Komisyon Adı | : | ADALET KOMİSYONU |
Konu | : | İstanbul Milletvekili Nurettin Alan ve Karaman Milletvekili Selman Oğuzhan Eser ile 39 Milletvekilinin, Noterlik Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi’nin (2/2616) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 22 .10.2024 |
SİBEL SUİÇMEZ (Trabzon) - Sayın Başkan, Sayın Komisyon üyesi vekillerim, olmayan vekillerim, Değerli Bakanlık bürokratları ve diğer katılımcılar; hepinizi sevgi ve saygılarımla selamlıyorum.
Aslında teknik konuşmaların çoğu yapıldı, o yüzden teknik konuşma yapmayacağım ancak konuşmama başlarken özellikle şunu söylemek istiyorum. Yüce Meclis diye söyleyip duruyoruz ama baştan beri ben de şunu söylüyorum: Yüce Meclis sıfatı eğer Meclis kaliteli yasa yaparsa olur, eğer biz kalitesiz yasa yapmaya devam edersek sürekli Anayasa Mahkemesinden dönen yasalar yapmaya, kanunlar yapmaya devam edersek korkarım ki yüce Meclisin yüce kısmını benim gibi sizler de ileride kullanmamaya başlayacaksınız.
Şimdi, Değerli Başkanım, öncelikle şu hâle geldik ki bu Meclis, Anayasa’yı bizzat çiğneyen bir Meclistir. O yüzden önce kendimize bakmadan başkalarına işte, yargı Anayasa Mahkemesi kararlarına uymuyor gibi yakınmalarda bulunuyoruz ama Anayasa Mahkemesi kararlarına esas uymayan ve Anayasa’yı çiğneyen de maalesef Türkiye Büyük Millet Meclisidir. Bunu niye diyorum? Sayın Can Atalay’ın, Sayın Milletvekili Can Atalay’ın milletvekilliğinin düşürülmesine ilişkin bir girişim yapılmıştı Mecliste, ona karşı Anayasa Mahkemesine yapılan başvuru sonucunda Anayasa Mahkemesi “yok hükmünde” kararı verdi. Peki, biz Meclis olarak ne yaptık? Biz bu karar hiç olmamış gibi 1 Ekimde Meclisi güle oynaya, alkışlarla, ayağa kalkmalarla açtık; ben bunu utanç verici olarak buluyorum, bunun altını bir kere daha çizmek istiyorum.
Meclis açılmadan önce Meclis Başkanlığına bir dilekçe verdim, Meclisi tekrar toplamanız filan gerekmiyor, yok hükmündedir, gelirsiniz “Şu anda Can Atalay Anayasa Mahkemesi kararına göre milletvekilidir.” beyanında bulunursunuz, mahkemesine de yazı yazarsınız dersiniz ki: “Daha önce sizin yaptığınız işleme karşı Anayasa Mahkemesinin verdiği kararı da uygulayın, gereğini yapın.” Bu kadar basit. Şimdi, bunu yapmayan, yapamayan, yapma iradesi göstermeyen ve bundan da açıkçası rahatsız olmayan milletvekillerinin bulunduğu Meclisten artık Anayasa’ya uygun karar yapma iradesini göstermesini beklememiz de hayal; benim anladığım o. O yüzden benim özellikle Adalet Komisyonu olarak sizden beklentim bu hususu güçlü bir şekilde Meclis Başkanlığına iletmenizdir yani Anayasa Mahkemesi, Meclisin aldığı bir işleme karşı “Yok hükmündedir.” diyorsa, bunun gereği Mecliste yapılmıyorsa Adalet Komisyonu gereğinin yapılması için başvuruda bulunmak zorundadır. O nedenle çok nettir, Can Atalay, Türkiye Büyük Millet Meclisinin tıpkı bizim gibi bir milletvekilidir ve milletvekilliği yeminini yapması için de başta Adalet Komisyonu olmak üzere Meclisin harekete geçmesi gerekmektedir.
Sayın Başkanım, yine Adalet Komisyonuyla ilgili başka bir şeyi söyleyeyim. Yasalar görüşülürken tali komisyon olarak diğer komisyonlara hemen gönderilip de süre de tanınmadığı için genelde tek bir yazıyla “Komisyonumuzda görüşülmemiştir.” şeklinde bir beyanla geri geliyor esas komisyona. Şimdi, Adalet Komisyonu olarak size böylesine kanunu ya da yönetmeliği, Meclis İçtüzüğü’nü dolanmak için gelen bu tür tali komisyona sevk kararları üzerine de yapmanız gereken, gerekçelendirerek tarafınıza uygun sürenin verilmesi için talepte bulunmanızdır, geriye gönderip de Adalet Komisyonunda tartışılmayan bir yasanın çıkarılması değildir. O yüzden benim burada Adalet Komisyonu Başkanı olarak sizden ve tüm üyelerden talebim bu, yine aslında nitelikli yasa yapma tekniğine uygun olmayan bu alışkanlık üzerine de sizin kırmızı çizgi çizerek esas komisyonlara bunun doğru olmadığını, size uygun süre verilmesi gerektiğini belirterek o yazıları gönderip tekrar süre istemenizdir.
Bunun dışında, Sayın Başkanım, şimdi, baktığımız zaman -dedim ya, şimdi, kime ne diyeceğiz- yani Anayasa’ya aykırı davranan bir Meclis olarak bu yaptığımız yasanın da paketin de yasaya uygun, Anayasa’ya uygun olduğunu beklememiz hayal.
Bütün arkadaşlarım söyledi, en az 10 maddeye, Anayasa’nın 10 maddesine genelde getirilen maddeler aykırı; tek tek saymama gerek yok ama özellikle şunu söylemek istiyorum: Biz nitelikli kanun yapmak zorundayız ama yaptığımız kanunların birçoğu Anayasa Mahkemesinden geriye dönüyor; bundan rahatsızlık duymuyor muyuz? Eğer bundan rahatsızlık duymuyorsak bizde bir tuhaflık var. Az önce Sevda Vekilim dedi, 11 tanesi, çoğu da görüştüklerimiz zaten Anayasa Mahkemesinin iptal ettiği kararlar üzerinde yaptığımız, hatta onu dolanarak yapmış olduğumuz yeniden düzenlemeler, dolayısıyla bizim Anayasa Mahkemesinden dönmeyecek yasaları yapabilmemiz gerekiyor ki bu bilgi donanımı bizde var. Olmayan ne? Bu anlayış, bu anlayış. Siyasete biat etmiş anlayıştan vazgeçmemiz lazım. Bizden halkın beklediği nitelikli ve halkın istediği yasaları geçirmek.
Peki, bu önümüze getirdiğiniz yasa halkın gündeminde mi? Gündemde böyle bir talep yok, hiçbiriyle ilgili bir talep yok. Peki, halkın bir ihtiyacını mı gideriyor? Hayır. Öyle de bir şey yok, halkın ihtiyacından kopuk, halkın gündeminden kopuk bir yasayı burada görüşerek enerjilerimizi de boşa harcıyoruz.
Şimdi, Sayın Başkanım, şöyle bir veriyi aldınız mı bilmiyorum; şimdiye kadar yapılan yasaların kaç tanesi Anayasa Mahkemesinden geri döndü, iptal edildi ya da kanunların kaç maddesi iptal edildi? Buna ilişkin bir istatistiki bilginiz varsa, öğrenirsem çok memnun olurum.
BAŞKAN CÜNEYT YÜKSEL - Sayın Genel Müdürüm, böyle bir istatistik var mı Adalet Bakanlığında?
İNAN AKGÜN ALP (Kars) - Kaç madde iptal edildi, bu saate kadar kaç kanun iptal edildi?
SİBEL SUİÇMEZ (Trabzon) - Kaç kanun veya kaç kanun maddesi iptal edildi?
ADALET BAKANLIĞI MEVZUAT GENEL MÜDÜRÜ MEHMET ÖKMEN - Sayın Başkanım, yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. Genel Kurul gündeminde olan dokuzuncu yargı paketinde de Anayasa Mahkemesinin iptallerine ilişkin hükümler var, sekizinci yargı paketinde de yine iptalle alakalı hükümler vardı, onlar kanunlaştı. Tabii ki Anayasa Mahkemesinin zaman zaman iptalleri oluyor; süreç içinde toplum gelişiyor, hukuk gelişiyor, ihtiyaçlar değişiyor, teknoloji gelişiyor, bu minvalde yapılan düzenlemeler bakımından Anayasa Mahkemesinin değerlendirmeleri oluyor, aynı şekilde, Cumhurbaşkanlığı kararnameleri bakımından da Anayasa Mahkemesinin değerlendirmeleri oluyor. Bu çerçevede yapılan iptalleri kanuni düzenlemelerle yüce Meclisimiz karşılıyor ve yeni düzenlemeler içeriyor ama net bir sayı yok. Şu ana kadar olan iptallerin hepsi bu paketle bitmiş olacak esasında, onu söyleyebiliriz.
BAŞKAN CÜNEYT YÜKSEL - Şimdiye kadar olanlar…
ADALET BAKANLIĞI MEVZUAT GENEL MÜDÜRÜ MEHMET ÖKMEN - Evet, bugüne kadar olan iptaller bu paketle tamamlanmış olacak.
TURAN TAŞKIN ÖZER (İstanbul) - Müsaade ederseniz Başkanım…
BAŞKAN CÜNEYT YÜKSEL - Soru mu?
TURAN TAŞKIN ÖZER (İstanbul) - Soruyla karışık hatırlatma.
SİBEL SUİÇMEZ (Trabzon) - Ben konuşmamı bitirmedim yalnız Sayın Başkanım.
TURAN TAŞKIN ÖZER (İstanbul) - Tutanağa geçireyim, hemen söz alıp çıkacağım.
SİBEL SUİÇMEZ (Trabzon) - Yok, yok, sizinle ilgili demedim.