Komisyon Adı | : | (10/2262,2263,2264,2265,2266,2267) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
Konu | : | Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu Başkan Yardımcısı Hande Hatunoğlu Kurtulan'ın, Kurumun yapısı, sigortayla ilgili bazı kavramlar, sigortalama süreçlerinin sektörde nasıl yapıldığı, mevzuattaki gereklilikler, sigorta sektörünün rolü, riskin azaltılmasındaki yardımcı rolü ile önerileri hakkında sunumu |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 22 .05.2025 |
KADEM METE (Muğla) - Teşekkür ederim Başkanım.
Şimdi, burada, aslında şikâyetçi olan -misafir diyelim- veya onların bedava danışmanlığını yapan hukuk büroları karşılarında bir muhatap bulmadıkları için çok rahatlar ama eğer karşılarında bir sigorta şirketi ve onların hukuk bürolarını buldukları takdirde bu davaların çok büyük bir çoğunluğu veya şikâyetlerin çok büyük çoğunluğu daha hemen en başında geri dönecektir. Ama dediğim gibi, otelcinin böyle bir sigortası yok, dolayısıyla yurt dışında bir avukatı yok. Bir de kontrat yaparken siz yabancılarla, işte, atıyorum, İngiliz'se "İngiltere'deki mahkemeler yetkilidir." diye kontratta bir madde var. Siz zaten İngiltere'deki mahkemeleri yetkili olarak kabul ediyorsunuz. O şahıs da yani "Âdeta üçüncü dünya ülkesine gittim, orada gıda zehirlenmesi geçirdim, midem bozuldu, çok kötü hissettim kendimi." deyip şikâyetçi bile olsa tur operatörü sizden birkaç yüz paunt kopartıp, adama verip susturmaya çalışıyor
BAŞKAN SELAMİ ALTINOK - Onu diyemezler. Bizim otellerin kalitesi Avrupa'daki otellerin kalitesinden kat be kat daha güzel.
KADEM METE (Muğla) - Başkanım, şöyle olaylarla karşılaşıyoruz, beyefendi bu konuda biraz tecrübeli galiba: Şimdi, bazı bakterilerin vücutta on üç-on dört gün kuluçka süresi varmış. Dolayısıyla, sizin otelinizde her şey dâhilde kalan bir misafir İngiltere'ye gidiyor. On gün sonra bir mide rahatsızlığıyla, bir ishalle doktora başvuruyor. O da işte basit usullü bir gıda zehirlenmesi raporu verdiğinde yandık biz. Hemen gidiyor acenteye, diyor ki: "Ben on gün önce falanca otelde konaklamıştım, orada yediğim bir gıdadan zehirlenmişim." Dolayısıyla size dava açabiliyor. Oysaki normalde tesiste konaklayanların yüzde 30'unun aynı semptomları göstermesi durumunda bir gıda zehirlenmesinden bahsedilebilir ama acente bunu hiç dikkate almıyor; o müşteri hukuka gitmesin, sıkıntı olmasın diye hemen "300-500 paunt verelim, onu susturalım." diyor. Dönüyor size, bu parayı zaten hesabınızdan kesiyor 300 paunt, 400 paunt. Yani biz bunu sigortalandıramadığımız için yurt dışında bizi savunan bir mekanizma yok. Ama bir sigorta olsa, sigortanın da yurt dışındaki bir bağlantısı, ona da hemen kendisi karşı cevap veya savunmasını yapacak ve bunlardan ülke olarak da kurtulmuş olacağız, siz de priminizi kazanmış olacaksınız.
BAŞKAN SELAMİ ALTINOK - Teşekkür ediyorum.
Tabii, konu yangından sigortaya geldi.
Evet, son sözleri alalım.
Hande Hanım, buyurun.
SİGORTACILIK VE ÖZEL EMEKLİLİK DÜZENLEME VE DENETLEME KURUMU BAŞKAN YARDIMCISI HANDE HATUNOĞLU KURTULAN - Sayın Başkanım, burada penetrasyon vurgusu yapmak gerekiyor. Havuz ne kadar genişlerse ürün o kadar yönetilebilir oluyor aslında çünkü herkes bu şekilde bir tazminat talebinde bulunmayacağı için havuzun genişlemesi de sigorta şirketlerinin bu işe girmesine yardımcı olacak. Bu anlamda bu öneri paketimiz hayata geçtiği zaman, geçerse eğer farklı bir yöne evrilebilir. Özellikle yurt dışı turizminde çok ciddi bir kapasitemiz var. Bir paket sigortayla sigorta şirketlerimizin böyle bir ürün de geliştirebileceğini düşünüyorum.