| Komisyon Adı | : | (10/434,2104,2716,2717,2718,2719) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürü Yasin Akar'ın, engelli nüfus, ulusal politika ve dayanaklar, Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğünün görev alanı, vizyon belgeleri, eylem planları, erişilebilirlik, toplumsal hayata katılım ve sosyal hizmetler hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 09 .07.2025 |
AYLİN YAMAN (Ankara) - Sayın Başkanım, değerli bürokratlar ve değerli Komisyon üyeleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Ben bütün sunumu dinleyip öyle sormayı tercih ettim açıkçası. Birkaç başlıkta soracağım. İlki yine, dün gündeme getirmiştik, veriyle ilgili sorun burada çok net bir şekilde karşımıza çıkıyor. Bir kere sayıyı bilmezsek, ölçemezsek hiçbir şeyi yapamayacağımız, hedefleri düzgün koyamayacağımız besbelli. Şimdi, 2011 yılının yüzde 6,9 oranını hâlâ kullandığınızı görüyorum artı ulusal veri sistemindeki başvuruları değerlendiren sistemde 4,5 milyonluk bir engelli sayısı görüyorum. Bakın, bunun ne kadar sıkıntılı bir şey olduğunu şuradan söyleyeyim: Ben bütçe çalışmasında Aile Bakanlığının bütçe sunumunu yaparken aralık ayında, ulusal veri sisteminde 2,5 milyon engelli gözüküyordu. Şimdi, geldiğimiz noktada temmuz ayındayız, yedi ayda 2 milyon engelli artmış olması olabilir, başvuru sayısı değerlendiriyor. Buradan yola çıkarsak tamamen yanlış bir sonuca varırız. Dolayısıyla, bizim gerçekten alt kırılımlarıyla çok detaylı bir çalışma yapmamız gerekiyor.
BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Yedi ayda öyle bir değişiklik olmaz ama.
AYLİN YAMAN (Ankara) - İşte, bizim aldığımız veri ve bütçe sunumunu öyle yaptık, o zaman 2,5 milyondu, Mahinur Hanım vardı, Sayın Bakan vardı sunumda da, orada da konuştuk ve gerçekten ulusal veri sisteminde o zaman 2,5 milyondu.
AİLE VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI ENGELLİ VE YAŞLI HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ YASİN AKAR - Şimdi, 2019 yılı öncesi dijital olmayan raporların sisteme girilmesiyle ilgili Sağlık Bakanlığı bir çalışma yaptı o zaman. O dönemde bu, tamamen Sağlık Bakanlığının altyapısını kullandığımız bir sistemden çektiğimiz veriydi.
AYLİN YAMAN (Ankara) - İşte, sıkıntı o yüzden diyorum yani...
AİLE VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI ENGELLİ VE YAŞLI HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ YASİN AKAR - Biz de bunu kastettik zaten veri sorunumuz var diye.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Yedi ayda 2 milyon eklenmesi mümkün değil; eskiler eklenmiş olabilir, başvuru artmış olabilir.
BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Dijitale geçtiler 2019 sonrasında, dolayısıyla daha önce manuel olan raporları sürekli sisteme aktardık.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Şunu vurgulamak için söylüyorum: Veri gerçekten her şeyimiz yani bu, yüzde 6,9'la... Başvuru sayısı, değerlendirme; ikisi birbirinden çok farklı şeyler.
BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Haklısınız.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Alt kırılımlarıyla değerlendirmemiz gerekiyor. İlki oydu.
AİLE VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI ENGELLİ VE YAŞLI HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ YASİN AKAR - Evet.
AYLİN YAMAN (Ankara) - İkinci soru: Siz Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürüsünüz, değil mi? Aile Bakanlığındaki teşkilat şemasında Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü diye başlıyor, altta mı ayrılıyor yaşlı ve engelli, yoksa hiç ayrılmadan mı gidiyor?
AİLE VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI ENGELLİ VE YAŞLI HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ YASİN AKAR - Evet, ayrılıyor, ikiye ayrılıyor: Engelli Politikaları Dairemiz; yine, Engelli Bakım Merkezleri özel ve resmî...
AYLİN YAMAN (Ankara) - Bunu şunun için soruyorum: Aslında baştan bir ayrımın da iyi olabileceği çünkü dünya örneklerinde de var.
AİLE VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI ENGELLİ VE YAŞLI HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ YASİN AKAR - Evet.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Yaşlılık ile engelliliği aynı potaya koyduğunuz zaman yaşlı politikaları ve engelli politikaları biraz farklı oluyor çünkü hakikaten bakış açılarının farklı olması gerekiyor. Öncelikle engelliliğin tipine göre farklı bir politika, bir de yaşlılığın geneline göre farklı bir politika. Siz de hekim olduğunuz için ne demek istediğimi daha iyi anladığınızı düşünüyorum.
AİLE VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI ENGELLİ VE YAŞLI HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ YASİN AKAR - Anlıyorum, evet, doğru.
AYLİN YAMAN (Ankara) - O yüzden, hani bu konuda bir çalışmanız var mı? Aşağıda ayrılsa bile aslında bu politikaların gerçekten çok farklı gözlerle bakılması çok önemli.
BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Tabii, o Genel Müdürü aşar biraz, o daha makro bir çalışma gerektiriyor ama.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Ama bunu ben Mahinur Hanım'a da iletmiştim. Bu, gerçekten yaşlanan bir... Evet, özellikle çünkü hepiniz biliyorsunuz, nüfus yaşlanıyor yani bizim farklı bir bakış açısını, işte "ageism" bu, yaş ayrımcılığı şiddetle tırmanıyor, bizim bunlara çözüm üretiyor olmamız lazım. Böyle bir yaş ayrımcılığı dünyada konuşurken ikisini farklı potada değerlendirip farklı şeyler yapmamız gerekiyor. Bu bakış açısını ben sunmak istedim.
BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Ayrı temel alanlar...
AYLİN YAMAN (Ankara) - Evet, ikisi farklı temel alanlar.
Üçüncüsü: Biz çoğunlukla engellilik ile maluliyeti, bu iki kavramı karıştırıyoruz. Ben buradaki tartışmalardan da onu gördüm. Fakat Sağlık Bakanlığı ve Aile Bakanlığı uygulamaları da karıştırıyor aslında insanları.
BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Belki rakamlar da o yüzden karmaşık gelebiliyor.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Evet, o yüzden yani siz dediniz ya Sayın Bakanım: Engelliliğin tanımını yapmamız gerekiyor. Engellilik nedir, maluliyet nedir; onun tanımının yapılarak başlanması gerekiyor. Engellilik dediğimizde her türlü engelin aslında toplamını anlıyoruz ama maluliyet dediğimizde bakış açısı, o hepsini dizdiğimizdeki en yüksek bizim çalışma gücünü etkileyecek engellilik aslında maluliyet oluyor. O yüzden aslında bence Aile Bakanlığının bir görevi de bu kavram kargaşasını ortadan kaldırmak. Bence çok önemli bir konu çünkü herkes dönem dönem bu itirazları yapabiliyor.
Bir diğer konu ÇÖZGER. ÇÖZGER raporlarında maalesef sürekli alınması gereken raporlar için ÇÖZGER isteniyor olmasında sıkıntı var. Tek bir örnek vereceğim: Tip 1 diyabet. Eğer çocuğunuzda Tip 1 diyabet varsa bu değişmiyor maalesef. Durup durup bu çocuklara rapor aldırmak çok büyük bir eziyet. Sağlık sisteminde yaşadığımız sorunları biliyorsunuz. Tip 1 diyabetli bir çocuk pediatrik endokrin ihtiyacı duyar. Zaten bizim yan dallarımız pediatride çok sıkıntılı.
BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Raporu Sağlık Bakanlığı mı istiyor, Aile Bakanlığı mı?
AYLİN YAMAN (Ankara) - Hayır, Sağlık Bakanlığı istiyor ama ÇÖZGER raporunda süreli ama Tip 1 diyabetseniz böyle bir sürü hastalık var. Ben hani...
JÜLİDE SARIEROĞLU (Ankara) - Ama Eğitim Bakanlığı eğitim için istiyor.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Ama işte istenmemesi yani Tip 1 diyabet değişmez. Değişen hastalıklar için kabul ediyorum ama değişmeyen çok fazla hastalık grubu var. Bunların listelenip artık insanlara bu eziyeti yaptırma... Ben, şimdi...
EROL KELEŞ (Elâzığ) - Ama hocam bakın, çok özür diliyorum, sözünüzü kestim.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Estağfurullah.
EROL KELEŞ (Elâzığ) - Şimdi, Tip 1 diyabet ama fonksiyon kaybına yol açmamış, görmeyi, böbreği vesaire etkilememiş ve bu daha sonra etkilediği zaman o yüzden zaten süreli veriyorlar.
AİLE VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI ENGELLİ VE YAŞLI HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ YASİN AKAR - Evet, doğru.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Olsun.
AİLE VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI ENGELLİ VE YAŞLI HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ YASİN AKAR - Ben bir şey söyleyebilir miyim orada?
EROL KELEŞ (Elâzığ) - Yani süreli veya sürekli olması ona göre veriliyor. Şimdi, Tip 1 diyabet...
AYLİN YAMAN (Ankara) - Ama orada fonksiyon kaybı önemli değil.
EROL KELEŞ (Elâzığ) - Olur mu? Zaten fonksiyona göre veriliyor Tip 1 diyabette.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Ama şimdi, bakın, Tip 1 diyabetlilerin ÇÖZGER...
EROL KELEŞ (Elâzığ) - Retinopati yaptı mı?
AYLİN YAMAN (Ankara) - O, ayrı bir şey. Retinopati yaptıktan sonraki şey bakın, gene maluliyetle karışıyor bu iş, retinopati yaptıktan sonraki iş.
EROL KELEŞ (Elâzığ) - Zaten o zaman sürekli diyor.
ALİ KARAOBA (Uşak) - Engellilik ile maluliyetin ayrımını söylüyor.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Siz eğer Tip 1 diyabetiniz varsa hiçbir zaman sizin o oranınız değişmeyecek.
EROL KELEŞ (Elâzığ) - Bakın, ama Tip 1 diyabet...
KEMAL ÇELİK (Antalya) - ÇÖZGER farklı bir şey.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Evet, ÇÖZGER farklı bir şey.
EROL KELEŞ (Elâzığ) - Yok, şunu söyleyeceğim ben: Tip 1 diyabetseniz ve fonksiyonunuzu bozmamışsa, nefropati yapmamışsa, retinopati yapmamışsa, bu gibi komplikasyonlara yol açmamışsa bu sürekli değildir ama bunlar...
AYLİN YAMAN (Ankara) - Hayır ama Tip 1 değişmez ki.
BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - O zaman başta o tanıyı koyamaz.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Hayır, insülin kullanıyor bu çocuk.
JÜLİDE SARIEROĞLU (Ankara) - Zaten o yüzden şu an böyle, farklılıkları olduğu için.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Evet, o yüzden rapor. İşte, bakın, böyle hastalık grubu var.
BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Hekimler raporu biraz zor verirler.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Bu, dünyada da var olan bir şey yani bu, benim keşfettiğim bir şey değil, dünyada da sürekli raporu olan...
BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Şöyle: İsterseniz Sağlık Bakanlığıyla tartışalım bunu.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Evet, işte yani şuna geleceğim Sayın Bakanım: Dediniz ya, "İş birliği çok önemli." diye.
BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Kesinlikle.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Bakanlıklar arası iş birliği çok önemli.
Şimdi, bir konuya daha geleceğim bu iş birliğiyle ilgili. Benim bir kanun teklifim de olmuştu, Genel Kurula da indirdik bu kanun teklifini. Yaşlı bakım merkezlerinin Sağlık Bakanlığına devriyle ilgili bir kanun teklifim oldu, hâlâ bunu savunuyorum. Aslında engelli bakım merkezlerinin de Sağlık Bakanlığına devrini, neden bunu savunuyorum? Yıllarca bir yaşlı bakım merkezi işletmesinde de aktif olarak yer aldım.
BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Tartışalım bunları da Komisyonda memnuniyetle, öneririz.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Bu çok önemli ve Sağlık Bakanlığı yetkilileri de bunu kabul ediyorlar. Neden? Şimdi, yaşlı bakım merkezinin denetimine Aile Bakanlığı gittiği zaman kapı ölçülerine bakılıyor. İşte, aktif eğitime katılım yani doğal olarak ona bakıyor. Oysa bizim yaşlı bakımında yara bakımı nasıl yapılıyor, hasta düşmesi var mı? Bir beslenme skalasına bakılması gerekiyor. Biliyorsunuz, yaşlı bakım merkezlerinde yatanların yüzde 80'inin zaten bir hastalığı var. Biz çoğunlukla aile içinde bakımı destekleyen bir gelenekten geliyoruz ve bunu da destekliyoruz ev içi bakımı ama ne zaman yaşlılarımızı oraya bırakıyorlar? Artık sağlık sorunu baş edilemez duruma gelince bir yaşlı bakım merkezine ama burada denetimler çok ciddi olarak aksıyor Sayın Bakanım yani bizim aynı şekilde engelli bakımında da ve yaşlı bakımında da bu merkezlerin Sağlık Bakanlığına devrini tartışıyor olmamız lazım.
BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Mutlaka tartışalım ama Sağlık Bakanlığına devrolunca işin kriterleri de büyüyecek.
AYLİN YAMAN (Ankara) - İşte büyüsün.
BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU -
Dolayısıyla, burada bakım merkezlerinin sayısı da ona göre değişecektir mutlaka.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Tabii, tabii ama büyüsün yani çünkü nüfusumuz yaşlanıyor.
BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Sağlık Bakanlığının hassasiyetleri çok farklı şimdi. Az önce hocamızın işte raporla ilgili ısrarı işi zorlaştırabilir.
AYLİN YAMAN (Ankara) -
Yani burada biri oydu. Ruhsat sorunlarımız, evet, orada da var.
Diğeri, hedefler; onunla bitireceğim.
Şimdi, veriyi iyi kullanmayınca, veri mantığı olmayınca bütçeleme de iyi olmuyor maalesef, hedeflerimiz de doğru olmuyor. Şimdi, size örnek vermek istiyorum. 2024 sonunda, işte 2025 için yapılan bütçede konulan hedeflerden örnekler vermek istiyorum Aile Bakanlığından. 2 ana başlıkta, engelliler için olan, her şey farklı ama sadece engelliler için 2 ana başlıkta hedefler konulmuş. Birincisi, engelli bakımı için. İkincisi de engellilerin ekonomik ve sosyal hayata katılımıyla ilgili hedefler konulmuş. Gayet güzel ana başlıklar. "Evde bakım yardımından yararlanan engelli sayısı" diye bir hedef konulmuş ve bu yıl için bin kişi artırılmış. Evde bakım yardımından yararlanan engelli kadın sayısı ayrıca konulmuş, bence bu çok güzel çünkü engellilik kadın ağırlıklı bir iş ve kadınlar çok daha mağdur oluyorlar güvencesiz yaşam nedeniyle. Onu ayrıca takip etmeniz de çok güzel ama o 1.200 kişi arttırılmış. Yani şimdi şöyle olması gerekiyor: Ana artırdığınızın içinden bir kısmının kadınlar için arttırılıyor olması gerekiyor. Yani şunu demek istiyorum: İkisinin toplamı olması gerekiyorken tamamen farklı.
AİLE VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI ENGELLİ VE YAŞLI HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ YASİN AKAR - Erkekler 200 azalmış.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Erkekler 200 azalmış gibi gözüküyor, bir örnek.
AİLE VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI ENGELLİ VE YAŞLI HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ YASİN AKAR - Şimdi...
AYLİN YAMAN (Ankara) - Devam edeyim, siz sonra bitirin.
Kuruluşlarda bakım hizmeti kalite standartları kapsamında eğitim verilen kişi sayısı. Bence bu çok subjektif bir şey zaten ama 2023'te 500 kişi gerçekleşmiş, eğitim verilmiş, çok güzel. 2024'te 400 kişi hedeflenmiş, daha az yani 500 gerçekleşmiş, hedef 400, gerçekleşen 300 yani bu tabloya böyle konulmaz. Eğer böyle gerçekleştiyse bile bence o madde çıkarılır çünkü bir başarısızlık örneği var demek ya da bir anlam kargaşası var burada.
Başka şeye geçiyorum. Dün de bahsetmiştim, resmî bakım ve rehabilitasyon merkezi sayısı. Bir kere bu merkezlerin alt kırılımı nedir, hangi hastalıklar için rehabilitasyon yani fiziksel mi? Biz şimdi rehabilitasyon deyince ağırlıklı fiziksel rehabilitasyonu anlıyoruz ama değil. Burada yıllara sâri 106, 106, 106 diye hedef koymuşuz yani en azından 1 tane artış hedeflenmez mi? Bu, bence hedeflenmediğinden değil, bütçeleme mantığı bilinmediğinden yani ben olayı öyle yorumluyorum.
İkinci şeye geçiyorum; engellilerin ekonomik ve sosyal hayata katılımıyla ilgili, çok önemli bu da. İstiyoruz ki bağımsız yaşam hakları olsun. Burada da konulan kriter şu: Engellilerin haklarına ilişkin sözleşme kapsamında gerçekleştirilecek farkındalık toplantı sayısı. Böyle bir kriter de konulmaz hiçbir zaman. Peki, konuldu. 2023'te 7 tane gerçekleşmiş, 2025'te hedef 4 yani gerçekleşmiş olanın daha altında konulmuş bir hedef kriteri var.
Kendi işini kurma hibe desteği proje sayısı, bence çok önemli bir kriter bu yani başlık olarak. Engelliler için gerçekten hibe projeler çok değerli. Bakıyorum, 440 gerçekleşmiş 2024'te, hedefler ne? 2027'ye kadar hedef konulmuş, 440, 440, 440 diye gidiyor yani en son gerçekleştirileni devam ettirmişler. Şunun için söylüyorum: Veriyi eğer siz doğru değerlendirmez, doğru bir şekilde ortaya koymazsanız bütçeleme mantığı da asla doğru olmaz. Bütçeleme mantığı doğru olmazsa doğru hedef koyamayız ve ölçemediğiniz şeyi de asla iyileştiremeyiz.
Teşekkür ediyorum ben.
BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Hocam, ben de teşekkür ediyorum.
AİLE VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI ENGELLİ VE YAŞLI HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ YASİN AKAR - Performans için bir şey söyleyebilir miyim?
BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Şimdi, bu çerçevede tüm yorumları ve katkıları not alırsanız, bir sonraki sunumu bu sorular ve bu katkılar ışığında hazırlarsanız daha verimli bir mesafe katederiz.
AİLE VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI ENGELLİ VE YAŞLI HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ YASİN AKAR - Performans kriterleriyle ilgili daha önce de konuşmuştuk.
BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Alt kırılımlarla ilgili vesaire, tamam. Bunları biz size yazılı olarak da bildireceğiz birkaç gün içinde ama bir sonraki sunumda bu engelli tanımı, işte, engel grupları başta olmak üzere veriler vesaire, bunları detaylıca... Bir de niçin bu bütçelemelerde, daha doğrusu hedeflerde azalmalar var, var mı gerçekten? Onları da sunuma dâhil ederseniz seviniriz.
AİLE VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI ENGELLİ VE YAŞLI HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ YASİN AKAR - Burada bir cümle kurmak istiyorum.
BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Buyurun.
AİLE VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI ENGELLİ VE YAŞLI HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ YASİN AKAR - Daha önce de Aylin Hanım'la bunu konuşmuştuk. Bunlar üç yıl önce Cumhurbaşkanlığı Stratejiye gönderilen veriler, o kapsamda değiştirilemediğini söylemiştik. Biz şimdi, 2026, 2027, 2028'i yaptık. Dediğiniz gibi, yani o perspektifte ve istatistiklerde yatırımların da işin içinde olduğu daha mantıklı, daha izah edilebilir, hani tutmayabilir ama bir...
AYLİN YAMAN (Ankara) - O hiç önemli değil, tutmayabilir hedefler.
AİLE VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI ENGELLİ VE YAŞLI HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ YASİN AKAR - Evet, aynen öyle. Hani bunu sizinle birkaç defa da konuşmuştuk Sayın Vekilim.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Evet.
Ben Sayın Bakanı da ziyaret ettim, Mahinur Hanım'ı da ziyaret ettim, bu konuda önerileri sordum. Kendisi de sağ olsun, son derece iyi karşıladı, haklı buldu, hatta bürokratlarıyla da konuşturdu. Bu çok önemli bir konu bence yani göz ardı edilmeyecek kadar, yöneticilerin olayın ne kadar konunun farkında olduğunun da bir göstergesi.
AİLE VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI ENGELLİ VE YAŞLI HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ YASİN AKAR - Evet. Daha öncesindeki yöneticiler tarafından kurgulanmış bir şey. Biz bu seneki bütçeye de şimdi daha hazırlanıyoruz. Böyle ayakları daha yere basar bir şeyimizin olduğunu ifade etmek istiyorum. Haklısınız yani oradaki projeksiyonun olması gerektiğini düşünüyorum.
AYLİN YAMAN (Ankara) - Ellerinize sağlık.
AİLE VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI ENGELLİ VE YAŞLI HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ YASİN AKAR - Engellilik tanımıyla ilgili bir şey arz etmek istiyorum. Engellilik tanımı, 5378 sayılı Kanun'daki engellilik tanımı Birleşmiş Milletler Engelli Hakları Sözleşmesi'nde yazan engellilik tanımı dolayısıyla engellilik tanımı değil de engellilik politikaları üzerinden konuşmak daha doğru olabilir. Hani engellilik tanımını uluslararası düzeyde değiştirebileceğimizi düşünmüyorum ben açıkçası.