KOMİSYON KONUŞMASI

DURSUN ÇİÇEK (İstanbul) - Efendim, çok teşekkür ediyoruz bu bilgilendirme için.

Amfibi zırhlı araç konusunda bir üretim veya planlama var mı acaba?

SASAD YÖNETİM KURULU BAŞKANI K. NAİL KURT - Efendim, şu anda Türkiye'de üretilmiş olan zırhlı muharebe araçları dâhil bütün araçlar amfibi. Yani piyadenin elindeki ZMA, GZPT araçlarının hepsi amfibidir. Yeni nesil zırhlı muharebe aracı projesi var, şu anda değerlendirme safhasında. Araç gereksinimleri tanımlanıyor Kara Kuvvetleri Komutanlığı, Sayın Müsteşarlığımız ve şirketlerle de görüşmeler yapılıyor. Orada da bir amfibi gereksinim gözüküyor. Bütün araçlarda olmasa da belli sayıda araçta bir amfibi gereksinimi olacaktır. Bizim ürettiğimiz, mesela hava savunma araçları var ASELSAN'a yaptığımız. 30 tonluk araçlar bile yüzen araçlar, amfibi araçlardır.

Bu arada, demin bahsetmedik ama dünyada sadece Almanya'nın tasarlayıp ürettiği seyyar yüzücü hücum köprüsü diye otobüs görünümlü bir aracımız var. Bu araç açılıp yüzer hâle gelir. Hem feribot hem de sabit köprü oluşturacak niteliktedir. Yine bunu yurt içinde tasarlayıp ürettik. Bir gurur vesilemizdir.

Ayrıca, bildiğim kadarıyla Kobralar da amfibi olabiliyor ama tabii 30 tonluk, 25 tonluk zırhlı araçların suda hareketi tabii ki sınırlı. Ama durgun sulardan rahatlıkla geçebiliyor araçlarımız, bütün araçlarımız, bu tekerlekli araçlar da dâhil yani 8-8, 6-6.

DURSUN ÇİÇEK (İstanbul) - Bir diğer konu da, tabii, Türkiye zor bir coğrafyada. 76'dan beri takip ediyorum, savunma harcamalarının düşürülmesi, yüzde 2'nin altına çekilmesi ve savunma giderlerinde 15'inci ülke olmamız, bu Türkiye Büyük Millet Meclisi Araştırma Merkezinin de güzel bir çalışması var. İncelediğimizde aslında bir çelişkiyi ortaya koyuyor. Yani Almanya, Fransa veya İspanya'nın olduğu coğrafyada bu çok övünülecek bir gelişme ancak Türkiye'nin olduğu bir coğrafyada savunma giderlerinin düşürülmesi çok da bulunduğumuz coğrafyayla uyumlu değil. Bu konuya çok dikkat edilmesi gerektiğini düşünüyorum.

Teşekkür ederim.