| Komisyon Adı | : | (10/2262,2263,2264,2265,2266,2267) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | Ankara Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Dairesi Başkanı Ali Levent Çeri'nin, Ankara İtfaiye Teşkilatının organizasyon şeması ve faaliyetleri, itfaiye teşkilatının denetleme yetkisi, mevzuat ve benzer olayların yaşanmaması için önerileri hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 16 .04.2025 |
CEVAHİR UZKURT (Niğde) - Şöyle, sorudan ziyade görüşümü belirtmek isterim, bu vesileyle herkesi muhabbetle selamlıyorum.
Sayın Vekilimiz Sırrı Süreyya Bey'e de acil şifalar diliyorum.
Şimdi, açıkçası, biz de geçmişte biraz bürokratlık yaptığımız için burada aslında hiç sorun olmayan bir şeyi sanki çok büyük sorunmuş gibi... Şöyle, burada bu mevzuatı düzenleyen irade... Sizin bize verdiğiniz yazıda siz görüş sormuşsunuz ve ilgili yönetmelik maddesinin de son cümlesi "Denetim sonunda eksik bulunan ve giderilmesi istenilen aksaklıklar ile talep edilen önlemlerin öngörülen uygun süre içerisinde ilgililerce yerine getirilmesi mecburidir." denilmiş ve yorumda da demiş ki: "Yerinde yapılan denetim sonucunda eksiklik tespit edilmesi hâlinde denetim yapan teknik ekipçe eksikliğin kapsamı ve risk boyutu göz önüne alınarak eksikliğin giderilmesi için sürenin belirlenmesi." Şimdi, bu çok makul bir şey. Niye? Şimdi, bir denetim yapılıyor, bir eksiklik tespit ediliyor.
KADEM METE (Muğla) - 10 tane yangın tüpü eksik mesela, üç gün verilir.
CEVAHİR UZKURT (Niğde) - Şimdi, bir yerde bir eksik tespit edersiniz, niteliği çok düşüktür, iki günde çözülür; bir yerde de birçok eksik tespit edersiniz ve burada -dediği gibi- risk boyutu yüksektir ya da onun giderilmesi zaman alır, orada da işte, üç gün yerine bir ay dersiniz. Yani burada aslında uygulamacının elini rahatlatacak şekilde ona bir alan açıyor. Bu, aslında bir bürokratın...
EDNAN ARSLAN (İzmir) - "En fazla" kavramını koymak lazım.
ANKARA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İTFAİYE DAİRESİ BAŞKANI ALİ LEVENT ÇERİ - Sayın Vekilim, tadilat gerektiren...
CEVAHİR UZKURT (Niğde) - Şimdi, burada alt sınır, üst sınır konabilir yani burada yönetmelikle deseydi ki on beş gün, bir ay o zaman bazı şeyler... Şimdi, bu on beş gün ya da bir ay çok uzun da olabilecektir, bazıları için de çok az olabilecekti yani bu bana çok...
BAŞKAN SELAMİ ALTINOK - Orada inisiyatif vermiş, makul inisiyatif vermiş.
CEVAHİR UZKURT (Niğde) - Tabii, bu hani bizim Komisyonun...
ANKARA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İTFAİYE DAİRESİ BAŞKANI ALİ LEVENT ÇERİ - Sayın Vekilim, mesela, merdiven imar planına işlenecek bir...
CEVAHİR UZKURT (Niğde) - Uygulamadaki mevzuatı yorumlamadaki sorun belki bizim Komisyonun sorunu değil ama ben burada çok büyük bir şey görmedim. Ednan Vekilimin dediği gibi, bunun içerisine asgari ve azami sınırlar konabilir, belki orası sizin elinizi rahatlatabilir.
BAŞKAN SELAMİ ALTINOK - Onun da faydasını bazen suistimallere fırsat vermemek için yani burada konuşmak istemediğimiz, dillendirmek istemediğimiz suistimaller de olabilir diye alt ve üst sınır koyup ama makul süreyi o alt sınır ve üst sınır arasında ilgili birimin yapması daha makul; ben de aynen katılıyorum.
CEVAHİR UZKURT (Niğde) - Başkanım, çok affınıza sığınarak söz almışken bir daha meşgul etmemek için, aslında önce soracaktım ama bir de Konya'dan arkadaş sunum yaptı. Mesela, 13.835 olay gelmiş size ve hepsine müdahale etmişsiniz. Ben şunu merak ediyorum: Şimdi, itfaiye ekipleri olaylara müdahale ederken daha sonra bu teşkilatların bir performans kriterleri var mı? Yani olaya müdahale ettiniz de sadece olaya müdahale etmiş olmak sizin görevinizi yerine getirmiş olmanızı sağlıyor mu, yoksa gerektiği gibi müdahale edildi mi; "Can kaybı işte, şu kadar olabilecek iken bizim müdahalemiz sonucunda bu kadar oldu ya da mal kaybı bu kadar oldu." gibi sizin de performansınızı gösterecek bir performans kriteriniz var mı ya da birileri sizin bu performansınızı denetliyor mu? Bu belediye olabilir ya da bağlı olduğunuz başka kurumlar olabilir, bakanlık olabilir. Mesela, sizin elinizde en azından yangın var burada 535 tane, bunun hepsine müdahale etmiş gözüküyorsunuz. Şöyle bir istatistiğiniz var mı, "Ya, biz buraya müdahale ettik, müdahale süremiz buydu, şeklimiz buydu, belki burada şu kadar can ve mal kaybı olacakken bizim müdahalemiz sonucunda biz bunu işte yüzde 50'ye, 60'a, 80'e indirdik." gibi bir şeyiniz var mı?
Teşekkür ediyorum.
BAŞKAN SELAMİ ALTINOK - Evet, siz cevap verin Cevahir Bey'in sorusuna, sonra Ali Levent Bey bitirsin işini.
KONYA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İTFAİYE DAİRESİ BAŞKANI LATİF ERDOĞAN - Başkanım, şimdi şöyle: Biz 13.865 olaya müdahale ettik. Bizim ortalama performans ölçütlerimizde aslında resmî bir rakam yoktur ama şehir merkezlerinde sadece Konya değil, Türkiye genelinde altı ve sekiz dakika aralığındadır ulaşım süremiz. Yani sekiz dakikadan sonrası biraz geç kalmış gibi görünebilir şehir merkezinde.
CEVAHİR UZKURT (Niğde) - Bunun mesela uluslararası standartları var mı?
KONYA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İTFAİYE DAİRESİ BAŞKANI LATİF ERDOĞAN - Uluslararası standart yok. Yani her ülkeye göre, NFPA standartlarında farklı Amerika'da, İngiltere'de farklı. Bizim Türkiye'deki ortalama sürelerde şehir merkezlerinde altı ila sekiz dakikadır ama Büyükşehir Yasası'ndan sonra, 2014 yılından sonra -biliyorsunuz, taşra ilçeler de kırsal bölgeler de bize bağlandığından dolayı- bu süreler taşrada en erken on dakika, en geç yirmi dakika süre aralığını almıştı. Konya İtfaiyemizde bizim birinci sırada en çok dikkat ettiğimiz ulaşım süremizdir. Yani bizim ortalama yedi dakika elli dört saniye kırsal alanlar ile şehir merkezinin toplamıdır. Aslında sadece şehir merkezini alsak ortalama süremiz altı-altı buçuk dakikadır ama kırsal alanlardaki ulaşım süremiz genel ortalamamızı yükseltmektedir. Sıralamadaki birinci şey budur. İkinci sıradaki performans ölçümüz, biz nitelikli yangınlara, endüstriyel yangınlara gittikten sonra olay yeri inceleme ekibimiz olay yerini bir inceler, yangının çıkış sebebini araştırır, daha sonra, araştırdıktan sonra o yangına müdahale eden ekiple bir istişare eder. Bizler de aynı, müdahale müdürlerimiz, daire başkanlarımız o büyük yangınlardan sonra bu olayın kriterlerini yani araç tabyalaması uygun mu, makul sürede varılmış mı, müdahale aşamasında merdivenli aracın durması gereken ya da ilk ihbar aldığında kaç araçla çıkması gerekiyor, bunların hepsini biz kendimiz değerlendiririz ama sizin sormak istediğiniz resmî bir değerlendirme söz konusu değildir. Sadece valilikler her yıl bizi bir defa ocak ayında denetler ama bu genel denetimdir yani "Yangını şu şekilde mi söndürdünüz?" "Orada başarılı mıydınız, değil miydiniz?" ölçütleri değil.
CEVAHİR UZKURT (Niğde) - Operasyon denetimi değil.
BAŞKAN SELAMİ ALTINOK - Tam olarak tabii valiliğin onu bilmesi mümkün değil, kapasitesi yok, öyle bir kapasite yok.
MURAT CAHİD CINGI (Kayseri) - Yangına ulaşım süreniz ihbarın geldiği andan oraya intikal süresi mi?
KONYA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İTFAİYE DAİRESİ BAŞKANI LATİF ERDOĞAN - Şimdi şöyle: 2013 yılında Konya İtfaiyesi 112 Çağrı Merkezine entegre oldu. 112 Çağrı Merkezinde -biliyorsunuz- tüm acil çağrıları alan birimler yani ambulansı, itfaiyesi, Ormanı, AFAD'ı, Jandarması, Emniyeti gibi. Biz de entegre olduktan sonra... Öncelikle valilik bünyesinde çalışan çağrı alıcılar var. İlk ihbar onlara düşer. "Konya 112" diye telefonu açtığında "Bir yangın görüyorum, karşımda bir yer yanıyor." denildiğinde hemen itfaiyeye atar birinci sırada -orada bizim 15 tane çalışanımız var, 24/48, her vardiyada 5 kişi- onlar aldıktan sonra yine o çağrı alıcı bir de sağlığa ve Emniyete atar, onlar da arkasından gitsin diye çünkü güvenlik önlemleri ve "Herhangi bir yaralı vatandaş var mı?" diye oraya da atar. Ama ilk sırada yangınla ilgili görevli olduğu için itfaiyeye atar. "Çağrı yönlendirici" denir ona da. Çağrı alıcı çağrı yönlendiriciye verir. Bu yirmi beş-otuz saniye aralığındadır çağrı alıcının çağrı yönlendiriciye vermesi. Çağrı yönlendiriciden de ilgili itfaiye teşkilatına yani hangi mıntıkaya aitse o itfaiye teşkilatına bir dakika içerisinde ihbar düşer. O ihbarı aldıktan sonra bizim olay yerine ulaşım süremiz yedi dakika elli dört saniyedir.
MURAT CAHİD CINGI (Kayseri) - Konya merkezde, öyle mi?
KONYA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İTFAİYE DAİRESİ BAŞKANI LATİF ERDOĞAN - Evet. Resmî zaten. 112 çağrıları, kayıtları resmîdir.
MURAT CAHİD CINGI (Kayseri) - İnanılmaz bir süre bence.
BAŞKAN SELAMİ ALTINOK - Tabii, biraz da o ilin durumuna, uzaklığına, yakınlığına göre değişir yani mesela Trabzon'da ulaşım kolay değildir Konya kadar. Oradan Hendek Pazarı'ndan bilmem ne köyüne, Hayrat'a mayrata nereden gideceksin? Normal arabayla gidemiyorsun.
TÜM İTFAİYECİLER BİRLİĞİ DERNEĞİ GENEL BAŞKAN YARDIMCISI MEHMET OLCAY BAL - Sayın Başkanım, şöyle arz edeyim: İtfaiye müdahale süreleri dünya genelinde ülkeden ülkeye, coğrafyadan coğrafyaya farklılık arz eder, coğrafyada da yol durumuna, yolun eğim durumuna ve dağınık yerleşime, şehircilik anlayışına göre. Çünkü Trabzon'da -malumunuz- bir yayla kültürü ve dağınık bir köy yerleşimi var ve herkes bulunduğu toprağa bir ev yapmak istiyor. Dolayısıyla, Konya'daki ortalama süreyi Trabzon'a, Artvin'e, Erzurum'a, Van'a uygulamak mümkün değil.
KONYA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İTFAİYE DAİRESİ BAŞKANI LATİF ERDOĞAN - Coğrafyaya göre değişir.