| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/278) ve 2023 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/277) ile Sayıştay tezkereleri a)Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b)Karayolları Genel Müdürlüğü c)Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ç)Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 25 .11.2024 |
GEORGE ASLAN (Mardin) - Sayın Başkan, Sayın Bakan, Sayın Bakan Yardımcıları, sayın bürokratlar ve değerli milletvekilleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum. Türkiye'nin en önemli sorunlarından biri insanların yaşamlarına mal olan trafik kazaları sorunudur. Ülkenin her tarafından sık sık "Katliam gibi kaza." şeklinde verilen haberleri duyuyoruz. Kara yollarına yapılan harcamalara rağmen, geçtiğimiz yıl 1 milyon 314 bin trafik kazası meydana gelmiştir. Trafik kazaları sonucunda 6.548 kişi hayatını kaybederken 350 bin 855 kişi de yaralanmıştır. Önceki yıla göre kaza ve yaşamını yitirenlerin sayısında artış yaşanmıştır. Bu ölümler, trafik kazaları sorununa karşı acil ve rasyonel tedbirlerin alınması gerektiğini ortaya koymaktadır. Hem sürücülerin hem de yolcuların trafik kurallarına uymaları trafik kazalarını önlemede önemli bir faktördür ancak yollarda bir türlü bitmek bilmeyen çalışmalar yapıldıktan sonra, üzerinden bir yıl dahi geçmeden tekrar bozulan yollar hem kazalara hem de büyük ekonomik maliyete neden olmaktadır. (Uğultular) OTURUM BAŞKANI ORHAN ERDEM - Sayın Aslan... Arkadaşlar, çok uğultu var; lütfen, hatibi dinleyelim. GEORGE ASLAN (Mardin) - Diğer önemli bir konu araç muayenelerinde yaşanan sorunlardır. TÜVTÜRK araç muayene istasyonlarına yönelik şikâyetleri çokça duyuyoruz. İnsanlar muayene ücretlerine yapılan orantısız zamlardan, randevu alamamaktan, muayene esnasında maruz kaldıkları uygulamalara kadar pek çok sorun yaşamaktadır. Bu yıl otomobil, minibüs ve kamyonet gibi araçlar için muayene ücreti 1.130 TL'den, 1.821 TL'ye; otobüs, kamyon için ise 2.462 TL'ye çıkarılmıştır. Bu ücrete yılbaşından itibaren yüzde 44 zam yapılacağı söylenmektedir. Bu durumda otomobil, minibüs ve kamyonetlerin muayene ücreti 1.821 TL'den 2.622 TL'ye, kamyon ve otobüsler için ücretler 3.500 TL'ye çıkacak. Kredi kartıyla ödemelerde ise ek ücret ilave edilmektedir. Araç sahiplerinden alınan sigorta, vergi, yakıt, bakım, kasko gibi her geçen gün artan giderler yetmiyormuş gibi bir de araç muayeneleri için böylesine fahiş ücretler alınması ülkenin içinde bulunduğu ekonomik koşullar ve mevcut enflasyon oranları dikkate alındığında -araç muayenesinden alınan ücretler- yurttaşlarımızı ekonomik açıdan oldukça zorlamaktadır. Bu alanda makul bir ücretlendirmeye gidilmesi gerekmektedir. Öte yandan, araç muayene noktalarının yetersizliği nedeniyle insanlar günlerce beklemek zorunda kalıyor. Örneğin, Mardin'in en büyük ilçesi olan Kızıltepe'de tek bir araç muayene istasyonu yok, 120 bin nüfuslu Midyat'ta da aynı şekilde bir istasyon yok, insanlar Nusaybin'e, Batman'a ya da Mardin'e gitmek zorunda kalıyor. Bu sorunun çözülmesi için Kızıltepe ve Midyat'a birer araç muayene istasyonu acilen kurulmalıdır. Muayeneler esnasında herhangi bir eksiklikten dolayı gönderilen araçların tekrar başa dönüp sıraya girmemesi ve yoğunluğun azaltılması için ek kapıların kurulması lazım. Mardin'deki ulaşım sorunlarını daha önce de dile getirmiştik. Ne yazık ki sorunlara çözüm üretilmesi noktasında pek ilerleme sağlanmıyor. Mardin, çevre yolu olmayan tek büyük şehirdir. Son yıllarda yaşanan trafik yoğunluğuna rağmen maalesef çevre yolları yapılmamış ve Tarihî İpek Yolu hâlen Kızıltepe ve Nusaybin ilçe merkezlerinden geçmektedir. Mardin Artuklu ile Kızıltepe ilçeleri arasında Diyarbakır, Şırnak ve Urfa istikametlerinde çevre yolları yapılmalı, mevcut Kızıltepe-Mardin yolu üzerinde de acilen "battı çıktı" diye tabir edilen kavşak projeleri hayata geçirilmelidir. Batman-Gercüş, Mardin-İdil, Cizre ve Nusaybin'in kesişme noktası olan Midyat'ta çevre ve bağlantı yolları olmadığı için ağır vasıtalar da şehir merkezinden geçmek zorunda kalmaktadır, bu da hem trafik kazalarının yaşanmasına hem de trafik yoğunluğuna neden olmaktadır. Çevre yolları sorunu Mardin için en önemli ve en acil ihtiyaçtır. (Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı) GEORGE ASLAN (Mardin) - Son olarak, beş yıl önce yapımına başlanan Midyat-Mardin arası anayol çalışması da en kısa zamanda bitirilmelidir diyor, teşekkür ediyorum.