararası pazarlarda rekabet gücümüzü artırmaktadır. Cumhurbaşkanımızın ifade ettiği gibi, kalkınmanın temel unsuru olarak ulaştırma yatırımlarında ne kadar iyi bir noktaya gelirsek ülkemizin büyümesinin ve güçlenmesinin önünü de o kadar açmış oluruz. Bu anlayışla memleketimizin ihya ve inşası adına durmadan çalışmaya devam ediyoruz. Bu çerçevede, demir yollarına yatırımların hızla artması da hem emisyon azaltımına katkıda bulunmakta hem de güvenli ve uygun maliyette yük ve yolcu taşımacılığı yapılmasına imkân sağlamaktadır. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımız ve yürüttüğü projeler de 131.405 personel, 2.003 şantiyede 91.867 çalışan olmak üzere toplam 223.272 kişi doğrudan istihdam edilmektedir. Sayın Bakanım, bu vesileyle Bakanlığınızın faaliyet alanları çok geniş, birçok ilimizde olduğu gibi Adıyaman da Bakanlığınızın hizmetlerinden faydalanmak istiyor ve faydalanmakta. Bu anlamda, seçim bölgem, memleketim Adıyaman ilimizin ulaştırma ve altyapı projelerine ilişkin hem bazı taleplerimizi hem de teşekkürlerimizi iletmek istiyorum. Önceki yıllardan başlayarak 2002 yılı sonuna kadar toplam 23 kilometre bölünmüş yol yapılmışken 2003-2024 yılları arasında 250 kilometrelik bir bölünmüş yol daha yapılarak toplamda 273 kilometre bölünmüş yol ağına ulaşılmıştır. İlimizdeki, bu anlamda, bölünmüş yol artışı şehrimizin ulaşımına büyük katkı sağlamıştır. 2003-2024 yılları arasında toplam 23 milyar 377 milyon liraya ulaşan bir yatırım olmuştur. Bugün itibarıyla 7 adet büyük proje devam etmektedir. Bu projelerin toplam tutarı neredeyse 15 milyar liraya yakın bir rakam tutmaktadır. Kâhta-Narince-Nissibi yolu, Gölbaşı-Adıyaman ayrımı, Besni il yolu, Kâhta-Narince ayrımı, Damlacık ayrımı il yolu, Narince-Gerger il yolu, Malatya-Darende ayrımı, Gölbaşı yolu olmak üzere önemli projelerimiz var. Yine, Gölbaşı-Adıyaman-Kâhta yolu, bitümlü sıcak karışım da gerçekten şehrimizin büyük bir ihtiyacını karşılayacaktır. Besni-Araban yolu da devam etmekte olan projelerimiz arasındadır. Cumhurbaşkanımızın hem ilimizde hem de Sincik'te ziyaretleri esnasında hemşehrilerimize vermiş olduğu sözler doğrultusunda Sincik-Malatya, Sincik-Kâhta yolunun ihalesi de 29 Temmuzda yapıldı. Projenin yapımı 1,5 milyarlık bir maliyet gerektiriyor. Sayın Bakanım, projeye desteklerinizi istirham ediyoruz. Yine, memleketim için, Adıyaman için çok öneme sahip, Adıyaman-Malatya iki kardeş şehir ve dolayısıyla Malatya-Adıyaman arasında önemli bir yol da Çelikhan yolu olarak 25 Ekimde ihalesi yapılan bu yolun şehrimiz için büyük bir anlamı var. Dolayısıyla da siz de zaten deprem döneminde Adıyaman'da bulundunuz ve bu projenin ne kadar önemli olduğunu siz de bizden çok daha iyi biliyorsunuz. Bu proje kapsamında, 598 metre uzunluğunda 5 adet köprü, 6.410 metre uzunluğunda 2 adet tek tünel, yine 7,5 kilometresi bölünmüş yol sathi kaplama, 31,5 kilometresi tek yol sathi kaplama olmak üzere 53 kilometre olan yolumuz 39 kilometreye düşecek. Çok virajlı, kazalara çok sebebiyet veren, vatandaşımızın ulaşım güvenliğini tehlikeye sokan bu yol, ticari anlamda da Malatya-Adıyaman kardeşliğine bir katkı sağlayacaktır. Dolayısıyla, bu projeye öncelikli olarak ödeneklerin aktarılması ve hızlandırılması noktasında desteklerinizi bekliyoruz.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın "Türkiye Hızlanıyor" sloganıyla sürdürmüş olduğu politikalar gereğince şehrimize kazandırılan bu projelerin süratle tamamlanması noktasında sizlere güveniyoruz. Sizin de bildiğiniz gibi, yine, Kuzey Adıyaman'ımız için önemli birçok projeler var. Bunların ulaşımla ilgili olanlarının hepsinin üzerinde beraber çalıştık. Bu anlamda, projelerimize desteklerinizi bekliyoruz. Adıyaman, turizm potansiyeli de oldukça yüksek olan bir şehrimiz. Nemrut Dağı Millî Parkı, Cendere Köprüsü, Perre Antik Kenti, Karakuş Tümülüsü, Arsemia, Sofraz, Haydaran Kaya Mezarı, Roma Çeşmesi, Palanlı Mağarası ve bu anlamda tarihî, doğal güzellikleri çok olan, özellikle birçok vatandaşımızın, yurt dışından turistlerin ziyaret etmek istediği bir şehrimiz. Bu anlamda, ayrıca, inanç turizmi noktasında da hem Safvan Bin Muattal Türbesi, Abuzer Gaffari Türbesi gibi inanç noktaları da vatandaşlarımızın teveccühüne mazhar oluyor. Sayın Bakanım, turizm potansiyelinin geliştirilmesi için Adıyaman'dan Antalya ve İzmir'e uçak seferlerinin konulması şehrimizin ekonomisi için büyük bir önem taşıyor. Bu anlamda, hem Adıyaman-Antalya hem de Adıyaman-İzmir uçak seferlerinin konulması noktasında sizlerden destek bekliyoruz. Sözlerime son verirken Bakanlık bütçesinin hayırlı olmasını diliyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum. BAŞKAN MEHMET MUŞ - Teşekkür ediyorum. MAHMUT TANAL (Şanlıurfa) - Sayın Bakanım, Resul Bey'in ilave ettiklerine bir de uçaklardan birine "Nemrut Dağı" ismini verelim. Hiç öyle "Nemrut Dağı" ismi yok Adıyaman uçaklarında. RESUL KURT (Adıyaman) - Var, var, "Adıyaman" uçağı var. MAHMUT TANAL (Şanlıurfa) - Yok kardeşim, uçaklarda "Nemrut Dağı" adı yok. RESUL KURT (Adıyaman) - Yok, "Nemrut Dağı" yok, "Adıyaman" var.