KOMİSYON KONUŞMASI

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Evet, Sayın Genel Müdür iki konuya temas edeceğim: Bunlardan birincisi, biraz önce Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğünün denetim toplantısında da ifade ettiğim bir konu; bunun Taşımacılık AŞ boyutu da var, o da ayrı bir raporla oluşturulmuş, Sayıştayın 2020 yılı Taşımacılık AŞ Denetim Raporu; bu raporda belirtildiği üzere Sayıştayın yaptığı incelemede "Devlet Demiryolları Taşımacılık AŞ'de Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'ne tabi olmayan kadrolara atama yapıldıktan kısa bir süre sonra görevde yükselme sınavına tabi olan kadrolara sınavsız atama yapıldığı tespit edilmiş. "Görevde Yükselme Yönetmeliği'ne aykırı bir durum oluştuğu gibi, aynı zamanda hakkaniyete de uygun düşmemesi nedeniyle personel arasındaki çalışma barışını da olumsuz yönde etkilediği görülmektedir." diyor. Kim diyor? Sayıştay diyor. Bu bağlamda, şirket personeli arasındaki çalışma barışını ve şirkete duyulan aidiyet duygusunu olumsuz yönde etkileyen sınavsız müdür atama uygulamasına son verilmesi gerektiğini rapor yazıyor. Müdür atamalarının şirketin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'ne uygun olarak yapılması gerektiğini söylüyor. Yani "Uygun olarak yapılmadığı için bunu uygun hâle getirin. Yönetmeliklerdeki veya kanunlardaki boşluklardan istifade ederek görevde yükselme sınavına tabi olarak atanması gereken müdürlüklere başka görevlilerin hüllesi yoluyla atama yapmayın, yapamazsınız." diyor. Bildiğiniz gibi, devletin kanun ve yönetmeliklerinde yer alan hususlara uyulmaması suçtur. Her suçun da bir suçlusu vardır. O nedenle, bu konu, Teftiş Kurulunun incelemesi gereken, gerekli soruşturmaları açması gereken bir konudur. Devlette devamlılık esastır. Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğünde, Taşımacılık AŞ Genel Müdürlüğünde görev alan en üst düzey yetkililer o kadar hızlı değişiyorlar ki biz de KİT Komisyonu olarak takip etmekte zorluk yaşıyoruz. Onlar değiştikçe değişen yetkililerin sorumluluğu altında yapılan iş ve işlemler temize çekilmiyor. Burada ibra edilmesiyle de ortadan kalkmıyor çünkü bunlar yıllara sari işlemler. Dolayısıyla zaman aşımı da geçerli olmayacağı için, yarın bu gibi uygulamaların sonuçları sizi bulmasın diye, bugünden bu görevlerdeyken Teftiş Kurulunu harekete geçirmeniz gerektiğini ifade ediyorum.

Sayıştay "(II) sayılı cetvelde yer alan mühendis, şef, memur, tekniker, teknisyen ve benzeri kadrolarda yer alan söz konusu kişilerin önce (I) sayılı cetvelde yer alan ve görevde yükselme sınavıyla atama yapılacak kadrolar arasında yer almayan yöneticilik kadrolarına atandığı -numaraya bakın, kurnazlığa bakın- akabinde uzun süre geçmeden görevde yükselme sınavıyla atanılabilecek müdürlüklere sınavsız olarak atandığı görülmüştür." diyor. Yani liyakatsizlik, diğer bir terimle söyleyeyim, kul hakkı yemek işte budur, bu kadar. Siz evladınızı yetiştiriyorsunuz değil mi, ilkokul, ortaokul, lise, üniversiteye gidiyor, uğraşıyorsunuz, didiniyorsunuz, çalışıyorsunuz, okul masraflarıydı, oydu, buydu, elinizden gelen tüm çabayı, gayreti sarf ediyorsunuz, okulundan mezun oluyor, Devlet Demiryolları gibi, kurumsal kültür ve hafızaya sahip olan bir kurumda işe giriyor, çok güzel; eşit bir şekilde, o da hakkı olan görevde yükselme sınavına girerek kurum içinde ilerlemek istiyor ama yok, baypas edilerek, bazı görevlilerin hüllesi yoluyla, o sınava girmeden, onun sınavına girerek önüne geçen insanlar oluyor. Arkadaşlar, gereğini yapın; bakın, bunların gereğini yapın, bunlar kimse gereğini yapın. Bir yerden itibaren bu sorunu düzeltmek zorundayız. O yüzden bu da sizin üzerinize düşen vazifedir. Burada kullanılıyor, anlatılıyor "Bu dünyada kimsenin hakkının yenmemesi, öteki dünyaya bir hak geçerek gidilmemesi..." şeklinde ifadeler var değil mi? Yani bu ifadelerde samimiysek bu doğrultuda bunun gereğinin yerine getirilmesini bekliyoruz. Olmadığı takdirde tarif edilecek her mekânda, her zeminde, her yerde, bu dünyada veya ötesinde, ben şikâyetçiyim, hakkımı helal etmiyorum ve neticesinde sonuna kadar da bu duygumla devam edeceğim. Eminim, şurada öne geçirilenlerin arkasında kalan, gerçekten hak edip didinen, çalışan gençler de çocuklar da insanlar da aynı durumdadır; bunu söyleyeyim.

İkinci konuya gelelim. İkinci konu üst komisyona çıkmamış ama çok çarpıcı bir konu. Ben bu konunun milletvekili arkadaşların da aslında çok dikkatini çekeceğini düşünüyorum. Bulgu 7.2.2.2 diyor ki: "Demiryolu yük taşıma potansiyelinin artırılması amacıyla doğrudan kiraya verilen taşınmazın kiracısı tarafından da yüksek bedellerle üçüncü şahıslara kiraya verilmesi." Diyor ki: "Demiryolu yük taşıma potansiyelini artırmak amacıyla yapılan taşınmazın doğrudan kiralanmasında kiracı firmanın bizatihi kendisinin kullanması gereken taşınmazı daha yüksek bedellerle üçüncü kişilere kiraya verdiği tespit edilmiştir." Yine bir kurnazlık, yine bir tilkilik; bakın, rakamlar nasıl çarpıcı.

İzmir Biçerova Aliağa mevkisinde yer alan, Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü mülkiyetinde bulunan toplam 40 bin metrekare alan demir yolu yük taşıma hizmetlerinde kullanılmak üzere 2015 yılında aylık 29.334 lira bedelle kiraya verilmiş. 2015 yılında kiraya veriliyor, aylık kira bedeli de 29.334 lira. Sayıştay diyor ki: "Yapılan incelemede firmanın sözleşmede belirtilen alana ek olarak 28.380 metrekare daha kullandığı tespit edilmiştir." Şimdi, birinci tilkilik bu, bunu koyalım bir kenara, devam edelim. Bu alanların başka bir firmaya taşımacılık, yükleme, boşaltma ve diğer lojistik hizmetleri için aylık 49.520 lira artı KDV'ye alt kiraya vermiş.

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Sayın Deniz Yavuzyılmaz, bu "tilkilik", "kurnazlık" diye kime söylüyorsunuz?

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Şirkete.

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Hangi şirkete?

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - İşte, bu kiralayan şirkete söylüyorum.

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Tamam.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Sayın Başkan, almış kira olarak alt kiraya veriyor. Şimdi, ben tilkiliğin boyutunu söyleyeyim, ortaya çıkınca anlaşılacak.

Aylık 29.334 liraya anlaştığı yer için alt kiraya verip 49.520 lira artı KDV alt kiracıdan para almış. Ayrıca, konteyner ve emtia depoculuğu için de 25 bin Amerikan doları artı KDV para almış ve üstüne de Devlet Demiryollarının her yıl yaptığı yüzde 4'lük zammı da yine alt kiracılarına yapmış; dehşet verici bir durum.

Sonuç, Sayıştay "Kiracı firma ilgili alanları kullanma bedeli olarak Taşımacılık A.Ş.'ye aylık 29.334 lira öderken, hiçbir faaliyette bulunmadan, ilgili alanları başka firmalara kullandırarak aylık 49.520 lira artı 25 bin dolar gelir elde etmektedir." diyor, "Kiracı firmanın taşınmazı üçüncü firmalara kiralaması ve kullandırması, sözleşmede belirtilen alanlardan daha fazla alanı kullanması kira sözleşmelerine aykırıdır." diyor, "Teşekkül Yönetim Kurulu kararlarına aykırıdır." diyor, "Devlet Demiryolları hizmet tarifesi hükümlerine aykırıdır." diyor. Yapılacak işlemleri de yazmış, diyor ki: "Kurum tarafından açılan davaların takip edilmesi, kiracının alt kiracılık kurarak elde ettiği haksız kazancın..."

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Yani olay yargıya mı intikali etmiş?

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Burada öyle ifade ediyor.

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Yargıya intikal etmiş.

MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) - Demek ki yargı çalışmış.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Yani konuşmayacağız!

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Buyurun Sayın Yavuzyılmaz, devam edin.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - "...talep edilmesi, kiralanan yerin başka firmalar tarafından kullanılmasında kusuru bulunan personelin kurum teftiş kurulunca soruşturulması." Yani konunun dava boyutunun biraz geniş ve çeşitlenen bir boyutu var.

Burada benim sormak istediğim şey şu: Rakamların toplamını sormak istiyorum yani ilk kiraya verildiği yıldan itibaren şirketin Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü ve Devlet Demiryolları Taşımacılık A.Ş'ye ödediği toplam kira bedeli nedir? Yıl yıl bunları talep ediyorum. Diğer taraftan da alt kiracıya vermek suretiyle yıl yıl ne kadar kira bedeli almıştır ve aynı zamanda da emtia ve konteyner depoculuğu için de yine yıl yıl ne kadar tutar almıştır? Yani benim yaptığım hesaba göre -ancak bu depoculuk ve emtia için aylık olarak mı alıyor, toptan olarak mı alıyor onu siz aydınlatırsınız- kira rakamlarını yıldan yıla değiştirmeden yaptığım bir toplamı paylaşacağım: Aylık olarak Devlet Demiryolları Taşımacılık AŞ'nin kasasına 29.334 lira girerken -yani yıllar içinde değiştirmeyerek söylüyorum, yüzde 4-4 ekleniyor- şirketin kasasına yaptığı alt kiralamalarla aylık 49.520 lira artı 25 bin dolar para giriyor yani şirketin kasasına giren aylık para 1 milyon 2 bin lira. Aradaki fark şirketin hiçbir alın teri dökmeden Devlet Demiryollarından aldığı bir alanı alt kiracıya vermek suretiyle elde ettiği haksız kazanç aylık 972 bin 686 lira görünüyor. 2015 yılından itibaren de bu işin, söz konusu Sayıştay raporu 2021 yılında, oraya kadar devam ettiğini düşünürsek taş atmadan, eli yorulmadan aylık yaklaşık 1 milyon lira haksız kazançla yılda 10 milyon lirayı aşan bir haksız kazancı var, altı yılda 60 milyon lira. Bu durum, bu kiralama hâlâ devam ediyor mu, feshedildi mi, ne zaman edildi ve buna benzer uygulamalar var mı? Bu firma kim? Size onu sormak istiyorum.

Teşekkür ediyorum.