KOMİSYON KONUŞMASI

ORHAN KIRCALI (Samsun) - Başkanım, çok teşekkür ediyorum.

Katkı veren milletvekili arkadaşlarımıza da ben hassaten teşekkürlerimi iletiyorum.

Aslında biz önemli bir çalışmayı, değerli bir çalışmayı, bir teklif metnini buraya getirdik. Hani sanıldığı, burada iddia edildiği gibi -daha önceki çalışmalarda da bu iddiaları çok duyuyoruz- "Sadece imza atıyorsunuz." gibi. Sadece imza atmıyoruz, bundan emin olun, biz bu çalışmaların bizzat içerisindeyiz -pek çok görüşmeleri- bürokrat arkadaşlarımızla, buradaki öğretim görevlilerimizle bu çalışmaları gerçekleştiriyoruz ve bir emek sarf ediyoruz. "Sadece imza attınız, ondan sonra buraya geldiniz." gibi bir yaklaşımı da ben kesinlikle kabul etmiyorum, burada bir emek var. Yapılan çalışmalar, belki doğrudur, Covid 19 düzenlenmesiyle alakalı tartışmaların gölgesi altında kalmış olabilir ama infaz düzenlemesiyle ilgili çok önemli düzenlemeler teklif metnimizde yer almaktadır. İkinci kez, mükerrerlerin koşullu salıverilmesi hakkının tanınmasıyla alakalı çok önemli bir düzenleme burada gelmektedir.

Modern infaz yasalarında yer almış olan özel infaz usulleriyle ilgili düzenleme yine teklif metnimizde yer almakta ve buradaki sürelerle ilgili de ciddi artırımlara gidildiğini hep birlikte görmekteyiz.

Yine, teklif metnimizde infaz düzenlemelerinin dışında Anayasa Mahkemesinin vermiş olduğu kararlar çerçevesinde özellikle Noterlik Kanunu'nda, gerçekten, belirlilik ve hukukililik çerçevesi içerisinde yapılmış olan önemli düzenlemeleri teklif metninde getirdik.

Yine, toplumun huzurunun güçlendirilmesine ilişkin düzenlemeler var, madde metnine geçtiğimizde bu düzenlemeleri tek tek istişare etme imkânı da bulacağız.

Soruları ben olabildiği kadar not almaya çalıştım ve çok da zamanınızı almadan çünkü...

HALİL ÖZTÜRK (Kırıkkale) - Yazılı cevap verebilirsin Başkanım.

DİLAN KUNT AYAN (Şanlıurfa) - Yok, hayır, direkt istiyoruz.

ORHAN KIRCALI (Samsun) - Yazılı da olabilir, evet, doğru Halil Beyciğim.

BAŞKAN CÜNEYT YÜKSEL - Sayın Kırcalı, geneli üzerinde yapılan tartışmalarda sorulan sorulara... Maddelere geçtiğimizde madde madde cevap verirsiniz.

Buyurun.

ORHAN KIRCALI (Samsun) - O zaman öyle yapalım, tamam.

DİLAN KUNT AYAN (Şanlıurfa) - Başkanım, biz bekliyoruz ama.

ORHAN KIRCALI (Samsun) - Tamam, ben gene olabildiği kadar, not aldığım kısımlara cevap vermeye çalışacağım.

BAŞKAN CÜNEYT YÜKSEL - Tamam, cevap verin.

Buyurun.

ORHAN KIRCALI (Samsun) - Şimdi, noterler hakkında Adalet Bakanlığına gelen dosyaların toplamıyla alakalı bir soru vardı, şöyle dile getireyim değerli hazırun, değerli milletvekilleri; Türkiye Noterler Birliğinden gelen disiplin dosyaları 2022-2025 arasında toplam 1.180 tane, onaylanan dosya sayısı toplam 897, bozulan dosya sayısı toplam 131, resen karar verilen dosya sayısı 15, kısmen onanan ve kısmen bozulan dosya sayısı da 1, 2024 yılından derdest dosyalar var, onların toplamı da 68, Noterler Birliğinde de bugün 415 tane disiplinle ilgili soruşturma devam ediyor; bu bilgileri de bu şekilde paylaşmış olalım.

Değerli hazırun, burada teklif metninde yaralama, tehdit gibi suçların ceza miktarlarında niçin artırım yapıldığına dair bir soru vardı. Şimdi, ilk konuşmamızda da ifade ettiğimiz gibi, bizim teklifimizin amaçlarını üç başlık altında toplamak mümkün: Cezasızlık algısının ortadan kaldırılması, şiddet suçlarıyla mücadele edilmesi ve Anayasa Mahkemesinin vermiş olduğu kararlar çerçevesinde Anayasa Mahkemesinin kararlarını yerine getirerek hukuki boşluğun da oluşmadan doldurulmasının sağlanması.

Şimdi, eğer tehdit ve yol kesme gibi suçlarla etkin bir şekilde mücadele etmediğiniz takdirde, maalesef, bu suçları işleyenler, daha ileriye suçları, bir yağma suçunu, bir adam öldürme suçunu da işleyebilecek bir duruma geliyor. Bu açıdan, olayın başında mücadeleyi gerçekleştirmek, ıslah ve caydırıcılık unsurlarını yerine getirerek bu şekilde teklif metnimizde tehdit suçlarının, yol kesme gibi suçların cezalarında çok az da olsa bir miktar artırıma gidilmiştir.

Sayın Onur Düşünmez'in bir sorusu vardı "İzmir Kadın Kapalı Ceza İnfaz Kurumunda hükümlüler niçin koşullu salıverilmiyor? Koşullu salıverilme olmuyor" gibi bir şey vardı. Şimdi, burada bazı şeyler var, bunları kısaca paylaşayım. İzmir Kadın Kapalı Ceza İnfaz kurumunda son bir yıl içerisindeki son değerlendirme kararları incelendiğinde şu şekilde bir sonuç ortaya çıkıyor Değerli Vekilim: 330 açık ceza infaz kurumuna ayrılma değerlendirilmesi yapılmış, bunların yüzde 3,33'ü olumsuz sonuçlanmış, 58 denetimli serbestlik tedbiri uygulanarak tahliye değerlendirilmesi yapılmış, bunların yüzde 1,72'si olumsuz değerlendirilmiş; 40 koşullu salıverilme değerlendirilmesi yapılmış, bunların yüzde 37,5'i olumsuz sonuçlanmış. Bu ceza infaz kurumunda son bir yıl içerisindeki olumsuz karar oranı yüzde 6'dır.

Bir de özel bir soru sormuşsunuz birisiyle alakalı, o bilgiyi de burada bizden alabilirsiniz. Onu burada ifade etmeyeyim ama bire bir buraya almak mümkün değildir.

ZÜLKÜF UÇAR (Van) - Suç tiplerini biliyor musunuz?

NEVROZ UYSAL ASLAN (Şırnak) - Biz "Suç yok." demiyoruz, biz diyoruz ki "Suçlular arasında ayrımcılık var." diyoruz.

ORHAN KIRCALI (Samsun) - Efendim, bakın, saat 16.00'da görüşmeye başladık, burada on beş dakikalık bir sunuş yaptım.

ZÜLKÜF UÇAR (Van) - Yok, dinleyeceğiz, dinlemekten de mutluluk duyuyoruz. Sadece o suç tiplerini...

ORHAN KIRCALI (Samsun) - 16.00'dan bu saate kadar hiçbir şekilde, hiç kimsenin sözünü kesmeden burada dinledim.

DİLAN KUNT AYAN (Şanlıurfa) - Sayın Kırcalı...

ORHAN KIRCALI (Samsun) - Lütfen, bir dinlemenizi arz ediyorum, lütfen...

BAŞKAN CÜNEYT YÜKSEL - Arkadaşlar, Sayın Kırcalı, bir saniye...

ORHAN KIRCALI (Samsun) - Efendim, bizim vermiş olduğumuz cevaplar belki hoşunuza gitmeyebilir ama benim cevabım bu.

DİLAN KUNT AYAN (Şanlıurfa) - Dinliyoruz Sayın Kırcalı, lütfen; biz sizin sözünüzü kesmedik.

ZÜLKÜF UÇAR (Van) - Siz meseleyi yanlış anladınız. Sözünüzü kesmek amacıyla değil, suç tiplerini sordunuz mu, ona da bir istatistik...

ORHAN KIRCALI (Samsun) - Eğer öyle bir şey varsa orada ceza infaz...

ZÜLKÜF UÇAR (Van) - Benim sorduğum bir tek istatistik, bu kadar yani.

DİLAN KUNT AYAN (Şanlıurfa) - Bir de ifade ettiğimiz şeyi de net söylemek için söyledik, yoksa söz kesme gibi bir durum yok.

BAŞKAN CÜNEYT YÜKSEL - Evet, teşekkür ediyoruz.

ORHAN KIRCALI (Samsun) - Teşekkür ediyorum.

Şimdi, değerli hazırun, çerçeve 12'nci maddeyle 170'inci maddede yapılmış olan değişiklikle ilgili yani ben özellikle bu hususun herkes tarafından kabullenileceği inancı içerisindeyim ama niçin tepki olduğunu da anlayamadım. Yani "Ses ve gaz fişeği atabilenler dâhil." ifadesinin buraya getirilmesi aslında, gerçekten, bugün toplum içerisine baktığımızda, vatandaşlarımız tarafından da özellikle talep edilen bir hüküm olarak değerlendiriyoruz. Biliyorsunuz, ses ve gaz fişeği son zamanlarda bu tür eylemlerde, bu tür hareketlerde çok hızlı bir şekilde kullanılıyor. Herhangi bir şekilde bunun içerisinde şunu ayırt etmek gerekiyor: Değerli hazırun, herhangi bir şekilde ses ve gaz fişeği atabilen silah niteliğinde... Biz bunların normal, bildiğimiz klasik silahlardan, karıştırılma durumu olan silahlardan bahsediyoruz. Daha önce Murat Emir Başkanın dediği gibi, molotof atılması veyahut da orada bunların dışındaki başka herhangi bir hususun bulunması gibi bir durum söz konusu değil; bunu da arz etmek isterim. Eğer orada yapılmış olan bir gösteride ses ve gaz fişeği atabilenler dâhil silahla ateş eden veya patlayıcı madde kullananlar bu düzenlemenin Komisyondan, Meclisten geçmesi hâlinde kişinin bir yıldan beş yıla kadar hapis cezasıyla cezalandırılacağı da belirtiliyor.

SÜLEYMAN BÜLBÜL (Aydın) - Orhan Bey, bu konuda, bu kurusıkıyla ilgili olarak Ceza Genel Kurulunun kararı var, bunu silah niteliğinde kabul etmiyor; Ceza Dairelerinin de kararı var. Burada amaç ne, ne düşünüldü de yani murat nedir ki bunlar silah olmadığı hâlde niye eklendi?

ORHAN KIRCALI (Samsun) - Süleyman Ağabey, şimdi, şu anda biz bir yasama faaliyeti yapıyoruz yani şu andaki o düzenlemeyle burada kurusıkı atan veya gaz fişeği atan o bildiğimiz tabancaya benzeyen bu nitelikteki kurusıkı tabancaları da bu kapsama alıyoruz. Yani şimdi Yargıtay daha önce bu düzenlemeyi yapmış diye kanun koyucunun önünde böyle bir düzenleme yapmasına engel bir durum söz konusu değil.

SÜLEYMAN BÜLBÜL (Aydın) - Orhan Bey, 5326 sayılı Kabahatler Yasası'nın 36/1 maddesi uyarınca idari para cezasını gerektirdiğinden "Sanık idari para cezasıyla cezalandırılmalıdır." diyor. "Bu fonksiyonu itibarıyla ateş etmeye elverişli gerçek bir silah olması gerekmektedir." diyor bu yasal düzenlemede. Amaç ne, neden değiştiriyoruz yani?

ORHAN KIRCALI (Samsun) - Ama bugün bu çok daha fazla kullanılmaya başlandı. Süleyman Ağabeyciğim yani o kadar çok kullanılmaya başlandı ki bununla etkin bir mücadele edilmesi gerektiği...

SÜLEYMAN BÜLBÜL (Aydın) - İşte, ben o işin etki değerlendirme raporunu istiyorum bu konuda, fişekle son beş yılda... Burada Adalet Bakanlığının yetkilileri var yani o konuda bana bilgi verin; kaç tane soruşturma açılmış, kim kullanmış? Yani bizim bu konuda kuşkumuz var, Saraçhane olaylarına ya da sokak eylemlerine karşı farklı bir siyasi argüman olarak çıktığını düşünüyoruz bu konunun, demokratik eylemlere karşı bir argüman olarak çıktığını düşünüyoruz yani bize bunu söyleyin.

ORHAN KIRCALI (Samsun) - Şimdi, şöyle bir şey: Burada bunu da açıkça söylemek gerekir, buradaki kanuni düzenlemelerde -tırnak içerisinde kullanmak isterim- niyet okuması yapmamak gerekir yani burada herhangi bir şekilde bir gösteride yürüyüşü engelleme veyahut da...

SÜLEYMAN BÜLBÜL (Aydın) - Orhan Vekilim, "etki analizi" diyorum. Son bir yılda, son beş yılda ne yapılmış yani ne olmuş?

ORHAN KIRCALI (Samsun) - Böyle bir niyet okuması yapmamak lazım Süleyman Bey. Burada, toplumda gerçekten bu çok fazla bir şekilde kullanılmaya başlandı, bunun ele geçirilmesi çok kolay...

SÜLEYMAN BÜLBÜL (Aydın) - Yerleşmiş Ceza Genel Kurulu içtihatları var burada elimde.

ORHAN KIRCALI (Samsun) - Ama o yargı içtihatlarına rağmen kanun koyucunun böyle bir düzenleme yapmasına da engel yok.