KOMİSYON KONUŞMASI

SURURİ ÇORABATIR (Antalya) - Sayın Başkan, Sayın Bakan, değerli hazırun; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Sayın Bakan, keşke fırsatımız olsaydı da bir turizmci olarak ulaştırma konusunda turizm ve ulaştırma adına sizlerle saatlerce konuşabilseydik, vaktimiz kısıtlı.

Öncelikle, Antalya Kepezüstü ve Serik merkezdeki kavşaklarda yaptığınız çalışmalar, Taşağıl-Beyşehir yolu ve kavşaklardaki yaptığınız çalışma bir nebze olsa da Antalya trafiğine nefes aldırmıştır. Sayın Karayolları Genel Müdürümüz de burada, kışın yoğun olmadığı bir dönemde acil Antalya'ya gelip Antalya-Alanya, Antalya-Kaş arasındaki yol güzergâhlarını tekrar düzenlemelerle size ait olan yerde incelemenizi tavsiye ediyorum. Bu çalışmalarımızı orada yaparsak trafik bir nebze rahatlayacaktır.

Turizm Türkiye'nin döviz dengesinin en önemli sektörüdür, Bakanlığınızın da en önemli paydaşıdır. Bütçenizde Türkiye'nin döviz lokomotifi olan turizm bölgelerine ayrılan yatırım payı ne yazık ki binde 4 gibi gözüküyor. Bu oran, turizmde 61 milyar dolar hedef geliri olan bir sektör için ülkemizin ekonomik gerçekleri ile Bakanlığınız tarafından yapılacak yatırımlar çok bağdaşmamaktadır. 2025 bütçesinde turizm bölgelerine ayrılan karayolları yatırım tutarı 3,4 milyar; Türkiye'yi 25 turizm koridoruna böldüğümüzde de bölge başına düşen miktar yaklaşık 136 milyon TL'dir. Bu miktar sadece bir çevre yolunun bir kavşağını bile karşılamamaktadır. Antalya-Alanya kuzey çevre yolu... Bu projenin 2014'ten beri ilerleme oranı binde 8 gibi gözüküyor. Ülkemize hava yoluyla dört saatlik mesafede ülkemizin erişilebilirlik ülke sayısı, nüfusu ve ekonomik büyüklüğünden bahsettiniz sabahleyin ama biliyorsunuz, -sizinle de bu konuyu da daha önce tartışmıştık, konuşmuştuk- Antalya'dan Alanya'ya, Kaş'a gelen turist kara yoluyla ne yazık ki dört saatte gidiyor.

Yeni projede küme suyu hattı problemi var, tüneller var, drenaj var; Allah kolaylık versin yapımcı firmaya da. Heyelan riski var, kamulaştırma var, kredi riski var, viyadük problemleri var; inşallah, bunu hızlıca yaparsınız ki Antalya trafiğinin rahatlamaya ihtiyacı var, aksi takdirde turizm çok kötü etkilenecek.

Antalya Havalimanı'ndan bahsetmek istiyorum. 40,3 milyon yolcu ağırladı, Avrupa'nın en büyük 9'uncu havalimanı, dünyanın en yoğun 25'inci havalimanı ama raylı sistem bağlantısı yok. Fizibilite raporunun tamamlanmasına rağmen sekiz yıldır program dışı. Raylı sistem yapılması hâlinde sizin bahsettiğiniz 72 bin ton karbon emisyonu azalacak ama bütçede sıfır ödenek var.

Sayın Bakan "Antalya'nın simgesi olacak." demiştiniz, Devlet Hava Meydanları Genel Müdürümüz de burada, Antalya Havalimanı'na yapacağınız 77 metre yüksekliğinde, 14 katlı yeni hava trafik kontrol kulesi için henüz ortada herhangi bir şey görünmüyor. Siz buna "Başlayacak." demiştiniz ama projede 2028-2029 gösteriyor, bu çok geç bir dönem, doğu-batı pistleri sıkıntılı.

Torba yasada getirilen hava taşımacılığı yapan firmalara her yıl ödenek yeni bir ödeme zorunluluğu getirdi, bun artışlarla ilgili bilginiz var mı? Ayrıca, size İstanbul Havalimanı için 4'üncü pistin ne zaman tamamlanacağını sormak isterim. Antalya gibi hem iç hem dış turizmde yoğun misafir ağırlayan bir ilin Konya-Antalya, Eskişehir-Antalya demir yoluna ne zaman başlamayı düşünüyorsunuz?

Akıllı ulaşım sisteminden bahsettiniz. Antalya-Kemer-Gazipaşa yolunda zaman israfını önlemek için sinyalizasyona bir an önce başlamanız lazım. İç hatlardaki uçuşlardan bahsettiniz. Antalya, Dalaman ve Doğu ve Güneydoğu illerimizdeki turizmin devam ettiği destinasyonlarda sefer sayılarını azalttılar Sayın Bakanım, fiyatlar da oldukça pahalı, oradaki yolcular mağdur oluyor.

Tren ve otobüs seferlerinde yüzde 50 indirimden bahsettiniz sabahleyin ama bunu hava yollarında da uygulamak lazım; zira, bilet fiyatları çok yüksek.

Karayolları Genel Müdürümüze tekrar seslenmek istiyorum: Fethiye-Marmaris yolu ölümlü kaza oranı Türkiye ortalamasının 3,2 katı fazlalığında. DSİ ve Karayolları verilerine göre 52 kilometrenin standardı C sınıfı yetersiz yol olarak tanımlanıyor. Bodrum-Milas Havalimanı yolu 79 bin araç gözüküyor, yolun taşıma kapasitesi 32 bin; kapasite artış oranı yüzde 148, teknik olarak yol kırmızı alarm veriyor. Aydın- Kuşadası-Didim hattı, yine, buraya 7,6 milyon turist geliyor, çevre yolu yok, raylı sistem yok, kruvaziyer bağlantı yolu yok, yoğun sezonda yüzde 220 seviyesinde artış var.

Kapadokya'da, yine, 2014-2020 arasında yüzde 380 artış var. Avanos-Göreme-Uçhisar hattındaki artış çok yüksek. Trabzon-Uzungöl-Ayder hattı yine aynı. Rize-Artvin çevre yollarının yüzde 32'si hâlâ geçici statüde. Palandöken-Kars-Sarıkamış çevre yolundaki hız düşüşü yüzde 53. Van Gölü çevresindeki yolun yüzde 20'si kritik bakım sürecinde, bu koridora ait 2025'te tek bir viyadük bile yapılmamış.

Teşekkür ediyorum.