| Komisyon Adı | : | DIŞİŞLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 04 .12.2025 |
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Başkanım, biraz önceki, Zimbabve'yle ilgili aslında hatırlattığınız konuyla ilgili ben Gambiya'yla ilgili bilgilendirmede bir eksikliği dile getirmek istiyorum. Biz Gambiya'nın elektriğinin yarısını üretiyoruz ülke olarak bizim özel girişimcimiz Karpowershiple ve yine Afrika'nın en büyük limanını 580 milyon dolara Türkiye kökenli bir şirket, bir başka özel sektör girişimcisi inşa ediyor. Yani ticaret hacmimiz yaptığımız yatırımları ve sağladığımız faydayı yansıtmıyor. Yine, ülkenin en büyük ticari partneri, Çin. Dolayısıyla, hani "win-win" "kazan-kazan" diye baktığımız süreçlerde biz bir türlü henüz "win"e geçemedik diye bir kanaatim var. Bizim bu konuda yapmamız gereken şeyler var mı, hakikaten merak ediyorum. Ülkenin elektriğe ulaşımı noktasında bu özel şirketler -katkısı- yüzde 50'den yüzde 65'e çıkarmış yani hem ülkenin gelişmesine pratik faydası var... 580 milyon dolarlık yatırım da Afrikalı bir başka bankanın finansmanıyla sağlanmış yani finansman yine Afrika'da açılmış. Yani bilmiyorum, Afrika stratejimizi kökten tartışmanın bir faydası var diye inanıyorum. Ticaret hacimlerimiz bu iyi niyetli yaklaşımımızı bir türlü yansıtmıyor diye bir kanaatim var. Askerî iş birliği bunu tetikleyecek diye bir beklentim var. Bu da sayılar itibarıyla çok sınırlı yani 2 zırhlı aracın muhtemelen toplam değeri 1 milyon doları bulmuyordur.