KOMİSYON KONUŞMASI

HÜSEYİN ALTINSOY (Aksaray) - Sayın Başkanım, Plan ve Bütçe Komisyonumuzun değerli üyeleri, Bakan Yardımcımız, kamu kurum ve kuruluşlarımızın kıymetli bürokratları, sivil toplum kuruluşlarımızın değerli temsilcileri, saygıdeğer basın mensupları; sizleri saygıyla, muhabbetle selamlıyorum.

Bugün, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunduğumuz 29 maddeden oluşan ve Komisyonumuzda görüşmelerine başladığımız Bazı Kanunlarda ve 660 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'mizi, AK PARTİ Grubumuz, Denizli Milletvekilimiz Sayın Nilgün Ök, İstanbul Milletvekilimiz Sayın Oğuz Üçüncü ve teklifte imzası bulunan 67 milletvekili arkadaşımızla birlikte Komisyonumuza sunmuş bulunmaktayız.

Öncelikle, bu kanun teklifimizin ülkemize ve aziz milletimize hayırlar getirmesini temenni ediyor, Plan ve Bütçe Komisyonumuzun bu kanun teklifine vereceği desteğe olan inancımla sunacağınız katkılar için şimdiden sizlere teşekkür ediyorum.

Kanun teklifimizle, Anayasa Mahkemesince verilen iptal kararlarının oluşturacağı hukuki boşluğun doldurulması ve uygulamada yaşanabilecek tereddütlerin giderilmesi amacıyla, Anayasa Mahkemesi kararlarının gerekçelerine uygun olarak iptal edilen hükümlerin kanunla düzenlenmesi öngörülmektedir.

Bu kapsamda, 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameyle getirilen düzenlemelerin önemli bir kısmı aynen, bazıları ise düzenleme tarihi esas alınarak revize edilmek suretiyle yeniden düzenlenmiştir.

Bu itibarla, kanun teklifiyle Diyanet İşleri Başkanlığı, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Türkiye Enerji, Nükleer ve Maden Araştırma Kurumu, Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü, Rekabet Kurumu ile Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunun teşkilat yapısı, görev ve yetkileri, personelinin atama, mali ve sosyal hakları düzenlenmekte ve yürüttükleri iş ile işlemlere yönelik mali ve idari hükümlere yer verilmektedir.

Teklifimizle, Anayasa Mahkemesi iptal kararı ve gerekçesiyle uygulamada karşılaşılan sorunlar dikkate alınarak 633 sayılı Kanun'da yeniden düzenleme yapılmakta, bu çerçevede Diyanet İşleri Başkanlığına Anayasa ve kanunla verilen din konusunda toplumu aydınlatmak, sorumluluğu kapsamında resmî kurumlarca incelenmesi talep edilen dinî yayınların incelenmesi ve mütalaa verilmesi ile namaz vakitleri, dinî gün ve gecelerin tespit ve ilan edilmesi, bunun için gerekli çalışmaların yürütülmesi, Kur'an-ı Kerim meallerinin Başkanlık ile diğer kamu kurumları, özel kişi ve kuruluşların talebi üzerine veya resen incelenmesi ya da incelettirilmesi görevleri verilmektedir. İslam'ın ana kaynağı olan Kur'an-ı Kerim'in doğru anlaşılması bakımından da dinin temel nitelikleri açısından sakıncalı olduğu Din İşleri Yüksek Kurulu tarafından tespit edilen meallerin yetkili ve görevli yargı mercilerine yapılan başvuru üzerine basım ve yayınının durdurulması, toplatılması ve imha edilmesi ile internet ortamında yapılan yayınlara yönelik de içeriğin çıkarılması ve erişimin engellenmesi kararı verilebilmesi yönünde düzenlemeler yapılmakta, Din İşleri Yüksek Kurulu üye ve uzmanlarının asli görevlerini daha verimli ve sağlıklı yapabilmeleri amacıyla Kurulun idari ve mali işlerinin Kurul Sekreterliği tarafından yürütülmesi öngörülmektedir.

Diğer bir teklif maddemizle, Anayasa Mahkemesinin iptal kararı ve gerekçesi dikkate alınarak 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin 141'inci maddesiyle getirilen hükümler kanuni düzenleme yapmak suretiyle 633 sayılı Kanun'a eklenmekte, hükümle Mushafları İnceleme ve Kıraat Kurulunun yapısı ile görev ve yetkilerini düzenleme yapılması öngörülmektedir.

Diğer bir teklifimizle, Din Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Dini Yayınlar Genel Müdürlüğü ve Yönetim Hizmetleri Genel Müdürlüğünün görev ve yetkilerinde düzenleme yapılması öngörülmüştür. Yönetim Hizmetleri Genel Müdürlüğünün görevlerine ilişkin iptal edilen hükümler aynen teklif edilmiş, Din Hizmetleri Genel Müdürlüğünün görevlerine ilişkin iptal edilen hükümler büyük oranda korunarak güncel gereksinimlere binaen ibare değişiklikleri yapılmış, Dini Yayınlar Genel Müdürlüğünün görevlerine ilişkin iptal edilen hükme ise "ile Türk İslam sanatlarını geliştirmeye, tanıtmaya yönelik eserler" ibaresi eklenmiştir.

Yine, bir diğer teklifimizle, bakanlık müşaviri, bakanlık müftüsü ve başkanlık vaizi ünvanındaki personelin Diyanet İşleri Başkanı tarafından uygun görülen merkez veya taşra teşkilatına ait birimlerde çalıştırılabilmesi öngörülmekte ve Başkanlığa ait kadrolara ilk defa açıktan atanacak personel atamalarına ilişkin düzenleme yapılmaktadır. Ayrıca, hac ve umre seyahatlerinin yürütülmesine ilişkin iş ve işlemlere yönelik yapılan harcamaların denetlenmesi ile usul ve esaslarının belirlenmesine yönelik düzenleme yapılmakta.

Diğer bir düzenlemeyle, Diyanet İşleri Başkanlığı yurt dışı teşkilatının bakanlıklar ile benzer olarak ataşelik ve müşavirliklerden oluşması amaçlanmakta. Ayrıca, yurt dışındaki vatandaşlarımız ve soydaşlarımızın kültürel bağlarının korunması, güçlendirilmesi, dinî konularda aydınlatılması ile din hizmetleri ve din eğitimi faaliyetlerinin yürütülmesi amacıyla Bakanlıklararası Ortak Kültür Komisyonunca mahallinde sözleşmeli statüde istihdam edilen personele yapılan ödemeye esas üst sınırın yeniden belirlenmesi hedeflenmektedir.

Diğer bir teklif maddemizle, dinî kültür, tecrübe ve ihtisaslarıyla tanınmış kimselerden Din İşleri Yüksek Kurulu çalışmaları için rapor, tebliğ, makale, kitap hazırlatılması, tercüme yaptırılması, vaaz verdirilmesi amacıyla yararlanılmasına yönelik düzenleme yapılmaktadır.

Diğer bir teklifimizle, Diyanet İşleri Başkanlığınca yapılan sınavlarda görevlendirilen personele ödenecek ücretin usul ve esasları belirlenmekte.

Diğer bir teklifimizle, Türkiye Enerji, Nükleer ve Maden Araştırma Kurumu, kısacası "TENMAK" 57 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'yle kurularak, Türkiye Atom Enerjisi Kurumu, Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü ve Nadir Toprak Elementleri Araştırma Enstitüsünü bünyesine almıştır.

Maddeyle, ulusal bir AR-GE kurumu olan TENMAK'ın mevcut mali muafiyetlerden yararlanmaya devam etmesi amaçlanmakta, diğer yandan 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin 117'nci maddesinin (c) bendiyle değişiklik yapılan 4865 sayılı Kanun'un Anayasa Mahkemesinin aynı kararıyla iptal edilen 18'inci maddesinde TENMAK'a tanınmış olan birinci fıkrasındaki kurumlar vergisine ilişkin muafiyet, ikinci fıkrasındaki kurumun faaliyetleri dolayısıyla yapılan işlemler yönünden tanınan vergi ve harç muafiyeti ile açılacak dava ve icra takiplerinde teminat aranmasına ilişkin muafiyet ve dördüncü fıkrasındaki araştırma ve incelemeler için ilmühaber, ruhsatname veya imtiyaz alınmasına ilişkin muafiyet düzenlemeleri maddeye eklenmiştir. Madde metninde yer alan gümrük vergisine ilişkin muafiyet ise 4865 sayılı Kanun'un aynı maddesinin üçüncü fıkrasındaki gümrük vergisi muafiyetine ilişkin hüküm nazara alınarak uyarlanmak suretiyle, TENMAK'ın anılan kanunun kapsamındaki mevcut hâli muafiyetlerden de yararlanmaya devam etmesi amaçlanmıştır.

Yine, 4865 sayılı Kanun'un 15'inci maddesinin teklifle yürürlükten kaldırılması öngörülen dördüncü fıkrasında Kuruma tanınmış olan desteklenen projelerin bütçelerine ait tutarların proje adına açılacak özel hesaplara aktarılarak izlenebilmesine ilişkin hükmün Kurumun ihtiyaçları çerçevesinde yeniden düzenlenmek suretiyle maddeye eklenerek ve beşinci fıkrasında Kuruma tanınmış olan Kurum tarafından yürütülen ve desteklenen projeler için diğer kamu kurum ve kuruluşları ile özel kuruluşlardan destek alınabilmesi ile bu kapsamda Kuruma aktarılan tutarların Kurum bütçesine gelir kaydedilmeksizin açılacak özel hesaplarda izlenebilmesine ilişkin hükmün maddeye eklenmek suretiyle, ulusal bir AR-GE kurumu olan TENMAK'ın anılan Kanun kapsamındaki mevcut mali düzenlemelerden yararlanmaya devam etmesi amaçlanmıştır.

Bir başka maddemizle, Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen hüküm karar gerekçesi dikkate alınarak, TENMAK'ın stratejik önemi haiz enerji, nükleer ve maden teknolojileri alanlarında ülkemizin ihtiyaç duyduğu araştırma, inovasyon ve teknoloji geliştirme çalışmalarını yaparak bunları üretme ve ticari değere dönüştürebilmesi öngörülmektedir.

Bir başka maddemizle, Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen hüküm karar gerekçesi dikkate alınarak ulusal bir AR-GE kurumu olan TENMAK'a ait olan mal ve varlıkların devlet malı sayılmasına, haczedilmemesine ve rehin edilmemesine yönelik muafiyet tanınması öngörülmektedir.

Diğer bir maddemizle, Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen hüküm karar gerekçesi dikkate alınarak kanuna eklenmekte ve enerji sektöründe, özellikle yüksek teknoloji alanında dünyada yaşanan dönüşümleri ve gelişmeleri takip etmek ve ülkemiz enerji ihtiyacını yerli ve millî kaynaklarımızdan karşılayabilmek adına Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının yetişmiş ve nitelikli insan kaynağının oluşturulabilmesi maksadıyla 1416 sayılı Kanun kapsamında yurt dışı öğrenimlerini tamamlayarak göreve başlayan bursiyerlerin kariyer meslek kadrolarına atanmaları öngörülmektedir.

Bir başka madde teklifimizle Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen hüküm ve karar gerekçesi dikkate alınarak kanuna eklenmekte ve TENMAK'ın görevlerini etkin ve verimli olarak yerine getirebilmesini teminen kurumun en üst karar organı olan yürütme kurulunun başkan ve üyelerine yönelik yürütme kurulu ücreti ödenmesi uygulamasının sürdürülmesi öngörülmektedir.

Bir başka maddeyle, istihdam edilmek üzere 1416 sayılı Kanun hükümlerine göre TENMAK'ın faaliyete geçtiği tarihe kadar Türkiye Atom Enerjisi Kurumu tarafından yurt dışına gönderilmiş veya gönderilmeye hak kazanmış olanların yurda dönüşlerinde durumlarına göre uzman veya uzman yardımcısı olarak atanmaları hakkında geçici düzenleme yapılması öngörülmektedir.

Yine teklifimizle, Cumhurbaşkanlığı ve Türkiye Büyük Millet Meclisinin idare ve kontrolünde bulunan kültür ve tabiat varlıklarının koruma, bakım, onarım, teşhir, tanzim ve benzeri faaliyetlerinin müze işletmesi ve ziyaretçi hizmetleriyle eş güdüm içerisinde kendi bünyesinde yürütülmesi öngörülmektedir.

Bir başka teklifimizle, 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname Millî Saraylar İdaresi Başkanlığının kurucu mevzuatı olan 12 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'nden önce yayımlanmış ve yürürlüğe girmiştir. Bu sebeple, 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'de Cumhurbaşkanlığına bağlı saray, köşk, kasır ve müzelerden sağlanan her türlü gelir ile bunların bakım ve onarımı için yapılan şartlı bağışlar ve yardımların Cumhurbaşkanlığı adına açılacak hesaba yatırılması uygun görülmüştü ancak 12 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'yle Cumhurbaşkanlığına bağlı Millî Saraylar İdaresi Başkanlığı kurulduğundan madde teklifimizle Millî Saraylar İdaresi Başkanlığına bağlı saray, köşk, kasır ve müzelerden sağlanan her türlü gelir ile bunların bakım ve onarımı için yapılan şartlı bağışlar ve yardımların daha etkin kullanılması için gelirler, bağışlar ve yardımların Millî Saraylar İdaresi Başkanlığı muhasebe birimi hesabına yatırılması ve bütçeye özel gelir kaydedilmesi amaçlanmaktadır.

Bir başka madde teklifimizle, Cumhurbaşkanlığının sorumluluğunda bulunan tarihî bina ve objelerin onarımları ve restorasyonları ile çevre düzenlemesine ilişkin mal ve hizmet alımları ile münhasıran özel ihtisas gerektiren konularda Cumhurbaşkanlığınca mütalaa ve hukuki hizmet satın alma işlerinin 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümlerine tabi olmaksızın Cumhurbaşkanlığınca belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır.

Bir başka madde teklifimizle, Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen hüküm karar gerekçesi dikkate alınarak kanuna eklenmekte ve kamusal görev ve faaliyetleri icra eden kamu tüzel kişiliğini haiz bir kamu idaresi olarak yapılandırılan Maden ve Petrol işleri Genel Müdürlüğü (MAPEG) mal ve varlıklarının hukuki statüsünün düzenlenmesi, katma değer vergisi ve özel tüketim vergisi hariç her türlü vergi, resim, harç ve paydan, tapu ve kadastro işlemlerinden kaynaklanan her türlü döner sermaye ücreti ve benzeri yükümlülüklerden muaf tutulması amaçlanmıştır

Bir başka madde teklifimizle, yine Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen hüküm karar gerekçesi dikkate alınarak kanuna eklenmekte, ayrıca Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğünce gerçekleştirilen denetimlerde veya bu faaliyetlere ilişkin yürütülen diğer idari işlemlerde görev alan çalışanların kovuşturma sürecinde üstlenebilecekleri avukat giderlerinin Bakan onayı olması şartıyla Genel Müdürlükçe karşılanabilmesi düzenlenmekte, böylelikle kamu görevinin şahsi endişelere kapılmaksızın güven duygusuyla yerine getirilebilmesi amaçlanmaktadır.

Bir başka madde teklifimizle, Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen hüküm karar gerekçesi dikkate alınarak kanuna eklenmekte ve Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğünün ruhsat ve hak sahiplerine kayıtlı elektronik posta adresi veya Ulusal Elektronik Tebligat Sistemi yoluyla tebligat yapmasına olanak sağlanmaktadır. Genel Müdürlük tarafından maden ve petrol mevzuatı kapsamında ruhsat veya hak sahiplerinin arama ve üretim faaliyetlerinin düzenlenmesi ve denetlenmesi Genel Müdürlüğün özellikle ihtar ve yaptırım kararlarını en süratli ve en güvenilir yöntemle ilgililerine ulaştırılmasını gerektirmektedir. Bu nedenle, düzenlemeyle Genel Müdürlüğün ruhsat ve hak sahiplerine kayıtlı elektronik posta adresi veya Ulusal Elektronik Tebligat Sistemi yoluyla tebligat yapmasına olanak sağlanmıştır. Maddenin ikinci fıkrasıyla kayıtlı elektronik posta adresi kullanma yükümlülüğünü yerine getirmeyenlere uygulanacak yaptırım düzenlenmektedir.

Yine, Maden Kanunu'nun 13'üncü maddesindeki "bu Kanun gereğince uygulanan idari para cezaları her yıl 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca belirlenen yeniden değerleme oranı nispetinde artırılır." hükmü uyarınca idari para cezaları her yıl güncellendiğinden yeniden değerlemeye ilişkin atıf düzenlemede yer almamakta ve Anayasa Mahkemesince iptal edilen hükümde yer alan idari para cezasının tutarı yeniden değerleme oranı gözetilmek suretiyle yeniden düzenlenmektedir.

Diğer bir maddeyle, Rekabet Kurulunun, kurumun karar organı olduğu, 1'i Başkan, 1'i İkinci Başkan olmak üzere Cumhurbaşkanı tarafından atanan toplam 7 üyeden oluştuğu hususu düzenlenmektedir.

Diğer bir maddeyle, Anayasa Mahkemesinin iptal kararının gereği yerine getirilmiş, Rekabet Kurulu üyelerinin en az dört yıllık yüksek öğrenim görmüş, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 48'inci maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin (1), (4), (5), (6) ve (7) numaralı alt bentlerinde belirtilen şartları taşıyanlar arasından seçileceği hususu düzenlenmiştir.

Yine teklifimizle, Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu Başkan ve üyeliğine atanmada dört yıllık öğrenim görme şartının aynen muhafaza edilmek suretiyle yeniden düzenlenmesi amaçlanmaktadır.

Başka bir maddeyle, Atom Enerjisi Kurumu 2690 sayılı Kanun'un 15'inci maddesinde yapılan düzenlemeler neticesinde 4865 sayılı Kanun'un mükerrer veya uygulama imkânı kalmamış olan hükümlerinin yürürlükten kaldırılması amaçlanmıştır.

Yine maddeyle, 2690 sayılı Kanun'un ek 3'üncü maddesinde yapılan düzenlemeler neticesinde 4865 sayılı Kanun'un mükerrer olan madde hükmünün yürürlükten kaldırılması amaçlanmıştır.

Bir başka teklifimizle, Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen hüküm karar gerekçesi dikkate alınarak kanuna eklenmekte ve elektrik üretim, iletim, dağıtım ve tüketim tesislerinin kurulması ve işletilmesinde ihtisas sahibi kamu kurum ve kuruluşları ile özel hukuk tüzel kişilerine proje onay ve kabul işlemleri yetkisi verilebilmesine ilişkin olarak proje onayı ve kabul işlemlerinin hem ihtisasları hem de görev alanları bakımından çeşitli kurum ve kuruluşlar eliyle yürütülmesinin elzem olması ve hizmetin hızlı ve kolay bir şekilde sürdürülebilmesi için yetkilendirme yapılabilmesi ile Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığına verilen yetkiye dayanılarak yerine getirilmekte olan proje onay ve kabul işlemlerinin etkin, verimli ve hızlı bir şekilde gerçekleştirilmesine ilişkin personel ve kaynak kullanımı giderlerinin karşılanabilmesi ve bu giderlerin kamuya ilave yük getirmesinin önlenmesi amaçlanmaktadır.

Yine teklifimizin 27'nci maddesiyle, Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunun karar organı olan kurulun nasıl oluşacağı hüküm altına alınmakta, buna göre kurul Cumhurbaşkanı tarafından 1'i Kurul Başkanı, 1'i İkinci Başkan olmak üzere atanan toplam 9 üyeden oluşmaktadır. Ayrıca, kurul üyelerine atanacaklarda aranacak şartlar belirlenmektedir.

Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri, kanun teklifine ilişkin sizlere sunmak istediğim hususlar bunlardan ibarettir. Yine maddeler üzerinde ayrıntılı olarak görüş ve düşüncelerimizi ifade edeceğimizi belirtmek istiyor, şimdiden sizlere katkılarınız için teşekkür ediyorum.