KOMİSYON KONUŞMASI

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Sayın Başkan, Komisyonumuzun değerli üyeleri, değerli milletvekili arkadaşlarım, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Yönetim Kurulu Başkanı, Genel Müdür ve yönetici arkadaşlar, Sayıştayımızın değerli üyeleri, diğer kurum ve kuruluşların değerli yetkilileri; hepinizi sevgi, saygı ve hürmetle selamlıyorum. Denetime hoş geldiniz.

Evet on iki yıl genel müdür olarak görev yaptığım, bugün de çalışma arkadaşlarımla birlikte olmaktan mutluluk duyduğum demiryollarıyla ilgili görüşlerimizi anlatmak istiyorum. Öncelikle Genel Müdür ve yöneticilerimizin hazırlayarak sunduğu bu güzel brifing için çok teşekkür ediyorum.

Türkiye'de demiryolları Cumhuriyetin ilk dönemlerinden itibaren ülkenin birlik ve bütünlüğünü sağlayan, Ulu Önder Atatürk'ün de çok önem verdiği sanayileşmenin ve ulaşımın temel unsurlarından biri olmuştur. Ancak, hepimizin malumu olduğu üzere 1950'li yıllardan itibaren kara yolu ağırlıklı politikalarla demir yolu taşımacılığı uzun yıllar boyunca ikinci plana itilmiş, yatırımlar da âdeta durma noktasına gelmiştir. Bu ihmalkâr yaklaşımın sonucu olarak Türkiye demir yolu teknolojisinde, hat uzunluğunda ve taşıma kapasitesinde uzun süre yerinde saymıştır. Oysaki, demir yolu sadece raylar üzerinde ilerleyen trenler değil, ekonomi, çevre, sosyal kalkınma ve ulusal güvenlik açısından vazgeçilmez bir stratejik değerdir.

Değerli milletvekili arkadaşlarım, ülkemizin Asya ile Avrupa'yı, Kafkaslar ile Orta Doğu'yu, Karadeniz ile Akdeniz'i birbirine bağlayan özel konumu ulaşım ve lojistik bakımından eşsiz bir potansiyel sunmaktadır. Bu eşsiz potansiyeli değerlendirebilmek, küresel rekabette güçlü bir oyuncu olabilmek için ulaştırma altyapısının bütüncül ve vizyoner bir anlayışla ele alınması gerekiyordu. İşte, AK PARTİ iktidarıyla birlikte demiryolları bu stratejik bakışın tam merkezine oturtulmuş, ulaştırma politikasında âdeta bir paradigma değişimi yaşanmıştır. AK PARTİ iktidarıyla birlikte Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın liderliği ve vizyonuyla, Türkiye Büyük Millet Meclisinin desteği ve ittifakın desteğiyle, dönemin Bakanlar Kurulu üyeleri ve dönemin Ulaştırma Bakanı Sayın Binali Yıldırım'ın katkılarıyla demiryolları 2003 yılından itibaren yeniden devlet politikası hâline getirilmiştir. Bu dönemden itibaren, demiryolları stratejik ulaşım planlarının merkezine konulmuş ve cumhuriyetin ilk yıllarındaki ruhla yeniden büyük projelerle buluşturulmuştur. Bugün artık demir yolu yatırımları sadece bir ulaştırma yatırımı değil, aynı zamanda yerli üretimi teşvik eden, çevreyi önceleyen, bölgesel kalkınmayı destekleyen bir kalkınma modeli olarak ele alınmaktadır ve bizler, bu tarihî dönüşüm sürecinde Meclis çatısı altında görev yapan milletvekilleri olarak, bu büyük vizyonun hem takipçisi hem de destekçisi olacağız.

Sayın Başkan, değerli milletvekili arkadaşlarım; Sayın Cumhurbaşkanının destekleriyle, geçmişte neredeyse tamamen göz ardı edilen bir alana verilen önemin çok açık bir göstergesi olarak son yirmi iki yılda 2.971 kilometre yeni demir yolu hattı inşa edilmiş, bunun 2.251 kilometresi yüksek hızlı tren. 5.000 kilometrenin üzerinde elektrifikasyon, 5.500 kilometrenin üzerinde de sinyalizasyon kurulmuş. Genel Müdürümüzün verdiği brifingden de anlaşıldığı gibi, konvansiyonel hatlarda yenileme yapılmış; yüzlerce köprü, tünel ve viyadük de güçlendirilmiş. Sadece rakamlarda değil, anlayışta da büyük bir değişim yaşanmıştır. Geçmişte yıllarca tek hatlı, sinyalsiz dizel çalışan sistemlerle sürdürülen taşımacılık, bugün artık elektrikli çift hatlı, sinyalli ve yüksek hızlı trenlerle yapılmaktadır. Bugün 11.668 kilometresi konvansiyonel hat olan toplam 13.919 kilometrelik demir yolu altyapısıyla hizmet sunulmakta. Bu yatırımlar yalnızca ulaşımı kolaylaştırmakla kalmamış, aynı zamanda bölgesel kalkınmayı desteklemiş, istihdam yaratmış, lojistik maliyetleri düşürmüş ve yerli sanayiye ciddi ivme kazandırmıştır.

Değerli Komisyon üyeleri, demir yolu alanında yaşanan bu büyük dönüşüm sadece genel hatlarıyla değil, hayata geçirilen yüksek hızlı tren projeleriyle de kendini açıkça ortaya koymaktadır. Uzun yıllar boyunca hayal olarak görülen hızlı tren hatları, artık Türkiye'nin dört bir yanını birbirini bağlayan birer kalkınma aksı hâline gelmiştir. Bu kapsamda, 2009 yılında hizmete alınan Ankara-Eskişehir Yüksek Hızlı Tren Hattı, sadece iki şehir arasında ulaşımı bir saat yirmi beş dakikaya indirmekle kalmamış, Türkiye'nin hızlı trenle tanışmasına da öncülük yapmıştır. Bu proje, bir anlamda demir yollarında yeni bir dönemin başlangıcı olmuştur. Ardından, Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren, Ankara-Konya, bu hattın devamı niteliğinde olan Konya-Karaman hızlı tren bağlantısı yapılmış, son olarak da Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren Hattı'yla Orta Anadolu'nun doğusu hızlı tren ağına dâhil edilmiş; Yozgat, Kırıkkale ve Sivas illerimiz ilk defa hızlı tren konforuyla tanışmıştır. Bugün geldiğimiz noktada, yüksek hızlı tren hizmeti doğrudan ve dolaylı olarak 19 ilimiz ve ülke nüfusunun yaklaşık yüzde 51'ine ulaşarak, bugüne kadar 94 milyonun üzerinde vatandaşımızın seyahat etmesi sağlanmıştır.

Değerli Komisyon üyeleri, Türkiye'nin demir yolu vizyonu geçmişle sınırlı değildir, tam tersine geleceğe uzanan dev projelerle her geçen gün daha da büyümektedir. Bugün inşası devam eden yüksek hızlı ve hızlı tren hatlarımız yalnızca ulaşım yatırımı değil, aynı zamanda ülkemizin büyüme ve entegrasyon stratejisinin somut bir parçasıdır. Bu kapsamda, Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren Projesi, Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep, Bandırma-Bursa-Yenişehir-Halkalı- Kapıkule hattının 76 kilometrelik Halkalı-Çerkezköy ve buradan Edirne'ye kadar yapılacak hızlı tren hattı ve Kırıkkale-Delice-Çorum Hızlı Tren Projesi de inşallah yakın zamanda çalışmaları devam edilerek bitirilecektir.

Bu arada seçim bölgem Erzincan'ı çok önemsiyorum. Sivas-Erzincan ve Erzurum-Kars hızlı treninin de yapım çalışmaları Sivas-Erzincan arasında başlamıştır, inşallah en kısa zamanda biz de hızlı trenle tanışmayı istiyoruz. Yerköy-Kayseri Yüksek Hızlı Tren Hattı devam ediyor. 135 kilometre uzunluğundaki Karaman-Ulukışla hattının da inşallah çalışmaları şu anda sürüyor.

Bugün demiryollarında gelinen nokta hakikaten gurur verici ancak hedefimiz yalnızca bugünü inşa etmek değil, geleceği de şekillendirmektedir. AK PARTİ olarak, Türkiye Yüzyılı vizyonunun taşıyıcı kolonlarından biri olarak demir yollarını sadece bir ulaşım aracı değil, gelecek açısından stratejik bir yatırım alanı olarak görüyoruz.

Ulaştırma ve lojistik ana planına göre 2053 hedefleri nettir; daha hızlı, daha güvenli, daha çevreci bir demir yolu sistemiyle ülkemizi ulaşımda dünyanın lider ülkeleri arasına taşımaktır.

Sonuç olarak, demir yollarının geleceği sadece hatlar, trenler ve makineler değildir, gelecek, vizyon, cesaret ve kararlılıkla kurulur ve biz Cumhur İttifakı olarak o geleceği kurmaya kararlıyız.

Sayın Başkan, Değerli Komisyon üyeleri, kıymetli katılımcılar; bu vesileyle, ülkemizin demir yolu vizyonunu hep birlikte daha ileriye taşıyabilmemiz adına görüş ve katkılarını sunan tüm Komisyon üyelerimize de ayrıca teşekkür ediyorum.

Ayrıca, Demiryolları Genel Müdürü ve yöneticileri başta olmak üzere, ülkemizin dört bir yanında ray döşeyen, tünel açan, istasyon inşa eden, yük taşıyan, tren işleten mühendisinden operatörüne, işçisinden yöneticisine kadar tüm demir yolu emekçilerine şükranlarımı sunuyorum.

Sayıştay denetçilerimizin ortaya koyduğu yapıcı tespitlerin sektöre yön verme açısından büyük kıymet taşıdığını ifade etmek istiyorum. Bu öneri ve değerlendirmeler doğrultusunda biz de yasama organı olarak takipçi ve destekçisi olmaya devam edeceğiz.

Son olarak, demir yollarını ihmal edilen bir sektörden stratejik bir kalkınma aracı hâline dönüştüren, bu vizyonun arkasında siyasi iradesiyle duran Sayın Cumhurbaşkanımıza ve bu çalışmalarda emeği geçen tüm Ulaştırma Bakanlarımıza, genel müdürlerimize teşekkür ediyorum. Güçlü ulaşım, güçlü ekonomi güçlü Türkiye demektir, demir yollarıyla güçlenen Türkiye Yüzyılı'na hep birlikte yürüyoruz.

Bir iki konuya da açıklık getirmek istiyorum. Değerli milletvekili arkadaşlarım, İZBAN hakikaten Dünya Ulaştırma Birliğinden iktidar ve muhalefetin ortak olarak yaptığı en iyi ortak proje ödülünü almıştır. "Elli yıla Ankara-İstanbul hattı yapılacak." diye konuşulmuştur ama AK PARTİ iktidarı beş yılda bu hattı yapmıştır. Burada çok büyük tüneller vardır, konuşulacak çok daha tünelimiz var diyor, beni sabırla dinlediğiniz için hepinizi en kalbî duygularımla selamlıyor, saygılar sunuyorum.