| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 24 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 18 .11.2014 |
AHMET İHSAN KALKAVAN (Samsun) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Sayın Bakanım; ben de Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu üyesi olmam hasebiyle de bütçede görüşeceğiz, o görüşmeden ve o konuşmadan önce hiç olmazsa belki birtakım tedbirler alınır diye burada iki üç konuya değinmek istiyorum.
Bunlardan bir tanesi, önce demir yolları. Demir yollarını ağ gibi serdiniz ama hiç Karadeniz'den, bilhassa Samsun'dan Batum'a kadar -ki hayati bir önem taşıyan- bir tren yolundan hiç, ne ise... Üç bütçedir ben bunu Mecliste konuşuyorum ama ne hikmetse Hükûmetiniz böyle bir konuyu hiç ele almıyor.
Bakın, bir Samsun-Batum demir yolu hattı -ki bu Ruslar tarafından, daha doğrusu Gürcüler tarafından isteniyor- bugün Samsun-Hopa kara yolunu bile büyük ölçüde hafifletecek, bir. İkincisi: Demin güzel hesapladınız kendi ilinizden Mersin'e olan nakliyeyi, onu kıyasladınız Çin'le. Samsun-Batum arasındaki nakliyeyi de çok büyük miktarda düşürecektir ve yolcu taşımacılığında da kullanılacağı için -konteyner taşımacılığında yine- hem yolun zarar görmesinden yani yolların bozulmasından ötürü hem de trafik kazaları yönünden çok büyük bir fayda sağlayacaktır. Bunun en kısa zamanda olmasını dilerim. Bunun Samsun'a, hele sizin döneminizde olursa da Karadeniz'e büyük bir katkısı olur.
İkincisi Karayollarıyla ilgili. Yine, son iki bütçede diyorum, belki... Sayın Karayolları Genel Müdürümüz buradaydı demin. Efendim, Samsun'da ben ilkokula gittiğim zaman, ilkokuldayken bir Samsun-Kavak yolu yapılıyordu. O ilk 30 kilometresi... Ki bu yolun hamını açtığı için de Sayın Yusuf Ziya Yılmaz Belediye Başkanı oldu ama ne hikmetse ben ilkokuldan bu yana bu 30 kilometre bir türlü tamamlanamıyor. Ben ilkokulda 97 yılındaydım, onu da belirteyim. 97 yılında bu ihale Duygu İnşaata verildi. Duygu İnşaatın o zaman kepçeleri yok, bilmem nesi yok, dozeri yok, loderi yok. Ne hikmetse yolu bir türlü yapamadılar, hâlen bugün çift taraflı bu yoldan gidip gelemiyoruz. Bu yolda harcanan bütün para, bu yolun kontrollerinden ve oradan sorumlu olan insanların vebalidir, günahıdır; inanın. Çok isterim, geçen de -keşke daha önce konuşsaydım- Samsun'daydınız, bir sorardınız, iyi olur. Yani bu çok önemli bir konu. Ben biliyorum ki Samsun-Kırıkkale yolunu yine bu Karayollarındaki değerli bürokratlar bir yılda yaptı. Ankara-Polatlı-Sivrihisar yolu bir yılda oldu ama ne hikmetse bizim Samsun-Çakallı yolu bir türlü olmuyor Sayın Bakanım. Yani buna bir el atmanızı ve kazaların önlenmesinin de iyi olacağını düşünüyorum.
Üçüncü konu benim de kendi mesleğim olan denizcilikle ilgili. Denizciliği -demin de biraz ayaküstü bahsettim- tabii, çok şey geçtiniz zamanınızın darlığından. Şimdi, buraya girmeden önce şunu, limanların özelleştirilmesindeki yanlışlığı özellikle belirtmek istiyorum. Dünyanın hiçbir yerinde limanlar özelleşmez, Amerika'da da özelleşmez ama devlet yer gösterir, liman yaparsınız, olabilir. Bizde yapıldı, bakın bunun zararlarını görüyoruz ve görmekteyiz; son bir haftada bu, et konusu. Özel limanlarda daha neler çıkacak, et değil sivrisinek kaçıracaklar, efendim, toplu iğne kaçıracaklar, bu büyüyecek para kaçıracaklar. Her neyse, bu bir oldu geçti ama denizcilik bugün Türkiye'de tabana vuruyor, tabana vurdu. Bugün Türkiye'de "Çok şükür." diyen 4-5 denizci varsa -ki tersanelerde böyle bir durum yok- bunlar kesinlikle son on yılda yıldızı parlayan 5-10 tane armatördür, son beş on yılda yıldızı parlayan armatörler. Diğer armatörleri bitirmekteyiz.
Yolcu taşımacılığına gelince de devletin elinde hiçbir yolcu gemisi yok. Yani herkes diyor ki: "Niye İstanbul'dan Hopa'ya gidemiyoruz?" Bugün Samsun, Ankara, İstanbul feribotları; işte, 2 tanesini Deniz Ticaret Odası aldı, birini Piri Reis Üniversitesine verdi, öbürü askeriyeye verildi. Bir yolcu gemisi yok. Yani şu tersaneler boşken böyle bir şey de sipariş verilebilir ve bu ileride hayata geçirilebilir İstanbul'dan İskenderun'a kadar, İstanbul'dan Trabzon'a kadar. Yani bunlar da sizin ileride programlarınıza alınırsa mutlu olacağı inancındayım kendi yönümden, mesleğim yönünden, sektörüm açısından.
Sizlere başarılar diliyorum. Bütçenin hayırlı olmasını diliyorum ve tekrar, son olarak da yine başınız sağ olsun diyorum.
Teşekkür ederim Sayın Başkan.