Komisyon Adı | : | (10/696, 1831, 1832, 1833, 1834, 1835) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
Konu | : | Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin ve Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürü Mustafa Otrar tarafından yapılan sunumlara ilişkin görüşme |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 19 .12.2024 |
SEVDA ERDAN KILIÇ (İzmir) - Teşekkür ederim Başkanım.
Ben de sunum için teşekkür ediyorum, hoş geldiniz.
Şimdi tabii, bizim Komisyonumuzun konusunun bir yönü şiddet, bir yönü ayrımcılık. O yüzden ben iki açıdan soru sormak istiyorum. Şimdi, diğer vekil arkadaşlarım da söyledi Sayın Bakanım, sonuçta "Her şeyin başı aslında eğitim." diyoruz, ailede başlıyor, sonra da okulda devam ediyor, rol model de öğretmenlerimiz. Basında geçmişte daha çoktu, belki şimdi daha az ama öğretmen şiddetine ilişkin maalesef kötü örnekler görüyoruz zaman zaman. Sonuçta öğretmenler de çocuklar için rol model. Buna ilişkin özel bir çalışmanız var mı? Yani öğretmenlerin öğrencilere uyguladığı şiddete ilişkin özel bir çalışmanız var mı ya da istatistiki bir bilgilendirme yapabilir misiniz?
Diğeri de bu kadın öğretmenlere uygulanan mobbinge ya da şiddete ilişkin de zaman zaman basında haberler yer alıyor. Buna ilişkin bir çalışmanız var mı? Bu iki soru öncelikli. Devamında, benim de ergenlik yaşında bir oğlum var Sayın Bakanım. Ben de birçok anne baba gibi kaygılıyım bu konuda. Şimdi, günümüzde, özellikle de o çağda yani şiddete eğilim ve maalesef illegal hayata bir özenme söz konusu, çok da gündemde. Belki bunda birçok faktör etkilidir ama bu dizilerdeki kahramanların rolleri, işte onların kahraman gibi algılatılıp aslında birer katil ama en güzel âşık, işte eşini, sevgilisini çok seviyor; bir yanda elinde bir çiçek bir yanda elinde silah maalesef böyle kahramanlar türedi ekranlarda. Çocuklar da buna özeniyor. Buna ilişkin hem Bakanlığınızın bir çalışması var mı bu şiddete eğilim ve bu illegal hayat özenmeyle ilgili ya da diğer bakanlıklarla da bir ortak çalışmayı düşünüyor musunuz, böyle bir çalışmanız var mı?
Bir diğer konu, kız çocuklarının bu STEM eğitimiyle ilgili, işte, fen, teknoloji, mühendislik alanlarındaki eğitime yaklaşımıyla ilgili. Biz geçtiğimiz şubat ayında Komisyon Başkanımızla birlikte Fas'a gittik Akdeniz İçin Birlik Parlamenter Asamblesinde. Orada da kadın haklarına ilişkin Alt Komisyonumuz var. Oradaki konu, kız çocuklarının STEM eğitimine katılımdaki oranı maalesef çok azdı. Bu, Akdeniz ülkelerinde de az, maalesef Türkiye'de de az. Yani görüyoruz ki kız çocukları genelde beşerî bilimlere daha fazla yönlendiriliyor, erkekler ise daha çok STEM alanında daha başarılı oluyor. İşte, günümüzde de baktığınızda bilim dünyasında daha çok, belki arka planında kadınlar çalışsa da maalesef erkeklerin ismi geçiyor.
BAŞKAN MUSTAFA HULKİ CEVİZOĞLU - Bilim dünyasında kadın akademisyenlerimizin sayısı galiba geçti erkekleri, yarı yarıya...
SEVDA ERDAN KILIÇ (İzmir) - Ama şöyle, STEM alanında...
BAŞKAN MUSTAFA HULKİ CEVİZOĞLU - Neyse, Bakanımız yanıt verir.
SEVDA ERDAN KILIÇ (İzmir) - Başkanım, hani beşerî bilimlerde genelde geçmiş olabilir ama bu fen, bilim, teknoloji konusunda hâlâ eksiğiz maalesef. Akdeniz ülkelerinin tamamı böyle ama biz biraz daha eksiğiz. Kız çocuklarının STEM eğitimine yönlendirilmesi konusunda bir çalışmanız var mı? Diğer arkadaşlarımız söyledi, kız çocukların eğitimine yönelmesindeki zorlukları anlattılar. Bunun dışında iki yıl önce bir komisyon daha kurulmuştu Sayın Bakanım. Bu Komisyonun raporunda da sizin Bakanlığınıza da bazı önerilerde bulunmuşlardı. Bunda işte okul öncesi eğitimleri, anne baba eğitimleri şiddetin önlenmesi konusunda, işte, kadına yönelik şiddetin ağır ceza olduğunu ve bir suç olduğunu; ortaöğretimdeki özellikle erkek çocuklarına anlatılması konusunda. İşte, kütüphanelerde kadın haklarına ya da eşitliğe ilişkin yayınların daha fazla fazlalaştırılması ya da bu konuda ödüllü resim, şiir yarışmalar yapılması gibi birçok önerilerde bulunmuşlar iki yıl önce. Bu öneriye ilişkin özel bir çalışma yaptınız mı?