| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Komisyonun çalışma usul ve esasları hakkında görüşmeler |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 05 .01.2016 |
ZEKERİYA TEMİZEL (İzmir) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Değerli milletvekilleri, bu söylediklerimi kesin olarak bir eleştiri olarak almayın, sadece Komisyonumuzun yetkisinin kullanımına dönük, daha önceden Anayasa Mahkemesi tarafından verilen kararların bugün de uygulanabileceğini gösterme açısından söyleyeceğim. Önemli bir konu olarak algılamanızı dilerim.
Öncelikle, şu görüştüğünüz yasaların içerisindeki maddelerden birkaç tanesi daha önceden buradan apar topar çıkartılan, "Acele, acele, çok acele." denilen yasalardan kaynaklanan sorunları çözmeye çalışıyor. Yer altı maden işlerinde çalışan işçilerle ilgili olarak yapılan düzenlemenin bu üçüncü düzenlemesi; üçüncü düzenlemesi ve getirilen olay kesinlikle bu sorunu çözmüyor, çözmesi mümkün değil, çözmüyor. Ne yapıldığını, buradan ne çıktığını çok somut olarak görmeniz gerekiyor, gösterilmesi gerekiyor. komisyonlarda beraberce bunları incelememiz gerekiyor. Burada yapacağınız değişiklik sadece bir yasada bir madde değişikliği değil, Türk bütçe sisteminin tamamen tersine çevrilmesidir. Şirketlerin zararlarının, verilen bir kararla devlet tarafından ödenmesinin önü açılıyor. Bunun Plan ve Bütçe Komisyonunda apar topar görüşülüp çıkarılmasının doğacağı sonuçları kesinlikle gözden ırak tutmayın, önemli bir olaydır. Burada, Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen bir yasa maddesinin yerine düzenlenen maddenin görüşmesini yapacağız. Değerli arkadaşlar, Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilmiş bir yasa maddesinin yeni düzenlemesinin Anayasa'ya uygun olup olmadığının Anayasa Komisyonunda görüşülmesi gerekmez mi? Yani, bunu orada görüşme gereğini bile duymamanın manası nedir?
Burada, 3 toplantı önce, Sayın Maliye Bakanının dile getirdiği ve bizim de kutladığımız önemli bir olayı vardı. Bütçe kanununun peşinde bütçeyle ilgili olmayan maddelerin düzenlenmediğini çünkü bunun Anayasa'ya aykırılık oluşturduğunu, her defasında Anayasa Mahkemesinin bunları iptal ettiğini söyledi, biz de kendisini kutladık, Genel Kurulda da kutladık çünkü Anayasa Mahkemesi der ki: Bütçe kanunu ve Plan ve Bütçe Komisyonundaki görüşme usulü özel bir yetkidir, özel bir yetki. Diğer komisyonlardaki gibi değildir. Hükûmete verilen bir haktır, mutlak çoğunluğu vardır. Dolayısıyla, bunlarla ilgili yapılan görüşmelerde Plan ve Bütçe Komisyonunda istenilen kararların hepsi alınır, alınmasını engelleyen bir şey yoktur ama şimdi Plan ve Bütçe Komisyonunun bu özelliğini Plan ve Bütçe Komisyonunu doğrudan doğruya ilgilendirmeyen bütün kanunların hepsinde kullanmaya kalkarsanız yaptığımız işlem Anayasa'ya aykırıdır, yapamazsınız. Diğer komisyonlardaki temsil esası farklıdır, Plan ve Bütçe Komisyonundaki temsil esası farklıdır. Bu temsil esasındaki farklılığı bütün kanunların hepsinde kullanmaya kalkarsanız eğer, işte, şu andan itibaren, Plan ve Bütçe Komisyonuna Anayasa'nın vermiş olduğu ayrıcalığı kötüye kullanmış oluruz, bunu yapmamanız gerekir. Yapabilirsiniz, evet, birazdan belki de buradan bu kanunlar çıkar, çıkar ama bunun sonuçları gerçekten ağır olur, buna kesinlikle ve kesinlikle dikkat etmek gerekir.
Değerli arkadaşlar, bu kanunların hepsinin bütün yasaların hepsine teşmil edilmesi ayrı bir olaydır. Sadece insan kimliklerinin dijitalize edilmesiyle ilgili yasal düzenlemeler bile başlı başına bir kanundur. Buna dönük Fransa'daki ilk uygulamaları bugün gibi hatırlıyorum, 80'li yılların başında Fransa'da kıyamet kopmuştu. Kişisel bilgilerin gizliliği ilkesinin zedelenmesinden ötürü veya bunun risk altında olacağından ötürü kıyamet kopmuştu. Bunların nasıl güvence altına alınacağına ilişkin yasal düzenlemeler yapmadan bu şekildeki düzenlemelerin asla yapılmaması gerektiğini bütün dünya haykırmıştı. Çok önemli! Önce bu bilgilerin gizliliğini nasıl sağlayacaksınız? Bununla ilgili olarak tasarlanmış olan yasa tasarısı görüşülmedi, duruyor. Peki, o yasa orada dururken, güvenlik sağlanmadan bu insanların bütün bilgilerini bu şekilde kullanmaya veya bununla ilgili düzenleme yapmaya hakkımız var mı? Yok. Yok ve olmamalı, olamaz da zaten, böyle bir şey yapamazsınız.
Dolayısıyla, asgari ücretle ilgili bir düzenleme yapacağız, bu doğru bir olaydır, burada yapılabilir, sorun değil. Ancak, buradaki düzenlemenin sadece ve sadece bir yasa maddesiyle sağlanamayacağını maddenin tartışmaları sırasında göreceksiniz, görülecek orada. Çünkü, bu bir sistem sorunudur. Bu sistemde herhangi bir yerde bir gedik açtığınız zaman, bunu başka yasalarla nereden telafi edeceğinizi ve bütün olarak düzenlenen bir reform tasarısıyla ortaya koymanız gerekir. O nedenle, bazı şeylerin acelesi gerçekten yoktur. Yapılan acele aslında insana zaman falan kazandırmaz.
Millî Savunma Bakanlığıyla ilgili olarak burada dünya kadar düzenleme yaptık, her getirdiğiniz tasarıda birkaç düzenlememiz oldu. Hepsini birleştirseydik eğer, bir temel yasa ortaya çıkacaktı neredeyse. Ne manası vardı? Yani, sonuç olarak, Millî Savunma Bakanlığımız, şimdiye kadar disiplinli bir şekilde bütün kanunların hepsinin gereken çalışmalarını yapar, sonuçlarına ilişkin örneklerini arkasına koyar, hangi değişikliğin hangi sonucu yaratacağını gösterir, bundan sonra da bu düzenlemeleri yapardık. Şimdi, sürekli olarak, her gün bir değişiklik yapıyoruz. Bu, olmaz. Bu kurumların ciddiyetiyle bağdaşmaz bu olay, bu kurumların ciddiyetiyle gerçekten bağdaşmaz. Biz, oradan gelen bilgilere ciddi anlamda itibar eden insanlarız ama bazı konularda yanıldığımızı gördük. Ve insanların kazanılmış haklarını biz bu Komisyonda ihlal ettik. "Kazanılmış hakların korunması" denilen bir olgu vardır, her yerde geçerlidir bu olay. Siz bir süre er ve erbaşların maaşlarıyla ilgili düzenlemeyi asgari ücretin brüt tutarını bir katsayıyla çarparak bulacaksınız, eşitlik sağlama adına, arkasından "Bundan sonra memur maaş katsayısına göre bunu yapacağız. Bu, eşitlik ve adalet sağlayacak." diyeceksiniz ama ertesi gün de asgari ücreti 1.300 lira yapacaksınız. Bu, olmaz. Yaparız ama bunların sonuçları ağır olur değerli arkadaşlar. O nedenle, bu, usul açısından bizim burada görüşeceğimiz bir kanun değil. İlgili komisyonlardan kesinlikle bunlarla ilgili raporların gelmesi lazım. Sayıştay Yasası'nda yapacağınız değişiklik Anayasa Komisyonunda mutlaka değerlendirilip biz görüşmeden önce buraya gelmesi lazım. Dijital kimlik bilgileriyle ilgili olarak İçişleri Komisyonunda bu olayın ciddi olarak tartışılması, konuşulması lazım. Bu Komisyonda da bir alt komisyon kurulması lazım. Gerekirse bu alt komisyonun gidip İçişleri Komisyonuyla beraber çalışması lazım. Bütün bunların hepsini yaparsak belki bir gün veya bir hafta daha fazla zaman kaybederiz ama bu düzenlemelerden sonra en azından hiç değilse içinize sindirebileceğiniz bir düzenleme ortaya çıkar. Bunu bütün Komisyon üyelerinin dikkatine özellikle sunuyorum. Bunu bir eleştiri olarak almayın, Komisyonumuzun görevlerinin tanımlanmasıyla ilgili bir açıklama olarak alın ve umarım bu şekilde de değerlendirebiliriz.
Teşekkür ederim.