KOMİSYON KONUŞMASI

ORHAN ATEŞ (Bayburt) - Sayın Bakanım, saygıdeğer milletvekilleri, kıymetli misafirler; bugün, Türkiye Büyük Millet Meclisi Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu olarak Sağlıkla İlgili Bazı Kanunlarda ve 663 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin görüşmeleri için bir araya gelmiş bulunmaktayız. Bu vesileyle herkese hoş geldiniz diyor, saygıyla selamlıyorum.

Hem Komisyonumuzun Başkan Vekili olarak hem de kanun teklifinin ilk imzacısı milletvekili olarak AK PARTİ Hükûmetlerimizin son yirmi üç yılda sağlık alanında gerçekleştirdiği dönüşüm, bu alandaki önemli kazanımlar ve kanun teklifimizde yaptığımız değişikliklerle ilgili kısaca bilgi vermek istiyorum.

2002 yılında göreve gelen AK PARTİ hükûmetlerimiz Türkiye'de sağlık sistemini kökten değiştiren ve vatandaş odaklı hâle getiren bir dizi reformlar başlatmıştır. Bu kapsamda en önemli adımlardan birini Sağlıkta Dönüşüm Programı oluşturmuştur. Bu program sayesinde sağlık hizmetlerine erişim kolaylaşmış, hizmet kalitesi artmış ve vatandaş memnuniyeti önemli ölçüde yükselmiştir. Öncelikle hastanelere tek çatı sistemi getirilerek SSK, devlet ve üniversite hastaneleri arasında ayrım kaldırılmış, tüm vatandaşların tek bir sistemden eşit şekilde yararlanması sağlanmıştır. Böylece, sağlıkta eşitlik ve adaletin temelleri atılmıştır.

Aile hekimliği sistemiyle vatandaşların ilk basamak sağlık hizmetine daha kolay ve daha sürekli erişimi sağlanmıştır. Bugün Türkiye'nin dört bir yanında milyonlarca vatandaş sağlık sorunlarıyla ilgili ilk adımı aile hekimliğiyle atmaktadır.

Şehir hastaneleri ve modern sağlık tesisleriyle fiziki altyapı büyük ölçüde yenilenmiş, teknolojik yatırımlarla teşhis ve tedavi kapasitesi arttırılmıştır. 2002'de 618 olan ambulans sayısı bugün 6 bini aşmış, 112 acil sağlık sistemi yaygınlaştırılarak kırsal bölgeler de dâhil olmak üzere her vatandaşımıza hızlı müdahale imkânı sunulmuştur.

Yeşil kart sistemi genişletilmiş, daha sonra genel sağlık sigortasıyla tüm vatandaşlar sağlık güvencesi altına alınmıştır. Böylece, Türkiye'de sağlık hizmetine ulaşamayan vatandaş neredeyse kalmamıştır. Ayrıca, ilaç teminlerinde yaşanan sıkıntılar sona erdirilmiş, eczane sayıları artırılmış ve özellikle kronik hastalık ilaçları konusunda vatandaşa kolaylık sağlanmıştır.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Bugünden mi bahsediyorsunuz, geçmişi mi anlatıyorsunuz? Bugün anlattığınızla pek uyuşmuyor da... Çünkü ben daha yeni yaşadım hepsini.

ORHAN ATEŞ (Bayburt) - Şimdi bugüne geliyorum müsaadenizle. Bitireyim, ondan sonra konuşalım inşallah.

Saygıdeğer milletvekilleri, kıymetli misafirler; sağlık alanında yürütülen politikalarla sağlık hizmetlerinin yaygınlaştırılması ve kalitesinin artırılmasına yönelik önemli gelişmeler sağlanmış, sağlık hizmetlerinde fiziki ve beşerî altyapıyla kaynaklar iyileştirilmiş, koruyucu ve tedavi edici sağlık hizmetlerinin etkinliği artırılmıştır. Bununla birlikte, sosyal ve ekonomik dönüşüm, hızlı yaşanan teknoloji ve sürekli değişen ve artan ihtiyaç ve talepler ise her sistemin sürekli olarak revizyonu ve iyileşmesini gerekli kılmaktadır.

Bu çerçevede, koruyan, geliştiren ve üreten sağlık modeliyle hayata geçirilen Sağlıklı Türkiye Yüzyılı Programı doğrultusunda daha iyi ve daha kaliteli sağlık hizmeti sunumunun sağlanması ve ülkemizin sağlık alanındaki gücünün korunması amacıyla muhtelif düzenlemeler ve değişiklikler yapılmıştır.

Bu kapsamda Komisyona sunduğumuz teklif; eczaneler için toptan ilaç satışı ihlalleri ile İlaç Takip Sistemi'ne bildirim yükümlülüğünün ihlali durumunda uygulanacak yaptırım normunun yeniden düzenlenmesine; ruhsat ve izin sahipleri ile eczane ticarethaneleri için beşerî tıbbi ürün ve özel tıbbi amaçlı gıdaların tedarik zinciri içindeki tüm hareketlerini takip sistemine bildirme yükümlülüğü getirilmesine; tabipler, diş hekimleri ve tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olanların en fazla 2 sağlık kurum ve kuruluşunda ve ancak 5510 sayılı Kanun'un 4'üncü maddesinin 1'inci fıkrasının (a) bendi kapsamında çalışabilecekleri düzenlenerek sağlık hizmetinin daha etkin ve daha verimli sunulabilmesine; sağlık hizmet sunumunda fonksiyonel ve organizasyon bütünlüğünün korunmasına ve sağlık hizmet sunumunun yurt genelinde daha dengeli planlanmasına; teşhis ve tedaviye ilişkin tıbbi işlem ve uygulamalar nedeniyle alınması gereken muvafakatin elektronik ortamda alınabilmesine; ebe yardımcılığı ile hemşire yardımcılığı unvanlarının yapılan işin niteliği gözetilerek ilgasıyla sağlık bakım teknisyeni unvanı altında birleştirilmesine; mamografi teknikerliğinin ilgasına; diş protez teknisyenliği ile nükleer tıp teknikerliğinin ihdasına ve sağlık meslek liselerinin diş protez programına öğrenci kaydı yapılmasına; Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında görev yapan personel ile Sağlık Bakanlığına bağlı kurumlarda ek döner sermaye almaya hak kazanan personelden TÜSEB'te görevlendirilenlerin ek ödemelerinden yararlanmasına; ölümünden sonra vücut tamamını veya organ ve dokularını tedavi, teşhis ve bilimsel amaçlar için bırakmak isteyen kişilerin E-Devlet Kapısı Sistemi veya Sağlık Bakanlığınca kurulan bilişim sistemleri üzerinden de beyanda bulunabilmelerinin sağlanmasına; ihtiyaç duyulması hâlinde acil sağlık hizmetleri istasyonu, sağlıklı hayat merkezi veya aile sağlık merkezlerinin parklarda konumlandırılmasına ve acil sağlık hizmetleri ile birinci basamak sağlık hizmetlerine erişimin kolaylaştırılmasına; özel sağlık tesisleri için tanıtım ve bilgilendirme sınırını aşanlar ile yanıltıcı, aldatıcı, insan sağlığını tehlikeye düşüren veya haksız rekabet ortamı yaratan fiillerde bulunanlar hakkında idari para cezası uygulanarak bu fiillerin önlenmesine; Sağlık Bakanlığınca belirlenen usul ve esaslara aykırı olarak tıbbi cihazların satış, reklam, dağıtım veya pazarlamasını yapan kişiler ile teknik servis hizmetini sunanlar ve sahte tıbbi cihazlar piyasaya arz eden, piyasada bulunduran ve hizmete sunanlar hakkında idari para cezası uygulanarak vatandaşlarımızın güvenli ürünlere erişiminin artırılmasına; Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumunun görev alanına giren ürünler ve hizmetlerin denetimi kapsamında ürün ve hizmetlere ilişkin mali belgelere erişimin sağlanmasına; sağlık bilişimi ve teknoloji alanında kullanılan ürün ve hizmetlerin kriterlerinin belirlenmesinin ve denetiminin Sağlık Bakanlığınca yapılmasına; optisyenlik müessesesi kayıtlarının değişen gerekliliklere uygun usul ve esaslar doğrultusunda tutulmasına; Türk Optisyen-Gözlükçüler Birliği ve optisyen gözlükçüler odaları organlarının teşkili ve görevleri ile optisyenlik mesleğine ilişkin disiplin hükümlerinin düzenlenmesine; Anayasa Mahkemesinin 28/12/2023 tarihli ve 2019/30, 2023/227 sayılı iptal kararı doğrultusunda Sağlık Bakanlığı ve bağlı kuruluşlarınca düzenlenecek veya onaylanacak ruhsatlandırma, ürün üretim ve satış izin belgeleri ve mesul müdürlük belgesi ile permi ve sertifikalardan Sağlık Bakanlığınca belirlenecek tarifeye göre ücret alınması hususunda kanuni düzenleme yapılmasına; 663 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamında sözleşmeli olarak istihdam edilen personelin işlemiş olduğu disipline aykırı fiil ve hâller nedeniyle emsali devlet memuruyla aynı disiplin rejimine tabi olmasına yönelik düzenlemeleri öngörmektedir.

Saygıdeğer milletvekilleri, kıymetli misafirler; AK PARTİ hükûmetleri sağlık politikalarımızı, sadece altyapı değil aynı zamanda hizmete erişimi, insanın onurunu esas alan, hasta haklarını ve sağlık çalışanlarının özlük haklarını da gözeten bir anlayışla şekillendirmektedir.

Beni dinlediğiniz için çok teşekkür ediyor; kanun teklifimizin tüm paydaşlarımıza, vatanımıza, milletimize hayırlı uğurlu olmasını diliyorum.

Herkesi saygıyla selamlıyorum.