| Komisyon Adı | : | SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİİ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/3159) münasebetiyle |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 19 .06.2025 |
TÜRKER ATEŞ (Bolu) - Teşekkür ederim.
Teklifin 18'inci maddesiyle, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumuna (EPDK) yenilenebilir enerji yatırımları için 2030 yılına kadar acele kamulaştırma yetkisi verilmektedir. Üstelik Cumhurbaşkanı bu süreyi beş yıl daha uzatabilmektedir. Şimdi soralım: Acele kamulaştırma Anayasa istisnası bir yol olarak tanımlanmıştır. Peki, burada hangi durum olağanüstü hâldir? Hangi zorluklar kamu yararını acil kılıyor? Bu maddeyle acele kamulaştırma artık bir istisna değil, yatırım politikasına dönüşmektedir. Özellikle, kırsal alanlarda ve tarım alanlarında yaşayan yurttaşların arazileri EPDK kararıyla hızla el değiştirebilecektir. Üstelik kamulaştırma sürecine itiraz ve yargı yolları büyük ölçüde etkisizleştirilmiştir. Kamu yararı olmadan acele kamulaştırma yapılamaz. Bu madde, özel yatırımların önünü açmak için kamu gücünü kötüye kullanmaktan başka yere gidemez ve zemin hazırlar, Anayasa güvencesini zayıflatır, yurttaşın mülkiyet hakkını tehdit eder. Bu nedenle, EPDK'ye bu ölçüde bir yetki verilmesi kabul edilemez. Bu maddenin geri alınmasını, çıkarılmasını talep ediyoruz.