KOMİSYON KONUŞMASI

ORHAN SÜMER (Adana) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Ben de Yönetim Kuruluna ve arkadaşlarına başarılar dilerim, hoş geldiler.

TDİ bünyesindeki birçok liman kamuya ait değerli varlıklar olarak işletme hakkı devri yoluyla özel sektöre uzun yıllar için verilmiş ancak bu devirlerde bazı konular meydana gelmiş. Başta otuz yıl olarak devredilen limanların sözleşmeleri âdeta kanunla geri dönüştürülerek kırk dokuz yıla kadar uzatılmış. Sayıştay raporları, limanların yatırım yükümlülüklerini yerine getiremeyen işletmecilere sürenin uzatılması gibi ödüller verildiğini belirtmiş. Bu da kamu menfaatinden çok özel sermayenin çıkarlarının gözetildiği yönündeki ciddi kuşkular oluşturmaktadır. Bununla ilgili kurumumuzun herhangi bir yaptırımı var mıdır?

Yine, Sayıştay raporlarında defalarca TDİ'nin muhasebe kayıtlarında eksiklikler, yatırım şartlarını yerine getiremeyen ve sözleşmelere aykırı uygulamalar tespit ettiği belirlenmiş. Örneğin, Galataportun yatırım taahhütlerini yerine getirmemesi, buna rağmen ek süre verilmesi gibi uygulamalar kamu denetiminden uzak karar süreçlerinin varlığına işaret etmiştir. Bununla ilgili kurumumuzun herhangi bir çalışması var mıdır?

Yine, şu anda kurumumuzun kirada kaç işletmesi, taşınmazı veya tesisi vardır? Sayıştay raporunda geçen Ordu Limanı ve İzmir'deki tarihî Konak Pier tesisleri için bugüne kadar ödenmesi gereken kira bedeli ne kadardır? Tahsiliyle ilgili son durum nedir? Gerekli işlem yapılmış mıdır?

Yabancı bayraklı gemilerde çalışan deniz çalışanları için sigortalarını kendilerinin ödeyecekleri iddiası kamuoyuna yansımıştır. Konuyla ilgili kurumumuzun herhangi bir işlemi var mıdır? Bunla ilgili deniz çalışanlarını zora sokmayacak bir düzenleme mevcut mudur? Sigorta ödemelerinin armatör tarafından karşılanması kurumunuz tarafından nasıl karşılanmaktadır? Yine, denizde çalışanların emekliliklerine fayda sağlayacak yıpranma payıyla ilgili kurumumuzun herhangi bir çalışması var mıdır?

Yine, Sayıştay raporlarında belirtilen liman yatırımlarının taahhüt edilen sürede tamamlanmadığı tespit edilmiş; yatırım yükümlülüğünü yerine getirmeyen şirketlere cezai işlem uygulanmış mıdır? Galataport gibi kritik yatırımlarda yüklenici firmalara sözleşmeye aykırı uygulamalara karşı kamu menfaatini koruyacak denetim ve yaptırımlar devreye sokulmuş mudur?

Türkiye gibi 3 tarafı denizlerle çevrili bir ülkede deniz taşımacılığının ve yolcu taşımacılığının daha gelişmesi için kurumumuzun herhangi bir çalışması var mıdır?

Teşekkür ederim. İyi çalışmalar dilerim.