KOMİSYON KONUŞMASI

HÜSEYİN ALTINSOY (Aksaray) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.

Burada bir arkadaşımızın telefonu kaldı, alabilirse…

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - “Ondan da vergi alacağız yoksa.” diyorsunuz!

VELİ AĞBABA (Malatya) - El koymasın da… (Uğultular)

HÜSEYİN ALTINSOY (Aksaray) - Sayın Başkanım, Plan ve Bütçe Komisyonumuzun kıymetli üyeleri, Sayın Bakan Yardımcım, kamu kurum ve kuruluşlarımızın kıymetli bürokratları, sivil toplum kuruluşlarımızın değerli temsilcileri, saygıdeğer basın mensupları; hepinizi saygı, sevgi ve muhabbetle selamlıyorum.

Bugün Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunduğumuz 12 maddeden oluşan ve Komisyonumuzda görüşmelerine başladığımız Savunma Sanayii İle İlgili Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi’mizi AK PARTİ Grubumuz, şahsım Elâzığ Milletvekilimiz Ejder Açıkkapı, Kırşehir Milletvekilimiz Necmettin Erkan ve teklifte imzası bulunan 121 milletvekili arkadaşımızla birlikte hazırlamış bulunmaktayız.

Savunma Sanayii Başkanlığımızın gelirlerini artırmaya yönelik birtakım düzenlemeler ile bazı kanunlarda değişiklik yapılmasına dair düzenlemeler teklifimizde yer almaktadır.

Sözlerime başlamadan önce, ülkeler arasındaki refah farklarının nedenleri ve kurumların ekonomik ilerlemeye olan etkileri üzerine yaptığı çalışmalarıyla 2024 Yılı Nobel Ekonomi Ödülü’ne layık görülen ekonomist Profesör Doktor Daron Acemoğlu’nu tebrik ediyorum.

Değerli milletvekilleri, bölgemizde ve dünyada çok yönlü gelişmelerin yaşandığı, artan risk ve tehditler nedeniyle güvenlik ortamının hızlı ve sürekli olarak değiştiği kritik bir süreçten geçmekteyiz. Bölgesel çatışmalar, terörizm, hibrit harekât ve vekâlet savaşları yaygınlaşmakta, düzensiz göç ve mülteci sorunu, yabancı karşıtlığı, ayrıca iklim değişikliği, gıda krizi, salgın hastalıklar ise ortamı daha karmaşık bir hâle getirmektedir.

Ülkemizin jeopolitik konumu bölgesinde ve dünyadaki önemini daha da arttırırken risk ve tehditleri de beraberinde getirmektedir. Böylesine hassas ve kritik bir coğrafyada var olabilmek, her alanda hak ve menfaatlerimizi koruyabilmek, aynı zamanda dünya barış ve istikrarına katkı sunabilmek için en başta askerî açıdan güçlü olmak zorundayız. Bu kapsamda, savunma sanayimizin gelişimi ve güçlenmesi bir ihtiyaçtan ziyade zaruret hâline gelmiş durumdadır.

Bu kaotik ortamda Hükûmetimiz, devletimizin bekası, ülkemizin ve milletimizin güvenliği için çalışmalarını azim ve kararlılıkta sürdürmektedir. Hudutlarımızın güvenliğinin sağlanmasından terörle mücadeleye, mavi vatan ve topraklarımızdaki hak ve menfaatlerimizin korunmasından uluslararası barış ve istikrara katkı sunmaya kadar üstlendiği tüm görevleri başarıyla yerine getirmektedir. Nitekim icra ettiğimiz Fırat Kalkanı, Zeytin Dalı, Barış Pınarı, Bahar Kalkanı ve Pençe serisi harekâtları ve diğer operasyonlarla bölücü terör örgütü yurt içinde bitme noktasına gelirken sınır ötesinden Türkiye'ye yönelik saldırılar da bertaraf edilmiş, sınırlarımızda kurulmak istenen terör koridoru parçalanmıştır Cumhuriyetimizin 100’üncü yılını tamamladığımız bu dönemde bir asır önce mali imkânsızlıklar ve kısıtlı bütçeyle istiklal mücadelesi vererek destanlar yazan kahraman ordumuz, bugün nitelikli personeli, yerli ve millî savunma sanayisi, teknolojik donanımı, asil milletimizin desteği ve devletimizin sahip olduğu imkânlarla bölgesinde ve dünyada etkin, caydırıcı, saygın ve güçlü bir ordu konumuna gelmiştir. Cumhuriyetimizin 2'nci yüzyılında Türkiye Yüzyılı vizyonuyla (2/2594) esas numaralı Kanun Teklifi tutanağa eklidir. geleceğe emin adımlarla ilerlerken, bugünlere ulaşmamızda emeği geçen başta cumhuriyetimizin kurucusu Gazi Mustafa Kemal Atatürk olmak üzere aziz şehitlerimizi, ebediyete irtihal eden kahraman gazilerimiz ile tüm komutanlarımızı ve devlet büyüklerimizi rahmet, minnet ve şükranla yâd ediyorum.

Ülkemiz Hükûmetimizin stratejik öngörüsüyle son yıllarda savunma ve güvenlik alanında önemli adımlar atmış, diğer ülkelerle kurduğu çok boyutlu ilişkilerle bölgesinde ve dünyada etkin bir konuma ulaşmıştır. Başta terörle mücadele olmak üzere elde ettiğimiz tüm başarıların devam etmesi ve ülkemizin uluslararası alandaki güçlü konumunu sürdürebilmesinin en önemli şartlarından biri de yerli ve millî savunma sanayimizdir. Kendi kendine yeten, yerli ve millî savunma sanayimiz en önemli hedeflerimizden bir tanesidir zira orduların gücü personelinin kahramanlık ve fedakârlığının yanı sıra, sahip olduğu yüksek teknoloji ürünü silah, araç ve gereçleriyle doğru orantılıdır. Bu kapsamda, Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğinde hayata geçirilen Millî Teknoloji Hamlesi’yle artık ihtiyacımız olan teknolojiler yerli ve millî olarak tasarlanmakta, üretilmekte ve birçok ülkeye de ihraç edilmektedir.

Merkezî yönetim bütçesi kapsamında yer alan savunma ve güvenlik birimlerimize tahsis edilen ödeneklerin yanı sıra Savunma Sanayii Destekleme Fonu’yla birlikte savunma sanayimizin yerli ve millî imkânlarla mevcut kabiliyetlerinin geliştirilmesi amacıyla 2024 yılı bütçesinden toplam  1 trilyon 133,5 milyar lira kaynak ayrılmıştır; söz konusu tutar, merkezî yönetim bütçe büyüklüğünün yüzde 10,2'sini oluşturmaktadır. Bu tutar 2023 yılında merkezî yönetim bütçe büyüklüğünün yüzde 8,8'ini oluşturmaktaydı. Savunma Sanayii Destekleme Fonu için ayrılan kaynağın 2024 yılı sonuna göre gelir kalemlerine bağlı olarak yaklaşık 162,5 milyar lira olacağı da öngörülmektedir.

2002 yılında yalnızca 62 savunma projesi yaklaşık yüzde 80 dışa bağımlılık oranıyla yürütülürken, geldiğimiz noktada yüzde 80'e varan yerlilik oranıyla proje sayımız yaklaşık 20 kat artarak 1.200’lere kadar yükselmiştir. Toplam savunma ve havacılık sektör cirosu 2002 yılında 1,1 milyar dolardan 2022 yılında 12,2 milyar dolara çıkmıştır. Geçmişte yalnızca 248 milyon dolar olan savunma ve havacılık ihracatımız 2023 yılında TİM verilerine göre 5,5 milyar dolara ulaşmıştır. Savunma ihracat rakamlarımız son beş senede her yıl ortalama yüzde 20 artış göstermektedir. Savunma sanayi ürünlerimizi ihraç ettiğimiz ülke sayısı 185'e, İHA ve SİHA'lar, kara araçları, deniz platformları başta olmak üzere ihraç edilen ürün çeşitliliği yaklaşık 230'a çıkmış ve Türk savunma sanayi ürünleri küresel ligde ön planda yer almaya başlamıştır.

Savunma Sanayii Başkanlığı, ülkemizde savunma sanayi altyapısının tesisine ilişkin politikaların tespiti ve bu politikaları tatbik etme yetki ve sorumluluğuna sahip mekanizmaların oluşturulması amacına uygun olarak 1985 yılında…

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Ön planda yer almaya başladıysak vergiyi niye alıyorsun o zaman? Doğru söylüyorum, uçuyor ama…

HÜSEYİN ALTINSOY (Aksaray) - Lütfen, biraz saygı gösterir misiniz beyefendi, Sayın Vekilim.

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - O kadar güzel yazdın ki senaryoyu; Allah sonumuzu hayır etsin, bir de vergi istiyorsun.

HÜSEYİN ALTINSOY (Aksaray) - Güzel yazıyorum, evet.

Ama lütfen ya…

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Bir okuduğun metne bak, bir de istediğin kanun teklifine bak!

HÜSEYİN ALTINSOY (Aksaray) - Ama konuşmamı bitireyim, ondan sonra siz gereğini söylersiniz ya.

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Böyle bir usulümüz var mı arkadaşlar ya?

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Değerli arkadaşlar, sayın teklif sahibine müsaade edelim; meramını bir anlatsın, sonra eleştireceğiz zaten.

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Meramında yok bir şey, Başkanım.

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Daha başlamadan eleştiriyorsunuz.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Bir anlatsın, niye getirmiş bir bakalım.

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Dinliyorum, konuştuğunu yorumluyorum, konuştuğunu.

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Neyi dinliyor?

VELİ AĞBABA (Malatya) - Dinliyor da eleştiriyor.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Arkadaşlar…

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Dinlemeseydim konuşmazdım. Sen uyuyorsun, cep telefonuyla oynuyorsun orada! Bak, ben onu dinliyorum.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Arkadaşlar…

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Neyi dinliyorsun, neye itiraz ediyorsun?

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Onu dinliyorum, onu! Senin gibi oynamıyorum.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Aygun… Arkadaşlar…

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Yanlış ne, yanlış ne yani?

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Kırkpınar…

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Oynuyorsun orada telefonla, kalkmış konuşuyorsun be!

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Değerli arkadaşlar…

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Yani savunma sanayisinin yüzde 80 yerli olması rahatsız mı ediyor sizi?

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Kırkpınar...

CAVİT ARI (Antalya) - Seni rahatsız etmişe benziyor.

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Sevgili kardeşim, bu kadar şey varsa ne yapmaya vatandaşın cebine giriyorsun, neden cebine saldırıyorsun! Bir koyundan 2 tane deri çıkarıyorsun! Utanın be, utanın!

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Aygun…

Arkadaşlar, bir saniye…

HÜSEYİN ALTINSOY (Aksaray) - Sayın Aygun, şöyle yapalım mı…

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Altınsoy, bir bırakın, ben sorayım nasıl yapacağımızı.

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Sayın Aygun konuşsun!

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Sen git, Uşak’a bak. Uşak’a bak, yıllardan beri Uşak’a daha çivi yok, çivi.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Aygun, bitince haber verin bana.

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Hayalin bile yetmez. Gel, ben sana anlatayım.

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Anlatacağım ben sana merak etme. Ben anlatırım merak etme. Anlatır sayın vekillerim belediye başkanımı sana.

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Milletin nasıl tepesine çöktüğünü de biliyoruz.

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Aynen aynen!

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Değerli arkadaşlar, bitince bana söyleyin, ben de…

Sayın Güneş, Sayın Aygun; bakın, daha gece buradayız, enerjimizi harcamayalım.

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Bu hafta hep buradayız, sıkıntı yok.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Akşam yemeğimiz var. Bakın, bu Komisyon üyeleri burada kalıyorlar.

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Sayın Başkan, patronlar için değil, halk için buradayız biz.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Aygün, tamam, hepimiz halk için buradayız.

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Sayın Başkanım…

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Güneş, bir müsaade...

Sayın Aygun, burada bütün milletvekilleri halk için burada iktidarı muhalefeti.

Evet, Sayın Altınsoy, buyurun.

İlave süre isterseniz vereceğim.

HÜSEYİN ALTINSOY (Aksaray) - Sayın Başkanım, Savunma Sanayii Başkanlığı 2018 yılında 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’yle yeniden yapılandırılmış, Savunma Sanayii Başkanlığı hakkında 7 numaralı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'yle de kuruluş, görev, yetki ve sorumlulukları düzenlenmiştir. Savunma Sanayii Başkanlığı, modern bir savunma sanayisinin geliştirilmesi ve Türk Silahlı Kuvvetlerinin modernizasyonunun sağlanması amacıyla gerçekleştirilen projeleri Savunma Sanayii Destekleme Fonu’yla hayata geçirmektedir. Savunma Sanayii Destekleme Fonu kaynakları, Savunma Sanayii İcra Komitesi tarafından alınan kararlar çerçevesinde, Türk Silahlı Kuvvetlerinin kullandığı araç ve gereçlerin modernizasyonu, istihbarat ve güvenliğe yönelik Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı ile Millî İstihbarat Teşkilatı Başkanlığının ihtiyaçlarının karşılanması ve savunma sanayisinin geliştirilmesi amacıyla kullanılmaktadır.

Savunma Sanayii Destekleme Fonu gelirleriyle hayata geçirilen birçok önemli projelerle Türkiye hava, kara, deniz ve ayrıca uzayda güçlü, bağımsız ve caydırıcı bir bölgesel güç konumuna ulaşmıştır. Hâlen devam eden millî muharip uçak KAAN, ALTAY, millî askerî gemi ve denizaltı projelerimiz ve motor projeleri ve planlanan çok sayıda yeni projeyle hava, kara, deniz, uzay ve siber dünyada tam bağımsız bir savunma sanayisi inşa edilmekte, daha etkili bir caydırıcılık kapasitesi ve artan ihracat potansiyeliyle Türkiye küresel güç olma hedefi doğrultusunda emin adımlarla ilerlemektedir.

Özellikle son dönemlerde yerli ve millî olarak geliştirmekte olduğumuz Çelik Kubbe Projesi’yle, katmanlı hava savunma sistemlerimizle tüm algılayıcı ve silahlarımızın bir ağ yapısı altında birbirleriyle entegre çalışması, ortak hava resminin oluşturulması, gerçek zamanlı olarak harekât merkezlerine ulaştırılması ve yapay zekâ destekli olarak karar vericilere sunulması sağlanacaktır. Çelik Kubbe Projesi’yle alçak irtifadan yüksek irtifaya ve kısa menzilden uzun menzile kadar uzanan tehditlere karşı hava sahasının tamamını kapsayacak bir güvenlik şemsiyesi inşa edilmesini sağlayan füze savunma sistemi de Türkiye'nin bu hedefine önemli bir katkı sağlayacaktır.

Ülkemiz, İHA ve SİHA teknolojisinde dünyanın önde gelen 3 ülkesinden biridir. Elektronik harp alanında dünyada öncü olan ülkemiz, kendi savaş gemisini yapabilen 10 ülkeden biridir. Savunma sanayimiz günümüzde 3.500’den fazla firması ve 90 bini aşkın çalışanıyla ülkemiz ekonomisine en yüksek katkıyı veren sektörlerden biri hâline gelmiştir. Sektörümüz bugün 15 milyar doları aşkın sektör cirosu, 2 milyar 622 milyon dolarlık AR-GE harcaması, bini aşkın projesi ve yaklaşık 96 milyar doların üzerinde proje hacmiyle kutsal ve hayati amaç için çalışmalarını yürütmektedir.

Savunma Sanayii Destekleme Fonu gelirleri 4842 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun’da ve 3238 sayılı Savunma Sanayii ile İlgili Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun’da düzenlenmiştir. 4842 sayılı Kanun gereğince Savunma Sanayii Destekleme Fonu’na gelir ve kurumlar vergisi toplam tahsilatı üzerinden yüzde 6, veraset ve intikal vergisi toplam tahsilatı üzerinden yüzde 25, motorlu taşıtlar vergisi toplam tahsilatı üzerinden yüzde 20 oranında pay ayrılmaktadır. Ayrıca 3238 sayılı Kanun kapsamında Savunma Sanayii Destekleme Fonu gelirleri ise her yıl bütçeye bu maksatla konulacak ödeneklerden, Türk Silahlı Kuvvetlerini güçlendirmek amacıyla kurulmuş bulunan vakıflardan Fon’a yapılacak transferlerden, yine, 1473 sayılı Kanun’a göre belediye hudutları içerisindeki her türlü sinema, tiyatro, konser, sirk, fuar ve benzeri giriş biletlerinden, kanunla -vergi kanunları hariç- kurulan fonlardan, Cumhurbaşkanınca belirlenecek miktarda yapılacak aktarmalardan, Millî Savunma Bakanlığı bütçesinden, modern silah, araç ve gereçler için ayrılan ödeneklerden, Fon’un mal varlığından elde edilecek gelirlerden, bağış ve yardımlardan oluşmaktadır.

2023 yılı bütçe verilerine göre, Savunma Sanayii Destekleme Fonu gelirlerinin yaklaşık yüzde 80'ini vergi gelirlerinden ayrılan paylar oluşturmaktadır. Türk savunma sanayisinin hem yerli ve millî savunma sanayimizin sürdürülebilirliğinin ve projelerimizin artarak devamı için hem de uluslararası rekabet gücünün artırılması için ihtiyaç duyduğu kaynağın temin edilmesi amacıyla yeni kaynak ihtiyacı bulunmaktadır. İhtiyaç duyulan kaynağın kalıcı gelir unsurlarıyla sağlanması amacıyla hazırladığımız ve Komisyonumuza sunduğumuz kanun teklifimiz ile 3238 sayılı Kanun ile bazı kanunlarda düzenlemeler yapılmaktadır.

Ayrıca, elde edilecek hasılatından Savunma Sanayii Destekleme Fonu’na pay verilecek olan motorlu taşıtlar vergisiyle ilgili düzenlemelere de kanun teklifimizde yer verilmektedir. Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu’nda yapılan düzenlemeyle, motor silindir hacmi 100 santimetreküpün altında olan motosikletler ile motor gücü 6 kw ve altında olan motosikletlerin de motorlu taşıtlar vergisi kapsamına alınması ve vergi tarifesinin belirlenmesine ilişkin düzenlemeye teklifimizde yer verilmektedir.

Yine, kanun teklifimizle, Özel Tüketim Vergisi Kanunu’nda yapılan düzenlemelerle askeri amaçla kullanılanlar hariç olmak üzere insansız hava taşıtları, “drone” ile kol saatleri ve yalnızca eğlence amacıyla tasarlanmış motorlu uçan oyuncakların vergi kapsamına alınması teklifimizde yer almaktadır.

Ayrıca, organize sanayi bölgelerinin geliştirilmesi ve sanayi yatırımlarının teşvik edilmesi amacıyla 3621 sayılı Kanun’a yeni bir madde ihdas edilmektedir.

Diğer taraftan, yatırımların teşvik edilmesi ve öngörülebilirliğin artırılması amacıyla Vergi Usul Kanunu’nda düzenlemeler yapılmaktadır. Bu kapsamda, enflasyon düzeltmesinin yatırımlar üzerinde oluşturduğu vergisel etkinin yatırım dönemi sürecinde ertelenmesi, işletme döneminden itibaren kâr zarar hesaplarıyla ilişkilendirilmesi sağlanarak yapılmakta olan yatırımların desteklenmesi amaçlanmaktadır.

Ayrıca, tasfiye ve iflas hâllerindeki şirketler ile 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname kapsamındaki iktisadi devlet teşekkülleri ve kamu iktisadi kuruluşlarının 2024 ve 2025 hesap dönemlerinde enflasyon düzeltmesinden kaynaklanan kâr zarar farklarını vergiye tabi kazancın tespitinde dikkate almamalarına yönelik düzenleme öngörülmektedir.

Hazırlamış olduğumuz bu kanun teklifi genel bütçe ihtiyaçları için hazırlanmış bir teklif değil, tamamen Savunma Sanayii Destekleme Fonu’na kaynak oluşturulması amacıyla hazırlanmış olup buradan sağlanan kaynak tamamen Savunma Sanayii Destekleme Fonu’na aktarılacaktır.

Ben bu kanun teklifimizin hazırlanmasında emeği geçen ve katkı veren herkese teşekkür ediyorum.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Altınsoy, teşekkür ediyorum.