| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 19 .11.2025 |
MEHMET ATMACA (Bursa) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
Değerli Bakanım, kıymetli bürokratlar; bütçenin hayırlar getirmesini temenni ediyorum.
Ulaştırma konusunda yatırımların azalacağı görülüyor bu sunuma göre çünkü zaten ülkemizin 2026 bütçesi 2025 bütçesine göre yüzde 28 civarında artmıştır. Enflasyon dikkate alındığında bu sene bütün yatırımların daha az olacağı ve milletin daha çok sıkılacağı anlamına geliyor.
Yine, Karayollarının bütçesinin Ulaştırma Bakanlığı bütçesi içerisindeki payı geçen seneye göre yüzde 3,26'dan yüzde 2,77'ye düştü. Öyle anlaşılıyor ki Karayollarında önümüzdeki yıl bu yıldan daha az yatırımlar olacağı ifade ediliyor. Yani Bakanlığınızın aslında AK PARTİ hükûmetlerinin ilk dönemlerinde başarılı olduğu dönemler oldu ama son on, on beş yıl dikkate alındığında maalesef aynı başarıları görmek mümkün değil. Artık ülkede ulaşım ve haberleşme ciddi problem olmaya başladı. Tabii ki yatırımların azalmasıyla birlikte yanlış yatırımların da bunda etkisi olduğunu ifade etmek gerekiyor, gerekli fizibilitelerin yapılmadığını düşünüyoruz çünkü yapılan yatırımlar ihtiyaç öncelenerek yapılmış değil gibi duruyor. Yoğunluğun daha az olduğu bazı bölgelerde büyük yatırımların yapıldığı, buna karşın büyük yoğunlukların olduğu bölgelerde daha az yatırım yapıldığını da görüyoruz; bu yaklaşımın da doğru olmadığını düşünüyoruz.
Tabii, yap-işlet-devret projeleri hep konuşuluyor, ben de ifade etmek isterim, bu çok büyük bir ayıp yani belki milleti bir şekilde aldatmak mümkün, aldatıyorsunuz ama Allah'a nasıl hesap vereceğinizi doğrusu çok merak ediyorum. Gerçekten bütçe açığının en büyük kaynaklarından biri bu. İşin daha vahim tarafı şeffaf olması gereken devlet bu konuda ne farklar ödediği konusunda halkı da doğru bilgilendirmiyor; bunu da maalesef görmekteyiz.
Yine, havalimanları konusunda bir yarışınız var, her ile bir havaalanı yapma hevesiniz var ama yine hani ihtiyaç, öncelik ve yatırım fizibilitesi dikkate alındığında 58 havalimanı var, bunların 2 tanesi yolcu kapasitesinin yüzde 53'ünü taşıyor, 56'sı yüzde 47'sini. Bu nasıl bir yatırım, nasıl bir anlayış? Bu yetmemiş gibi Bayburt-Gümüşhane Havalimanı planlıyorsunuz. Ya, Bayburt'un nüfusu ne, etraf illerinin toplam nüfusu ne, ne kadar yolcu taşıyacak, bu yatırıma değer mi; yani bunu anlamak çok mümkün değil. Bunların tekrar değerlendirilmesi ve yapılan yatırımın sağlayacağı fayda dikkate alınarak yapılması gerekiyor diye düşünüyorum.
Yine, buna benzer, Yenişehir Havalimanı maalesef yapıldığı günden beri kapasitesinin onda 1'i seviyelerinde çalışıyor. Bu havalimanlarını yapıyorsunuz ama çalışmasını artırma adına hiçbir çabanız yok. Belki Bursa'ya Sabiha Gökçen Havalimanının yakın olması onun gölgede kalmasına neden oluyor ama yolcuların tercih etmesini sağlayacak sefer sayılarını koymadığınız için bu gerçekleşiyor ve 2004 yılında 199 bin civarında yolcu taşınmış kapasite 2 milyon 500 bin olmasına rağmen. Dolayısıyla bunlar milletimizin heba edilen serveti olarak maalesef gerçekleşmiş oluyor.
Tabii ki Bursa'mız sadece hava yolunda değil, her türlü ulaşımda üvey evlattır, Türkiye'nin en büyük illerinden biri, en çok ihracat yapan illerinden biri; bir sanayi kenti, turizm kenti, tarih kenti olmasına rağmen ulaşımda maalesef hak ettiği yeri bulamadı.
Bir hızlı tren projeleriniz var, 2012 yılında bunun temeli atıldı; 2017, 2018, 2019, 2024, 2025 vaatleriniz var ama bunların hiçbiri gerçekleşmedi.
ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI ABDULKADİR URALOĞLU - Bu sene bitiriyoruz.
MEHMET ATMACA (Bursa) - Hâlâ bitecek gibi görünmüyor Sayın Bakan.
Yine, ben Bursa milletvekillerine -bilmiyorum var mı aramızda- çok şaşırıyorum çünkü yıllardır Ankara'ya gidip gelmek çok büyük bir eziyet yani zaman zaman İstanbul üzerinden Ankara'ya gidip geliyoruz, bu bir utanç vesilesi bence. Çünkü ne kara yolu doğru bir yol ne otoban var ne tren var ne de hava yolu var. Bursa'nın ülkemize bu kadar katma değeri olan bir il olmasına rağmen ulaşımda bu kadar ihmal edilmesi anlaşılabilir gibi değil. Hele ki üreten sanayi kenti olması, aslında en ucuz yük nakli sistemi olan tren yolunun bugüne kadar gitmemiş olması, işte, sizin Hükûmetinizin en büyük başarısızlıklarından biridir maalesef.
Yine, Sayın Bakanım "Ben yalan söylemiyorum." dedi, doğrudur ama o zaman yanlış ifade var bu notlarınızda. Bursa Emek-Şehir Hastanesi hattı maalesef çalışmıyor, böyle bir hat yok yani henüz inşaat hâlinde, Emek istasyonunun daha yeni ihalesi yapılmış, hatta iptal olmuş, tekrar ihale edilmiş. Bu hat şu an yok Sayın Bakanım, sizlere bilgi veren yanlış bilgi vermiş. Dolayısıyla, Bursa hem kent içi ulaşımda hem şehirler arası ulaşımda maalesef en çok ihmal edilen il pozisyonunda. Bu konuda, hak ettiği yeri alması konusunda sizden çaba rica ediyoruz.
Yine, bitmeyen bir sürü proje var. Örneğin, çok küçük bazlı projeleri gerçekten anlamak mümkün değil. İşte, Bursa dağ ilçelerinin yolları yıllardır devam eder; işte; burada da yazmışsınız, evet, Orhaneli Tüneli açıldı ancak orada da henüz çevre yolları tam bağlanamadığı için sık sık kaza oluyor. Dolayısıyla, bu küçük işlerin bu kadar uzun sürmesinin devlete olan maliyetini artırdığını düşünüyorum.
Yine, hep memleketim olması hasebiyle ifade ediyorum, bizim Of-Çaykara yolumuz var. Bu yol da maalesef AK PARTİ hükûmetlerinin daha yaşlı bir proje. 30 kilometrelik bir yoldur, belki otuz yıldan beri devam ediyor ve hâlâ bitmiş değil ki yaz dönemlerinde Uzungöl'den ötürü aşırı trafik yoğunluğu olan bu yolun yine ihmal edildiğini, çok küçük bütçelerle tamamlanabilecek olmasına rağmen ihmal edildiğini görüyoruz.
Kıymetli Bakanım, yine, Bakanlığınızla ilgili hakikaten benim utanç duyduğum bir manzarayla karşılaştım iki üç ay önce. Bolu Karayolları Misafirhanesi'ne gitmek durumunda kaldım, iki sene önce teslim alınmış bir iş, o işi nasıl teslim aldığınızı çok merak ediyorum. Ben inşaat mühendisiyim, bu kadar rezil bir iş hem malzeme bakımından hem işçilik bakımından. Bunu kim, nasıl teslim aldı, çok merak ediyorum. Aynı mantaliteyle diğer işleriniz de teslim alınıyorsa hakikaten Bakanlığınızın bu konuda büyük zaafları var demektir.
Ben, ulaşım konusunda -ifade ettiğim gibi- AK PARTİ hükûmetlerinin ilk yıllarında belki Hükûmetin en başarılı bakanlık birimlerinden biri olmasına rağmen, son on beş yılda maalesef sınıfta kalmıştır. Artık Doğu Karadeniz'in bazı illerinin yolları hâlâ maalesef bölünmüş yol yani bunlar il yolu, bunlar izah edilebilir değil. Örneğin, Bartın yolu, Kastamonu yolu ve doğuda, güneydoğuda buna çok benzer iller var; hâlâ, bilim çağını yaşadığımız böyle bir dönemde maalesef bunlarla milletimiz karşı karşıya.
Ben teşekkür ediyorum ve bütçenin hayırlı olmasını temenni ediyorum.