KOMİSYON KONUŞMASI

MAHMUT KAÇAR (Şanlıurfa) - Sayın Bakanım, çok değerli milletvekili arkadaşlarım; Sayın Başkanımızın da ifade ettiği gibi Komisyonumuzun aldığı karar doğrultusunda oluşturulan alt komisyon çalışmalarını 17-18 Şubat 2016 tarihlerinde yaklaşık on bir saat süren bir çalışma neticesinde tamamlamış ve konuyla ilgili alt komisyon raporunu Komisyon Başkanlığımıza sunmuştur. Ben bu çalışmada gerçekten çok ciddi emek veren, katkı veren çok değerli milletvekili arkadaşlarıma ve sunumlarıyla bizleri bilgilendiren sivil toplum örgütlerimize, sendikalarımıza teşekkür ediyorum.

Komisyonumuzun iki günlük yaklaşık on bir saat süren çalışmaları neticesinde gerek yasanın yasama tekniğine aykırılıkla ilgili, usulle ilgili düzeltmeler ve gerekse de yasada esasla ilgili çok önemli değişiklik önergeleri verildi ve kabul edildi. Ben özetle özellikle esasla ilgili yapılan değişiklikler noktasında Sayın Başkanım, müsaadenizle bir iki bilgi paylaşmak istiyorum.

1'inci maddesinde kabul edilen önergeyle geçici iş ilişkisinin kurulamayacağı iş yerlerinden olan toplu işçi çıkarılan iş yerleri için daha önce süresiz olarak öngörülen yasak sekiz ayla sınırlandırılmış, böylece bu manada oluşabilecek suistimaller de engellenmiş olundu.

Yine, diğer bir önergeyle, bir düzenlemeyle 10 ve daha az işçi çalıştıran iş yerlerinde tasarıyla öngörülen 10 işçiye kadar geçici iş ilişkisi kurma olanağı 5 işçiyle sınırlandırılmıştır. Böylece geçici iş ilişkisinin kurulabileceği alan daraltılmıştır.

Yine, yapılan bir değişiklikle işverenin geçici işçi için sağlayacağı temel çalışma koşullarının doğrudan istihdam durumunda sağlanacak olanlarla aynı olması koşulunu belirleyen ve 2008 tarihli Avrupa Birliği Direktifi'nin 5'inci maddesine uygun olarak tasarlanan yeni bir fıkra maddeye eklenmiş. Bu değişikliğe koşul olarak aynı konuyu düzenleyen (9)'uncu fıkranın ilgili bendi madde metninden çıkarılmıştır. Yani, özetle geçici işçinin çalıştığı iş yerinde daha önce emsal olarak ifade edilen ancak yasadaki cümlelerdeki muallaklıktan dolayı geçici işçi aleyhine kullanılabilecek olan hususların bertaraf edilmesi amacıyla eşitlik ilkesi de dikkate alınarak bu konuda Avrupa Birliği direktifleri merkeze alınarak ve Avrupa Birliği direktifinin tercümesine hiç virgülüne dahi dokunulmadan aynı şekilde yasa metninde yer almıştır. Böylece temel çalışma koşullarının aynı olması noktası garanti altına alınmış ve daha önce Anayasa Mahkemesinin iptal gerekçesi, Cumhurbaşkanının veto gerekçesi de dikkate alınarak Avrupa Birliği direktifleri doğrultusunda geçici işçi olarak çalışan emekçinin hakkını korumaya yönelik olarak -ücret dâhil- bir Avrupa Birliği direktifi madde metnine dercedilmiştir.

Yine, 5'inci maddede yapılan bir değişiklikle geçici iş ilişkisini kurma yetkisi verilecek özel istihdam bürolarının alınması öngörülen teminat miktarının büronun iş yapısı, iş hacmi, faaliyet alanı ve şube açıp açmaması gibi hususlar değerlendirilerek Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca 10 katına kadar artırılabileceği düzenlenmiştir. Böylece işçileri korumak ve özel istihdam bürolarının faaliyetlerini mevzuata uygun yürütmelerini sağlamak amaçlanmıştır. Ayrıca özel istihdam bürolarının kendi isteğiyle aracılık faaliyetine veya geçici iş ilişkisi kurma yetkisi kapsamındaki faaliyetlerine son vermesi veya özel istihdam bürosunun aracılık faaliyetlerinin iptal edilmesi hâlinde bu faaliyetleri için alınan teminattan öncelikle işçi alacaklarının ödeneceği hüküm altına alınmıştır. Burada iki temel önemli düzenleme var. Bunlardan birincisi, özel istihdam bürolarının vereceği teminatın yeterli olmadığıyla ilgili genel bir eleştiri ve yaklaşım vardı. Biz, bu teminatın 10 katına kadar -ki çok ciddi bir artış bu- artırılması noktasında Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına yetki veren, böylece ileride oluşacak problemlerde işçinin alacaklarını garanti altına alınacak yüksek bir teminatın önü açılmış oldu.

Yine, diğer önemli bir husus, daha önce yasa tasarısında işçi alacakları ve diğer borçlar birlikte sayılırken burada bir problem hâlinde veya özel istihdam faaliyetinin çalışmalarına son vermesi hâlinde bir teminattan birinci öncelik olarak işçi alacaklarını merkeze alan bir değişiklik kabul edildi.

Bunun dışında, yine madde metninde özellikle yasa yazım tekniği noktasında yapılan bazı hatalar düzeltilmiş oldu.

Ben tekrardan, sözlerime son verirken gerçekten çalışma hayatı açısından son derece önemli bir yasa tasarısında yaklaşık on bir saat gibi uzun bir süre çalışan, bu konuda emek veren çok değerli milletvekili arkadaşlarıma, bu konuda katkı veren sivil toplu örgütlerimize ve komisyon çalışanlarımıza çok teşekkür ediyorum.