| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2016 Yılı Merkezi Yönetim Geçici Bütçe Kanunu Tasarısı (1/317) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 10 .12.2015 |
ZEKERİYA TEMİZEL (İzmir) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Sayın Bakanım, geçici bütçenin ödenekleriyle ilgili olarak yapılan tartışmalarda temelde iki tane konu üzerinde herkes yoğunlaştı. Doğal, çünkü gerçekten de yoğunlaşılması gereken iki madde de oydu. Bunlar sadece bütçenin hazırlanması sırasında değil, uygulanma süresinde de sizlere ciddi anlamda başağrısı yaratacak olan olaylar büyük ölçüde. Sâri yatırımlarla ilgili olarak; zaten sâri olduğu için gelecek yıllarda konulan ödeneklerle yapılacak işlerdir bunlar genellikle. Yılı bütçesi; daha bitmemiş olan bu işlerle ilgili ki bundan sonra da yıl sonuna kadar iki üç haftaları var, o sırada da eğer ödeneği var ise nakit konusunda da herhangi bir sıkıntı duyulmadığına göre zaten ödenir bunların hepsi.
Bu durumda Sayın Çam'ın ve Sayın Tamaylıgil'in dile getirdikleri hususu ister istemez buradaki bütün arkadaşların hepsi düşünüyorlar. Böyle olunca, yapılan ya da "Yap kardeşim, bir şey olmaz. Hem ben bunu hallederim." tavrının bir noktada bitirilmesi gerekiyor artık. Türkiye bundan çok çekti, birileri bedel ödedi, en fazla da bürokratlar ödedi bunun bedelini. O nedenle, hiç değilse bu geçici bütçede bu şekildeki yatırım ödenekleriyle ilgili kullanım oranlarını çok yüksek miktarlara çıkarttırılarak büyük miktarlardaki tutarlar nedeniyle dikkat çekilmemesi gerektiğini düşünüyorum ve size bunu çok net bir şekilde öneriyorum.
İkinci dikkat çeken husus da yedek ödenek. Yedek ödenek maliye bakanlarının başının belasıdır. Gerçekten belasıdır. Yani bu kadar büyük bir belayı niye üstleniyorsunuz bu kısa süre içerisinde, bunu bilmiyorum. Çünkü ödeneklerin özellikle yüzde 100'ünün kullanılması demek yani sonuç olarak 2016 bütçesinden bunlar mahsup edileceğine göre, bunları kullandığınızda ondan sonra geri kalan dokuz ay içerisinde kullanacağınız neredeyse tek kuruş kalmıyor. Ha, buralara yeniden aktarmalar vesaireler söz konusu olacaksa o da zaten bundan sonra uygulayacağınız politikalar açısından maalesef, çok önemli sonuçlar doğuracak bir olaydır. O nedenle de bu 1'inci maddeyle ilgili olarak bu iki konuyu bir daha değerlendirmeniz gerektiğini düşünürüm ben. Ben olsam yaparım, bu iki konuyu gerçekten düşünür, bunlarla ilgili artışların da özellikle geleceğe dönük yapılacak işleri de göz önünde bulundurarak bir-bir buçuk ay içerisinde ikinci bir bütçenin de çıkartılacağını göz önünde bulundurularak bunu yaparım.
Bir defa daha söz almamak için bir şey daha söylemek istiyorum 3'üncü maddeyle ilgili. Siz yine getirdiniz, büyük bir olasılıkla çözeceksiniz. Zaten yazılış biçimi de ister istemez bütçeyle ilgili çok büyük tereddütler doğuruyor. Araç alımı konusunda finansman kaynağını Bakanlar Kurulu tarafından belirletme yetkisi. Herhangi bir harcama söz konusu olduğu takdirde ilave, bu durumda kesin olarak bütçeyi yapanlar onun kaynağını zaten göstermek zorundalar.
O nedenle, bu maddenin çıkartılması hâlinde, şu iki düzenlemenin de yapılması hâlinde diğer konulardaki eleştirilerin haklılığını asla yadsımıyoruz ama çok büyük ölçüde geçici bütçeyle ilgili sağlıklı bir yapı oluşturulmuş olur diye düşünüyoruz.
Teşekkür ederim.