| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 19 .11.2025 |
ALİYE COŞAR (Antalya) - Dünyada en çok ziyaret edilen şehirlerden biri olan Antalya'da yıllardır çözülemeyen, günlük yaşamı felce uğratan ulaşım sorununa değinmek istiyorum.
Antalya; turizmin, tarımın, ticaretin ülke ekonomisindeki en önemli merkezlerinden biridir. Ödediği vergilerin karşılığını merkezî hükûmetten alamıyor; ulaştırma yatırımlarında yok sayıldığı yetmediği gibi geciken ve eksik projelerle âdeta cezalandırılıyor.
Antalya'nın doğu ilçeleriyle ulaşımı sağlayan tek kara yolu D400 yolu üzerinde Aksu, Serik, Manavgat, Alanya ve Gazipaşa ilçeleri var. Ayrıca, Akseki, İbradı ve Gündoğmuş ilçelerimize de bu yol üzerinden ulaşılır. Turizm verilerinde 2025 yılının ilk dokuz ayında geceleme sayılarında Manavgat 24 milyon, Alanya ise 17 milyondur. Bu yolun trafik yoğunluğu turizm sezonunda daha da artmakta, yük ve yolcu taşımacılığı Antalya-Alanya arasında saatlerce sürmektedir. Trafiğin durmadan devam etmesi için D400 yolunda Manavgat'taki Ilıca ve Gültepe ile Serik'teki kavşakların alt ve üst geçitlerle rahatlatılması gereklidir ama bu yönde çalışma yok.
Antalya Büyükşehir Belediyemizin hazır olan Antalya dördüncü etap raylı projesine hâlâ iktidar onay vermiyor. Antalya'daki projeler için "yatırım fırtınası" dediniz ama esintisi dahi yok; sözler değil, yatırımı yapın.
Değerli arkadaşlar, Antalya-Alanya Otoyol Projesi'yle tam bir AKP uygulaması yapılıyor; ya eksik ya pahalı. Yıllardır beklenen otoyolun, ihalesi 2023'te, sözleşmesi 2024'te, temel atması da bu yıl Temmuzda yapılabildi. İhaleyi yap-işlet-devretle yandaş LİMAK aldı, parasını vatandaş misliyle ödeyecek. Proje eksik; Antalya'dan değil, Serik'ten başlıyor; Alanya'da değil, Konaklı'da bitiriyor. Trafiğin en yoğun olduğu Antalya-Serik arası projede yok, Konaklı-Alanya arası yok. Otoyolun bağlantı yolları Manavgat ve Alanya'da tarım arazilerinden geçiyor, arazileri bölüyor, mülkiyet sorunları yaratıyor, istimlak bedelleri düşük tutuluyor.
Sahadaki gerçekleri görmeden masa başında yapılan işlerin cezasını vatandaş çekiyor. Otoyol projesini hem eksik hem pahalı yapan Bakanlık, kamu yararını değil, kamu zararına önceliyor.
Yıllardır bitirilemeyen, bölge halkı için önemli olan Elmalı-Akçay-Gömbe-Kaş ve Elmalı-Eskihisar-Seydikemer yolları ölümlü kazaların son bulması için iyileştirilmelidir, biran önce de bitirilmelidir.
Antalya, Türkiye'nin demir yolu ulaşımına sahip olmayan büyükşehirlerinden bir tanesidir. AKP, şehre yıllarca tren sözü veriyor, en son Konya-Antalya hızlı tren hattının 2030'a kadar tamamlanacağı sözü verildi. Sayın Bakan, o tarihî beklemeyin, şehre bir katkınız olsun; hızlı tren için çalışmaya hemen başlamalısınız.
Ayrıca, Antalya-Alanya arasında bir raylı sistem hattı ve "turizm yolu" olarak bilinen alternatif yolun da yatırım listesine alınması zorunluluktur.
Havalimanı yapmakla övünüyorsunuz ama uçuş yok. Ankara-Gazipaşa AJet uçuşları iki taraflı olarak neden kaldırıldı? Antalya-Ankara uçuşlarında da sefer sayıları neden azaltıldı?
Antalya-Konya arasında ulaşımı sağlayacak olan ve 2016 yılından beri yapımı süren Alacabel Tüneli ne zaman bitecek?
Antalya'nın ulaşım programı, seçim hesapları ve hamaset üzerine değil, bilimsel planlamayla şekillenmelidir; kara yolları, otoyol, demir yolu ve raylı sistem projelere eş zamanlı yapılmalıdır. En çok vergi veren şehirlerden biri olan Antalya'yı cezalandırmaktan vazgeçin.
Bu çağda Alanya, Manavgat, Serik'in kırsal mahallelerinde hâlâ telefonlar çekmiyor.
Cumhurbaşkanı adayımız Ekrem İmamoğlu'nun resmî X hesabını ve Cumhurbaşkanlığı Aday Ofisi X hesaplarını birer birer kapattınız. AKP demek, yasak demektir. Ekrem İmamoğlu'nun sesinden, resminden korkanlar şimdi de sosyal medya hesabından korkuyor. Ne yaparsanız yapın, Ekrem İmamoğlu'nu milletin kalbinden silemeyeceksiniz.
Teşekkür ediyorum.