Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | Aksaray Milletvekili Hüseyin Altınsoy ve Burdur Milletvekili Mustafa Oğuz ile 47 Milletvekilinin Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2983) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 13 .03.2025 |
HÜSEYİN ALTINSOY (Aksaray) - Evet, Başkanım, bayram ikramiyesi tutarının 4 bin liraya çıkarılmasıyla ilgili 11/5/2018 tarihli eklenen, 7143 sayılı Kanun'a eklenen ek 18'inci maddeyle Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından gelir ve aylık ödemesi yapılanlara Ramazan Bayramı ve Kurban Bayramı'nda 1000'er lira ikramiye ödeneceği hüküm altına alınmıştı. 2021 yılında 1.100 lira, 2023 yılında 2.000 lira, 2024 yılında 3.000 lira ve bu sene de 4.000+4.000 şeklinde ödeme yapılması uygun görülüyor. Burada 2025 yılı bütçesine ilave maliyeti yaklaşık 30 milyar TL ve yıllık olarak bakıldığında da 120 milyar TL'yi bulan bir maliyet ortaya çıkmış oluyor. Tabii, bununla ilgili sabahtan beri gündem oluyor, belki birkaç gündür de gündem oluyor ama bu vergi harcamalarıyla ilgili isterseniz ben bir bilgi vereyim, sabah da konuşuldu, özellikle Sayın Oluç...
ERHAN USTA (Samsun) - Maliyetini de sayabilir misiniz.
HÜSEYİN ALTINSOY (Aksaray) - Biraz detaylı aldım.
ERHAN USTA (Samsun) - Rakamları yok mu?
RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - 3 trilyon mu?
HÜSEYİN ALTINSOY (Aksaray) - Evet, şimdi 3 trilyon 5 milyar lira vergi harcaması hesaplandı. Bu, yatırımların teşvik edilmesi için 536,1 milyar TL; iş gücü piyasasının geliştirilmesi ve istihdamın teşviki için 876 milyar TL; eğitim, sağlık ve sosyal amaçlı giderler için 259 milyar TL; AR-GE, yenilik ve tasarım faaliyetleri için 147,3 milyar TL; tarımsal faaliyetlerin teşvik edilmesi için 199,8 milyar TL...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Evet, buyurun lütfen.
HÜSEYİN ALTINSOY (Aksaray) - ...yurt içi tasarrufların artırılması için 816,7 milyar TL; altyapı, enerji ve ulaştırma ve diğer kalemler için 169,3 milyar TL olmak üzere dağıtımı öngörülüyor. Bu tutarın içerisinde en yüksek kalemlerden biri, tüm çalışanlarımızın yararlandığı asgari ücret istisnası. Bu kapsamda 810,4 milyar TL gelir vergisi ve 42,6 milyar TL de damga vergisi olmak üzere toplam 853 milyar TL vergi gelirinden vazgeçileceğini tahmin ediyoruz, öngörüyoruz. Bu tutar tek başına toplam vergi harcamasının yüzde 28,4'ünü oluşturmakta.
Yine, 2025 yılı Ocak ayında asgari ücrete yüzde 30 oranında yapılan artış nedeniyle bu istisna tutarının 848,9 milyar TL gelir vergisi ve 44,4 milyar TL de damga vergisi olmak üzere toplam 893,3 milyar TL'ye çıkması öngörülmekte ve bu bile tek başına vergi harcamasının yüzde 29,7'sini oluşturmakta. Geçtiğimiz dönemlerde kurumlar vergisi 5 puan artırılmış, banka ve finans kurumları için kurumlar vergisi oranı yüzde 30'a çıkarılmış.
Yine, deprem felaketinin etkilerini gidermek ve mali disipline katkı sağlamak amacıyla kurumlar vergisi mükelleflerinin 2022 yılı kurum kazancından indirim konusu yapılan istisna ve indirim tutarları ile Kurumlar Vergisi Kanunu kapsamında indirimli kurumlar vergisine tabi matrahları üzerinden ek vergi alınması sağlandı.
Yine, vergi düzenlemelerimiz de Komisyonumuzda. Kurumlar için birçok vergi istisna ve muafiyetinin kapsamı daraltıldı. Bu kapsamda yurt dışı merkezli çok uluslu şirketlerin vergilendirilmesinde dünya uygulamalarına paralel olarak asgari yüzde 15 kurumlar vergisi getirildi. Yurt içi asgari kurumlar vergisi düzenlemesi yapıldı.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Buyurun.
HÜSEYİN ALTINSOY (Aksaray) - Yap-işlet-devret modeliyle kamu-özel iş birliği projeleri kapsamında elde edilen kazançlardan yüzde 30 oranında kurumlar vergisi alınması sağlandı. Yatırım fon ve ortakların kazanç istisnası, gayrimenkul kazançlarının yüzde 50'sinin kâr olarak dağıtılması şartına bağlandı.
Yine, serbest bölgelerde faaliyette bulunan işletmeler kazanç istisnası ihracat gelirleriyle sınırlandı. Şirketlerin vergi matrahını azaltan bazı giderlerde kısıtlama yapıldı. Ayrıca, son dönemde mevduat ve menkul kıymet gelirlerinde tevkifat oranlarında da artışa gidildi. Görüleceği üzere, son dönemde orta vadeli programda öngördüğümüz çerçevede vergi, istisna, indirim ve muafiyetleri azaltan, vergi gelirleri içerisinde dolaysız vergilerin payını artıran birçok düzenlemeyi hep birlikte hayata geçirdik. Bundan sonraki süreçte de çalışmalarımızı bu şekilde sürdüreceğiz.