Komisyon Adı | : | (10/235, 837, 1601, 1602, 1800, 1801) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
Konu | : | Ankara Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Öğretim Üyesi Profesör Doktor Asım Egemen Yılmaz'ın, yapay zekânın insanlığa sağladığı katma değerler ve olumsuz yönleri ile özellikle istihdama etkileriyle ilgili görüşler ve uluslararası çalışmalar hakkında sunumu |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 22 .04.2025 |
BÜŞRA PAKER (İstanbul) - Sunum için teşekkür ediyorum Hocam.
Bu aramızda tartıştığımız, biraz da belki sunumunuzla alakalı olmayan bir konuyu sormak istiyorum. Başladığınız noktada Disiplinler Arası Yapay Zekâ Ana Bilim Dalı Başkanıyım diye başladınız. Bu işi mühendisler aldı, elinde kaldı gibi bir şey oldu. Böyle genelde mühendisler olarak biz böyle bir bakıyoruz tabii olaya ama biraz ağırlıktayız. "Yapay zekâ" deyince sadece mühendisliğin olmadığı bir alandan bahsediyoruz.
Şimdi, sizin bir yandan doktora programlarınıza bakıyorum. Derslerinizin hepsi yazılım ve mühendislik dersi. Yani hangi disiplinler arasında yapıyoruz bu işi? Bize bir ufuk verirseniz biz de ona göre bir bakalım.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ ÖĞRETİM ÜYESİ PROF. DR. ASIM EGEMEN YILMAZ - Vallahi çok haklı bir tespit, teşekkür ediyoruz açıkçası.
BÜŞRA PAKER (İstanbul) - Yani biz ders veriyoruz da, doktora hazırlığımız var, kendi kendimize telaştayız. Baktım ama mühendis fazla.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ ÖĞRETİM ÜYESİ PROF. DR. ASIM EGEMEN YILMAZ - Doğru, doğru.
Şöyle: Aslında bizim ders kataloğumuzda çok çeşitli derslerimiz vardı fakat şimdi bir de şöyle oluyor: Devlet üniversitelerinde yeni bir program açılırken ilk heves kataloğa herkes bir ders sokuşturuyor. Çok kapsamlı, yapay zekâ felsefesi, yapay zekâ çalışma ekonomisi etkileri gibi kataloğumuzda dersler var ama şu anda "web"de aktif olarak açık tutabildiğimiz dersler oluyor. Niye? Hocaların işte akademik izni oluyor, yoğun oluyorlar, kendi bölümlerinde iş yükleri, ders yükleri çok yoğun olduğu için açamıyoruz. Ben sizlerle aslında büyük ders kataloğumuzu paylaşayım YÖK'ten onaylı ama dediğiniz gibi, fiiliyatta işte o kadar disiplinler arası bir programı ne yazık ki şey yapamıyoruz. Teoride kâğıt üstünde çok zengin bir ders kataloğumuz var ama yine onun bir alt kümesi ve çoğunlukla da mühendis yoğun bir alt kümesi var, ondan ben de çok rahatsızım ama yapacak da bir şey yok. Ben de tutup yapay zekâ felsefesi anlatamıyorum, o yüzden hani herkes bildiği makamdan türkü çığırırmış ya, biz yine mühendisiz, yine mühendis olarak şey yapıyoruz. Ama bu şakayla karışık, bizim Yapay Zekâ Enstitüsünün açılış toplantısında da bir hocamız söylemişti: "Yapay zekâ mühendislerin eline bırakılmayacak kadar önemli bir teknoloji." diye, doğru.