| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 19 .11.2025 |
EJDER AÇIKKAPI (Elazığ) - Teşekkür ediyorum Başkanım.
Sayın Başkanım, Sayın Bakanım, Sayın Bakan Yardımcılarım, değerli bürokratlar, Komisyonumuzun çok kıymetli üyeleri; öncelikle hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Türkiye'nin son yirmi üç yılda nasıl bir küresel güce, nasıl bir lojistik merkeze, nasıl bir bölgesel liderliğe dönüştüğünün fotoğrafını aslında bugün Ulaştırma Bakanlığımızın faaliyetleriyle daha net görmüş olduk.
Ulaştırma, tabii, sadece asfalttan ibaret değil, sadece betondan, yoldan ibaret değil. Ulaştırma aynı zamanda bir milletin ufku, iradesi, cesareti ve özgüvenini ortaya koyan çok ciddi çalışmalar. Bundan dolayı ben Ulaştırma Bakanımıza ve tüm bürokratlarımıza, emeği geçenlere teşekkür ediyorum ve açıkça ifade etmek isterim ki "Ce-Ha-Pe" zihniyetiyle bugün ulaştığımız noktalara gelmemiz mümkün değildi.
İZZET AKBULUT (Burdur) - Alfabede "Ha" diye bir harf yok.
EJDER AÇIKKAPI (Elazığ) - Dün de böyleydi, bugün de böyle; "Yapılamaz, olmaz, bitti." diyen "Ce-Ha-Pe" anlayışıyla bugün ne deniz altından yürüttüğümüz otomobillerimizin geçtiği Marmaray'ı...
EDNAN ARSLAN (İzmir) - Marmaray'ı DSP yaptı, DSP. Ne alakası var seninle? "A-Ka-Pe".
EJDER AÇIKKAPI (Elazığ) - Ne Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü ne Çanakkale Köprüsü'nü ne hızlı treni ne de Anadolu şehirlerinin hava limanlarını konuşuyor olacaktık. "Ce-Ha-Pe"nin hoşuna gitmese de gerçekler ortadadır.
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Gerçekler ortada, ödediğimiz ücretler ortada, cebimizden çıkanlar ortada. Soygun var, soygun! Soyuluyor millet! Milleti soyuyorsunuz!
EJDER AÇIKKAPI (Elazığ) - 2002'de Türkiye'nin bölünmüş yol uzunluğunun 6.101 kilometreden 30 bin kilometrelere dayanması çok önemli, kıymetli çalışmalardır. 2002'de yalnızca 6 ilimiz birbirine bölünmüş yolla bağlanırken bugün Türkiye'de 77 ilimiz birbirine bölünmüş yolla bağlanmıştır. Bu, sadece yol yapmak değildir tabii ki. Bu, aynı zamanda aziz milletimizin hayatını kolaylaştırma, ticaretini hızlandırma, tehlikeleri azaltma felsefesidir. 100 milyon taşıt kilometre başına can kayıplarının yüzde 81'den fazla azalması demektir bu çalışmalar. Bu, bir insan hayatının, canının gitmesini önlemek için verilen bir çabanın adıdır. Bu, "Ce-Ha-Pe"nin göremediği ama AK PARTİ siyasetinin merkezine koyduğu değerdir, gayrettir, çabadır. Bu ülke siyaseti ,soruyorum: "Ce-Ha-Pe" ye bırakılsaydı bugün hangi köprü ayakta olurdu? Marmaray'ın bir metre betonu dökülebilir miydi? Cevap bellidir: "Hayır, hayır; 100 bin kere hayır."
NAİL ÇİLER (Kocaeli) - O senin için öyle, senin için!
EJDER AÇIKKAPI (Elazığ) - Demir yollarında çok büyük bir dönüşüm yaşadık. 2002'de 10.981 kilometre olan demiryolu ağı bugün 13.914 kilometreye ulaştı ve neredeyse demiryolu ağımızın tamamı aynı zamanda yenilendi. Elektrikli hat uzunluğu 2.122 kilometreden 7.274 kilometreye, sinyalli hat uzunluğumuz 2.505 kilometreden 8.046 kilometreye çıkarıldı.
Hızlı tren devrimi yaşadık. Bakın, AK PARTİ iktidara gelmeden önce bu ülkede sıfır kilometre bir hızlı tren hattı dahi yoktu.
NAİL ÇİLER (Kocaeli) - Tren yoktu ya(!)
EDNAN ARSLAN (İzmir) - Dünyada yoktu(!)
EJDER AÇIKKAPI (Elazığ) - Bugün 2.251 kilometre hızlı tren hattıyla buluştu Türkiye. Buna saygı göstereceksiniz, bunu takdir edeceksiniz.
EDNAN ARSLAN (İzmir) - Emredersin, emredersin, emredersin(!)Artiste bak ya!
EJDER AÇIKKAPI (Elazığ) - Evet, siz de izleyeceksiniz, daha fazlasını isteyeceksiniz ama yapılanları da inkâr etmeyeceksiniz.
Türkiye hızlı tren de dünyada 8'inci, Avrupa'da 6'ncı ülke olmuştur. Kent içi raylar 281 kilometreden 1.036 kilometreye yükselmiştir. Bu, sadece bir ray döşeme işi değildir; bu, aynı zamanda idealimiz olan ülkemizi demir ağlarla örmek idealinin yeniden doğuşudur ve bunu gerçekleştiren kadrolar buradadır, AK kadrolar buradadır.
2002'de havalimanı sayımız 26'ydı, bugün 58 havalimanımız var.
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Zafer Havalimanı var, Balıkesir Havalimanı var!
EJDER AÇIKKAPI (Elazığ) - 2024 yılında tam 231 milyon yolcu taşındı. "Ce-Ha-Pe"ye kalsa ne İstanbul Havalimanı olurdu ne Sabiha Gökçen Havalimanı olurdu ne bölgesel havalimanları bugünkü boyuta ulaşabilirdi. Çünkü biliyoruz ki dünden bugüne "Ce-Ha-Pe"nin vizyonu buna yetmez, bu vizyon AK PARTİ'de vardır...
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - "A-Ka-Pe" de "A-Ka-Pe".
EJDER AÇIKKAPI (Elazığ) - Liderimiz Recep Tayyip Erdoğan'da vardır, hükûmetlerimiz de vardır, AK kadrolar da vardır.
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - "A-Ka-Pe" zihniyeti...
EDNAN ARSLAN (İzmir) - Bravo, bravo(!) Secde et! Bravo! Emredersin!
EJDER AÇIKKAPI (Elazığ) - Evet, takdir edeceksiniz. "Bravo" demek, "Bravo" demek sizin de hakkınız, takdir edeceksiniz.
EDNAN ARSLAN (İzmir) - Bravo! Bravo! Emredersin! Bravo! Saray dinliyor seni saray, saray dinliyor seni.
EJDER AÇIKKAPI (Elazığ) - Türkiye'de, dijital Türkiye'de cumhuriyetin yeni çağını biz oluşturduk. 2002'de geniş bant internet abone sayısı kaçtı biliyor musunuz? Sıfırdı. Bugün 97 milyon 400 bini aşmış durumdadır.
EDNAN ARSLAN (İzmir) - Dünyanın teknolojik gelişmesiyle alakalı. Ne alakası var onunla ya?
EJDER AÇIKKAPI (Elazığ) - Mobil abone sayısı 62 milyondan 96,5 milyona çıkarıldı. Fiber hat uzunluğu 81 bin kilometreden 637 bin 700 kilometreye çıkarıldı. 41 adet 5G deneme izni verildi. İnşallah, ülkemiz 5G'yle yakında buluşacaktır. Bu ne demektir? Eğitimde fırsat eşitliği demektir, ekonominin dijitalleşmesi demektir, güvenlik altyapısının güçlenmesi demektir, kırsaldan kente kesintisiz iletişim demektir. Türkiye; bugün, karada, havada, denizde ve dijitalde bir bağlantı üssü bir ülke hâline gelmiştir.
EDNAN ARSLAN (İzmir) - Bir veriyi saklayamıyorsun, veriyi, veriyi! Veri merkezin var mı, veri merkezin? Var mı veri merkezin? Yerli, millî veri merkezin var mı?
EJDER AÇIKKAPI (Elazığ) - Denizcilikte de devrimler yaptık. Türkiye'nin sıçramasına bakın, sıçramasına siz de şahitlik ediyorsunuz ama, inkâr ediyorsunuz.
EDNAN ARSLAN (İzmir) - T.C. kimlik numaraları çalındı bu ülkede, hastaların verileri çalındı bu ülkede sen masal anlat! Allah Allah!
EJDER AÇIKKAPI (Elazığ) - Liman tesisleri 152'den 217'ye çıktı. Limanlarda elleçlenen yük 190 milyon tondan 531 milyon 700 bin tona yükseldi. Tersane sayısı 37'den 85'e yükseldi.
EDNAN ARSLAN (İzmir) - Yirmi yedi dakikada 1 telefon üretiyor musun? Telefon üretiyor musun, telefon?
NİLGÜN ÖK (Denizli) - Ednan...
EDNAN ARSLAN (İzmir) - Ya, işte "Ce-Ha-Pe" zihniyeti ya! Konuşuyor orada.
EJDER AÇIKKAPI (Elazığ) - Balıkçı barınakları 178'den 400'e ulaştı. Yat limanları 41 limandan 8.500 yat demek, 65 limanla 25.962 yat kapasitesine çıktı.
Türkiye gemi üretiminde dünyanın ilk 10 ülkesi arasına girdi. Bunların hepsini takdir edeceksiniz, inkâr etmeyeceksiniz. MİLGEM'le Türkiye, artık kendi savaş gemisini üreten bir ülkedir, bunu da takdir edeceksiniz.
EDNAN ARSLAN (İzmir) - Memleketi gri listeye soktunuz, gri; onu da takdir ederiz(!) Gri listeye soktunuz memleketi.
EJDER AÇIKKAPI (Elazığ) - Fatih, Yavuz, Kanuni, Abdülhamid Han gemileriyle Türkiye artık enerji bulan bir ülke hâline gelmiştir. CHP iktidarda olsaydı bunların hangisini yapabilirdi? Cevap yine bellidir: Hiçbirini yapamazdı.
İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Sen o oturduğun koltuğa şükret, koltuğa şükret.
AYYÜCE TÜRKEŞ TAŞ (Adana) - Varsayımla hareket edemezsiniz.
EJDER AÇIKKAPI (Elâzığ) - Sayın Bakanım, bu hizmetleriniz için teşekkür ediyorum.
Elâzığ'la ilgili de birkaç kelamda bulunmak isterim. 2002'de 40 bin yolcusu olan Elâzığ Havalimanı, bu yıl 1 milyonu aşan yolcu sayısına ulaşacak; bunun için sizlere gerçekten teşekkür ediyoruz. Bu, bir şehrin ulaştırmadaki rekorudur; bu, Anadolu'nun öz güveninin yükselişidir; bu, "Anadolu ikinci sınıftır." anlayışına sahip olanların artık AK PARTİ iktidarıyla birlikte 81 ilin, 86 milyonun her bir vatandaşının birinci sınıf vatandaş olduğunun tescilidir.
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Elâzığ'da 2002'de havalimanı vardı ya, değil mi! 2002'de havalimanı var mıydı, yok muydu Elâzığ'da?
EJDER AÇIKKAPI (Elâzığ) - Elâzığ, ulusal vizyonda, yerelde somut bir gösterge olan ildir. Elâzığ ulaştırma yatırımlarıyla yirmi yılda âdeta çağ atladı; şehrin yol ağı 318 kilometre, devlet yolu 511 kilometre, il yolu toplamda 829 kilometredir. Asıl dönüşüm 2002'de başladı; 33 kilometre olan bölünmüş yolumuz bugün 367 kilometreye ulaştırıldı, artış oranı yüzde 1.011. 1993-2002 harcaması 988 milyon TL, 2003-2025 arasında ise tam 37 milyar 841 milyon TL Elâzığ'da ulaşımda harcama sağlandı. Toplam proje bedeli 6 milyar 491 milyon TL olan projelerimiz vardır. Güney Çevre Yolu, Hazardağlı Kavşağı tamamlandı. Elâzığ Harput yolu 3 köprülü kavşağı tamamlandı.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
EJDER AÇIKKAPI (Elâzığ) - Başkanım, bitireceğim.
OTURUM BAŞKANI ORHAN ERDEM - Buyurun.
EJDER AÇIKKAPI (Elâzığ) - Karakoçan-Kovancılar geçişleri, Baskil il yolu, Ancuzu Köprüsü, Kuşsarayı yolu, Elâzığ-Diyarbakır BSK dönüşümü; bu projeler tamamlandıkça Elâzığ bölgesel bir güç hâline geldi.
Sayın Bakanım, Pertek Köprüsü'yle ilgili, inşallah, yatırım programına alınması -proje ihalesi yapıldı, bitti- konusunda desteğinize ihtiyacımız var.
Bir de Sayın Bakanım, PTT konusunda Maden'de Genel Müdürümüzle görüştüm ama PTT'nin geliri malum, bu konuda özel desteğinize ihtiyacımız var. Maden'e bir PTT binası çünkü yer altı zengin ama kendisi fakirleşen bir ilçemiz.
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Niye fakirleşiyor? Hani fakirlik yoktu?
EJDER AÇIKKAPI (Elâzığ) - Bakır, inşallah, önümüzdeki yıl gün yüzüne çıkacak, bu ilçemiz yeniden eski şaşaalı günlerine dönecek.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
OTURUM BAŞKANI ORHAN ERDEM - Teşekkür ederim.
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Maden niye fakirleşiyor? İlçede PTT bile yok, nasıl olacak bu iş?
EJDER AÇIKKAPI (Elâzığ) - Evet, biz Maden'de yaklaşık 45 milyon ton bakır rezervi bulduk ve bununla Maden yine zenginleşecek ama orada, Sayın Bakanım, özel desteğinize ihtiyacımız var.
Palu Köprüsü konusunda da yatırım programına alındı, tarihî köprü. Bunun için de size teşekkür ediyoruz.
OTURUM BAŞKANI ORHAN ERDEM - Sayın Açıkkapı, süreniz doldu.
EJDER AÇIKKAPI (Elâzığ) - 2026 yılı bütçemizin hayırlı olmasını diliyorum, saygılar sunuyorum.