| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Kanun ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (1/694) (Alt Komisyon metni) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 31 .03.2016 |
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI BİNALİ YILDIRIM (İzmir) - Sayın Başkan, Plan ve Bütçe Komisyonunun değerli üyeleri, değerli milletvekilleri; görüşmekte olduğumuz madde 3194 sayılı İmar Kanunu'nda bir değişiklik getiriyor. Bu, daha doğrusu bir ilave, kanunun 5'inci maddesinin birinci fıkrasına "bina"dan sonra gelmek üzere "su yolu" ibaresi konuyor. Bunun amacı şu: Malum, altyapı yatırımlarında kamulaştırma amacıyla imarlı bölgelerde kamu ortaklık payı düzenlemesi yapılıyor. Bu kanuna göre, İmar Kanunu'na göre bu düzenlemede birçok kamu alanı yer almışken su yollarına kanunda yer verilmemiş. Ancak, şimdi, son zamanlarda su yolları da ulaşımda önemli rol almaya başladı. Bu konuda Bakanlığımızın uzun süreden beri başlatmış olduğu -birçok bölgede başlatmış olduğu- çalışmalar var. Bu çalışmalar kapsamında bu ibarenin İmar Kanunu'na dercedilmesiyle, su yollarının inşası için gerekli olan kamulaştırma ihtiyacını karşılamış olacağız kamu ortaklık payı düzenlemesiyle beraber. Özetle, getirilen bu değişikliğin amacı budur.
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum Sayın Bakan.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI BİNALİ YILDIRIM (İzmir) - Tabii, görüşmeler esnasında daha fazla sorular olursa onlara da memnuniyetle cevap vereceğiz.
MUSA ÇAM (İzmir) - "Su yolu" derken, Sayın Bakan, neyi kastediyorsunuz, İstanbul Kanalı'nı mı kastediyorsunuz? Nedir bu, bunu bir açabilir misiniz?
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI BİNALİ YILDIRIM (İzmir) - Gayet tabii. Su yolu her türlü ulaşımı sağlayan, doğal kanallar, yapay kanallar, su yolundan ibaret. Nehirler, örneğin, 1850'lerden beri Osmanlı'nın üzerinde çalıştığı Sakarya Nehri üzerindeki proje, Kanal İstanbul. Efendim, yine, bizim Anadolu'da Atatürk ve Keban Barajları arasında bağlantıyı kurarak o bölgede bir su yolu oluşturma çalışmamız var. Kızılırmak üzerinde su yollarının etkin kullanılması için çalışmalarımız var. yani her türlü, yol gibi kullanılan nehirlerde, iç sularda oluşturulan ulaşım altyapısını kastediyoruz. Buna Kanal İstanbul da dâhildir, doğrudur.
MUSA ÇAM (İzmir) - "Böyle bir ihtiyaç var." diyorsunuz?
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI BİNALİ YILDIRIM (İzmir) - Gayet tabii. İhtiyaç olmasa niye böyle düzenleme yapalım?
MUSA ÇAM (İzmir) - Anlaşıldı.
GARO PAYLAN (İstanbul) - Sayın Bakan, aslında...
BAŞKAN - Arkadaşlar, müsaade ederseniz tek tek herkese söz vereceğim.
GARO PAYLAN (İstanbul) - ...Kanal İstanbul'la ilgili bir sunum yapılsa... Biz sonuç olarak onun üzerine konuşacağız.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI BİNALİ YILDIRIM (İzmir) - Şöyle efendim: Yani, kanunun konusu sadece Kanal İstanbul değil. Ben Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu üyelerine bir bilgilendirme yaptım Bakanlığımızla ilgili. Oradaki milletvekili arkadaşlarımıza, üyelere -bu konular gündeme geldi- Kanal İstanbul'la ilgili de kapsamlı bir sunum yapma sözü verdim. Yani, dolayısıyla bizim Kanal İstanbul konusunda çalışmalarımız belirli bir düzeye geldiği zaman zaten bunu her boyutta kamuoyunun da bilgisine sunacağız, her türlü tartışmayı da yapacağız. Dolayısıyla, yani orada herhangi bir tereddüdümüz yok. Ama, ben buradaki değişikliği sadece Kanal İstanbul'a indirgemenin haksızlık olduğunu düşünüyorum. Hakikaten buna ihtiyaç var, birçok projede biz buna ihtiyaç duyuyoruz.
GÜLAY YEDEKCİ (İstanbul) - Mesela başka hangi projede ihtiyaç duyuyorsunuz Sayın Bakan?
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI BİNALİ YILDIRIM (İzmir) - Başka... Su yolu projelerimiz var, az önce söyledim, çalıştığımız projeler var, iç sularda, nehirlerde su yolu oluşturmak projelerimiz var.
GÜLAY YEDEKCİ (İstanbul) - Sadece İstanbul için çıkarılan bir yasa olarak düşünmüştük.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI BİNALİ YILDIRIM (İzmir) - Hayır, hayır yani İstanbul, Kanal İstanbul dâhildir, orada da bundan yararlanacağız, doğrudur ama onunla sınırlı değildir. Onun da bilinmesini özellikle istiyorum.
GÜLAY YEDEKCİ (İstanbul) - Çünkü hani başka maddeler de var. Onlar da sanki hep Kanal İstanbul'u destekler gibi, bu amaçla gelmiş gibi görünüyor da hepsine birden bakınca.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI BİNALİ YILDIRIM (İzmir) - Yok yani ben açıklıkla söyleyeyim, sadece Kanal İstanbul'u ilgilendiren bir konu değil. Mesela burada başka şu konular var: Meralar, otlaklar vesaire. E, biz çokça yol yapıyoruz, verimli tarım arazilerinden, sanayi arazilerinden geçmek yerine daha az verimli otlaklardan, yaylak bölgelerden geçmek hem maliyeti azaltıyor hem de diğer arazilerin daha verimli kullanılmasına imkân sağlıyor. Orada da, tabii, meskûn mahallerden geçtiği zaman yapımından daha fazla kamulaştırma maliyetiyle karşı karşıya kalıyoruz. Ya, birçok örneklerimiz var, bunu Trabzon'da yaşıyoruz, Ordu'da yaşıyoruz, İzmir'de yaşıyoruz. Birçok, geniş, artık değerini bulmuş, bedeli zirveye ulaşmış noktalarda yeni bir kamu hizmeti yapmaya kalktığınızda, bir yol koridoru oluşturmaya kalktığınızda astarı yüzünden pahalı hâle geliyor. Yani, örnek vereyim, yolun bedeli 100 lirayken kamulaştırma bedelinin 500 lira, 600 lira, hatta bin liraya kadar çıktığını görüyoruz. En son somut örneği söyleyeyim: Biz Elâzığ'a bir çevre yolu yaptık, 23 kilometre, 3 gidiş, 3 geliş. Yola başlamadan önce kamulaştırmanın hesabını yaptık, 150 trilyon; yolun bedeli 33 trilyon. Şimdi ne yapacağız, yapmayalım mı? Yol da ihtiyaç, şehir sıkışmış, trafik içeride. Bu sefer, belediyeyle oturduk, konuştuk. Onlar 3194'ü uygulamak kaydıyla biz bu projeyi kabul ettik ve 150 trilyon civarındaki kamulaştırmadan hiç bedel ödemeden... Kamu ortaklık payı düzenlemesi yani 18 uygulamasıyla kamulaştırmayı bedelsiz hallettik ve yolu da kısa sürede yaptık. Oradan artan kaynağı da başka projelere ayırdık. Yani, amaç burada herhangi bir farklı şey değil, bu altyapı ihtiyaçlarının daha makul, karşılanabilir bir bütçeyle yapılması için bir düzenlemedir, bundan ibarettir.
Teşekkür ederim.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Daha derli toplu bir kanun yerine niye böyle yapıyorsunuz?
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI BİNALİ YILDIRIM (İzmir) - Efendim, tabii, şöyle: Orası önemli.
MEHMET GÜNAL (Antalya) - Sayın Başkan, ben de araya mı gireyim? Çünkü sürekli böyle karşılıklı, soru-cevaba döndü.
BAŞKAN - Vereceğim size.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI BİNALİ YILDIRIM (İzmir) - Sayın Başkan, Bülent Bey'in sorduğu önemli bir şey. Yani, daha derli toplu, Kanal İstanbul'la ilgili bir kanun gibi algıladım ben. Tabii, bu -hakikaten tekrar etmekte fayda görüyorum- sadece Kanal İstanbul'u ilgilendirmiyor. Burada özellikle bir kez daha altını çiziyorum. Yalnız, Kanal İstanbul'un yapılmasıyla ilgili yetkilendirme konusunda yasal bir sorunumuz yok. Bakanlığımızın her türlü su yolunu yapma yetkisi var, çok açık şekilde yetkisi var.
GÜLAY YEDEKCİ (İstanbul) - Az önce anlattığınız gibi maliyeti azaltıyorsunuz.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI BİNALİ YILDIRIM (İzmir) - Hayır, hayır, bu düzenleme bir tali düzenleme yani yetkiyle ilgili Kanal İstanbul'un yapımına yönelik yasal bir engel yok ama bu kanun bizim kanunumuzda da değil, bildiğiniz gibi, İmar Kanunu'nda bir değişiklik öngörüyor. İmar Kanunu'ndaki değişikliğin sebebi de bu tip su yollarının da kamu ortaklık payına konu olmasının önünü açıyor, hepsi bu.