Vatandaşlarımızın kendileri veya kamu ile ilgili dilek ve şikâyetleri hakkında Türkiye Büyük Millet Meclisine ve yetkili makamlara başvurmasını ifade eden dilekçe hakkı, Anayasanın 74. maddesinde temel haklar ve ödevler arasında yer almakta olup, bu hakkın kullanılmasına ilişkin usul ve esaslar 01.11.1984 tarihli ve 3071 sayılı Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanun ile düzenlenmiştir.
Dilekçe Komisyonuna yapılan başvurulara konu edilen dilek ve şikâyetler; kanun hükmü, bu hükmün uygulanma şekli ya da uygulayıcısı ile ilgili olabilmektedir. Başvurular, Dilekçe Komisyonu tarafından değerlendirilmekte, gerektiğinde ilgili kurum ve kuruluşlardan bilgi ve belge talep edilmekte ya da idari denetim yapılması istenebilmektedir.
Komisyonda yapılan incelemeler sonucunda; kanuni düzenleme gerektiren başvurular TBMM üyelerine bildirilmekte iken, Dilekçe Komisyonu tarafından alınan kararlar; gereği yapılmak üzere Cumhurbaşkanı yardımcısı ile bakanlara gönderilmektedir.
Parlamenter Sistemden Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine geçilmesiyle birlikte vatandaşların dilekçelerinde yer alan taleplerden; yürürlüğe giren yasaların etkilerinin izlenmesinin ve yasal değişiklik önerileri için geri bildirim alınmasının bir aracı olarak yararlanılması, yasama süreçlerinin iyileştirilmesi açısından önem kazanmıştır. Bu kapsamda idareden gelen cevapların kalitesinin artırılması, vatandaşların hak kayıplarının önlenmesi veya varsa telafi edilmesi ve benzeri amaçlar için sistem, süreç, uzmanlaşma, koordinasyon ve benzeri hususların gözden geçirilerek geliştirilmesi ve etkin yönetimi için tedbirler alınması, çalışmalar yapılması gerekmektedir.
Yukarıda belirtilen hususlar çerçevesinde; dilekçe hakkının etkin kullanımı ve mükerrer başvurulardan kaynaklanan verimsizliğin ortadan kaldırılması için yasama, yürütme ve yargı organlarındaki yetkililerin bir araya gelmesi ve mevcut yapıların gözden geçirerek geliştirilmesi amacıyla, yasama ve denetim kalitesinin artırılmasında dilekçe hakkının kullanımı ve yeni gelişmeler konusunda TBMM Başkanı Prof. Dr. Mustafa ŞENTOP'un 8 Kasım 2019 tarihinde uygun görmesinin ardından, TBMM'nin açılışının 100. yılı etkinlikleri kapsamında 12 Şubat 2020 tarihinde Dilekçe Hakkı Çalıştayı gerçekleştirilmiştir.
Çalıştay hazırlıkları kapsamında;
- Mevcut durum ve varsa sorunlar hakkında kamu kurumlarının yapmış oldukları işlemler nedeniyle başvuru alan kurumları temsilen Dilekçe Komisyonu Başkanı İstanbul Milletvekili Mihrimah Belma SATIR ile birlikte İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Başkanı Bursa Milletvekili Hakan ÇAVUŞOĞLU, Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu Başkanı İstanbul Milletvekili Canan KALSIN, Kamu Başdenetçisi Şeref MALKOÇ, Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkan Yardımcısı Mehmet Zahid SOBACI, Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Başkanı Süleyman ARSLAN, Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu Başkanı Hasan Tahsin FENDOĞLU, Kişisel Verileri Koruma Kurumu Başkanı Faruk BİLİR ve Kamu Görevlileri Etik Kurulu Üyeleri Tevfik Ziyaeddin AKBULUT ve Ahmet KARAYİĞİT'in katıldığı İstişare Toplantısı 12 Aralık 2019 tarihinde gerçekleştirilmiştir.
- Başvuru alan kurumlardan dilekçe hakkının kullanılması kapsamında alınan başvurularda kurumların karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri, dilekçe hakkı ve bu kapsamda başvurulan kurumların yapıları ve faaliyetlerine ilişkin yurt dışı örnekler ve uygulamaları mukayeseli olarak incelemekle birlikte güçlü ve zayıf yönlerin belirtildiği çalışmalar ile Çalıştayın içerik ve usulü; çalıştay gündeminin belirlenmesi, oturumların planlanması, oturumlarda tartışılabilecek konu başlıkları, oturumların açılış kısmında sunum yapabilecek veya oturumlarda görev üstlenebilecek akademisyenler ve yetkin personel konusunda öneriler ile ilgili görülebilecek diğer hususları içeren bir raporun gönderilmesi 16 Aralık 2019 tarihinde istenmiştir.
- Başvuru alan kurumlardan gelen raporların değerlendirilmesi amacıyla 30 Aralık 2019 tarihinde Uzmanlar İstişare Toplantısı gerçekleştirilmiştir.
- Çalıştay oturumlarının teması, çalışma konuları ve sorularının belirlenmesinin ardından ilgili birimlerce oturumların çalışma konuları ve çalışma sorularına ilişkin ayrıntılı bir rapor hazırlanması ve 7 Şubat 2020 tarihine kadar Dilekçe Komisyonuna göndermeleri bakanlardan 29 Ocak 2020 tarihinde talep edilmiştir.
Bilgi, belge ve işlem talepleri temalı birinci oturumda değerlendirilmek üzere Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı ile birlikte Milli Savunma Bakanlığında Bütçe ve Mali Hizmetler Genel Müdürlüğü, Sağlık Bakanlığında Sağlığın Geliştirmesi Genel Müdürlüğü, diğer bakanlıklarda ise Strateji Geliştirme Başkanlıkları tarafından aşağıdaki dört çalışma konusu ve alt başlıkları ile çalışma soruları hakkında rapor hazırlanmıştır:
- Sunulan hizmetler ve mevzuat
- Bakanlık görev alanları tanımı ve kapsamı
- Yürütülen hizmetlerin merkez-taşra dağılımı/paylaşımı
- Vatandaşa sunulma yol ve yöntemleri itibari ile bakanlık hizmetleri
- Bakanlığın görev alanları, hizmetler ve sorumlu ana hizmet birimleri itibariyle kanunlar
- Toplumun bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesi
- Bakanlık hizmetlerinin vatandaşa sunulma yol ve yöntemleri (Bu yöntemler katılımı ve geri beslemeyi destekliyor mu?)
- Kamu açık verisine dönüşen kurumsal bilgiler ve paylaşım yolları
- Bakanlığın vatandaşa sunduğu hizmetlerin duyurulması yolları
- Sunulan hizmetlere ilişkin mevzuat değişikliklerinin duyurulması yolları
- Sunulan hizmetlerdeki sorunların tespitinde başvuruların yeri
- Ana hizmet birimlerince sunulan hizmetlerle ilgili Dilekçe Komisyonu, CİMER, KDK gibi kurumlar üzerinden gelen bilgi, belge ve işlem talepleri
- Yazılı soru önergeleri ile Dilekçe Komisyonu, CİMER, KDK gibi kurumlar üzerinden gelen başvuruların değerlendirme süreci
- Vatandaş başvurularının temel konu başlıkları itibariyle 2010 yılından itibaren sayıları
- Tespit edilen sorunların çözümüne yönelik aksiyon/mekanizmalar
- Gelen başvurular analiz edilerek genele şamil sorun tespiti olanakları
- Uygulanan kanun ve kararların etki analizi ve kanun değişikliği taleplerinin tespiti
- Uygulanan kanunlar gereğince sunulan hizmetlerin ekonomik etkileri, maliyeti ve getirisini hesaplama yöntemleri
- Sunulan hizmetlerin toplumsal etkileri ve vatandaşın memnuniyetinin ölçülmesi yolları
- Vatandaş başvurularının, yürürlükteki kanunların etki analizindeki rolü
- Kanun etki analizine temel teşkil edebilecek bilgi ve verilerin organizasyonu
- Kanun değişikliği gerektiren hallerde yapılan çalışmalar
Çalıştayın Birinci Oturumuna hazırlık amacıyla bakanlıklardan cevaplanması istenen 11 çalışma sorusu ise şunlardır:
1) Sunulan hizmetlerin periyodik değerlendirilebilmesi için ihtiyaç duyulan veri setleri belirlenmiş midir?
2) Hangi veriler düzenli olarak toplanmaktadır.
3) Halen toplanmamakla birlikte toplanmasına ihtiyaç duyduğunuz veri setleri nelerdir?
4) Tanımlanan veri setleri hangi yöntemlerle toplanmaktadır?
5) Veri toplamanın sağlıklı yapılıp yapılmadığı nasıl değerlendirilmektedir?
6) Toplanan veriler hangi amaç ve sıklıkla raporlanmaktadır?
7) Sunulan hizmetlerin düzenli raporlanması için mevcut veri ve bilgi yönetim sistemini hangi yönlerden geliştirme ihtiyacı vardır?
8) Veri toplama, analiz etme ve raporlama çalışmalarını yürütecek uzman insan kaynağı kapasitenizi yeterli buluyor musunuz? Bu bağlamda neler yapılması planlanmaktadır?
9) Dilekçe Komisyonu tarafından istenen bilgi ve belgeler, bakanlık bünyesinde nasıl bir süreçte ele alınmakta ve sonuçlandırılmaktadır?
10) Komisyon tarafından istenilen bilgi ve belgelerin etkin sunumu için ne tür değişiklikler yapılması gerektiğini önerirsiniz?
11) Etkin yönetimi olumsuz etkileyen hususlar nelerdir? Bunların giderilmesi için neler yapılması gerekir?
İhbar ve Şikayetler Üzerine Denetim Talepleri temalı ikinci oturumda değerlendirilmek üzere Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığında Denetim Hizmetleri Başkanlığı, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler - Çevre ve Şehircilik - Sanayi ve Teknoloji - Tarım ve Orman ile Ticaret Bakanlıklarında Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı, diğer bakanlıklarda ise Teftiş Kurulu Başkanlıkları tarafından aşağıdaki dört çalışma konusu ve alt başlıkları ile çalışma soruları hakkında rapor hazırlanmıştır:
- İdari denetimin tarihçesi (dünü-bugünü-yarını) ve denetimde yeni trendler
- İdari denetimin tarihi ve gelişimi
- İdari denetimde ülke örnekleri
- Denetimde yeni trendler
- İdarenin iş ve işlemlerinde kanunlara uygunluğun sağlanmasında denetim yöntemleri
- Başvuru yolları
- Denetim türleri
- Kanunların etki analizinde idari denetim birimlerinin rolü
- İdari denetimle ilgili son 5 yıllık verilerin toplanması ve analizi
(Rapor çeşitlerine göre; teftiş, inceleme, araştırma, değerlendirme ve soruşturma raporları sayıları; adli makamlarca kabul edilen rapor sayıları)
- Kanuni düzenleme ihtiyacı olduğu değerlendirmesi bulunan raporların sayısı ve bu durumda yapılan işlem
- Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi ve idari denetimin yeniden yapılandırılması
- İdari denetimin standartlarının belirlenmesi, böylece performans değerlendirmesi
Çalıştayın İkinci Oturumuna hazırlık amacıyla bakanlıklardan cevaplanması istenen 11 çalışma sorusu ise şunlardır:
1) Dilekçe hakkı ve bilgi edinme talebi hususlarında Teftiş Kurullarına dilekçeler daha çok hangi sistemle gelmektedir? Başkanlıklar bağlı oldukları Bakanlığın EBYS sistemi üzerinden mi, yoksa kendi sistemleriyle mi dilekçe kabul etmekte ve/veya cevap vermektedirler? (E-devlet, e-dilekçe, internet sitesi, mail adresi ve posta).
2) Başkanlıklar dilekçeyi kendileri mi cevaplandırmakta, yoksa bağlı üst kurumun ilgili birimine mi yönlendirmektedir? Dilekçeler, ihbarlar ve mükerrer dilekçeler konusunda kayıt, istatistik tutulmakta mıdır?
3) Kanuna aykırı dilekçelerle ilgili ne işlem yapılmaktadır? Ad, soyad, adres bulunmayan, imza taşımayan, belli bir konu içermeyen dilekçeler dikkate alınmakta mıdır? Bu kapsamda son beş yılda işleme konulan dilekçe sayısı kaçtır?
4) Kanuna aykırı dilekçelerden, somut bilgi, belge veya iddia içerenler ihbar kabul edilmekte midir?
5) Yargı mercilerinin görev alanına giren dilekçeler işleme konulmakta mıdır?
6) Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine geçişle birlikte şikâyet ve ihbar dilekçelerinde artış/azalış olmuş mudur?
7) Dilekçe ve ihbarların denetime etkisi nedir? Son 5 yılda ihbar ve şikâyetler üzerine başlatılan inceleme ya da denetim oranı nedir?
8) Dilekçe, ihbar ya da bilgi edinme başvuruları en kısa sürede ilgili kuruma yönlendirilerek, geri bildirim talep edilmekte midir? Dilekçe sahibi bilgilendirilmekte midir?
9) Dilekçe Hakkı Kanunu ve Bilgi Edinme Hakkı Kanununa göre gönderilen dilekçelerde süreye dair sıkıntı yaşanmakta mıdır?
10) Dilekçe ve Bilgi Edinme Hakkı kullanımına ilişkin kurumlar kendi usulünü, genelgesini mi oluşturmalıdır? Yoksa genel kabul görmüş kurallar yasaya uygun olarak tek sisteme mi bağlanmalıdır?
(Örnek: http://www.ankara.gov.tr/dilekce-ve-bilgi-edinme-hakkinin-kullanilmasina-iliskin-genelge, https://www.icisleri.gov.tr/illeridaresi/i-isleri-bakanliginca-bilgi-edinme-hakki-kanununun-uygulanmasi-ile-ilgili-olarak-y-r-t-lecek-islemlere-iliskin-y-nerge )
11) Bilgi edinme hakkının istisnasını oluşturan; "kişinin çalışma hayatını ve mesleki onurunu etkileyecek olanlar hariç, yargı denetimi dışında kalan idarî işlemler, devlet sırları, ülkenin ekonomik çıkarlarına, istihbarata, idarî veya adlî soruşturmaya, özel hayata dair bilgiler, haberleşmenin gizliliğini ihlal edecek bilgi ve belgeler, ticari sırlar ile Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu" kapsamındaki hususlara kurumlarca ne kadar dikkat edilmektedir?
Dilekçe Hakkında Dijital Dönüşüm temalı üçüncü oturumda değerlendirilmek üzere Adalet Bakanlığında Bilgi İşlem Genel Müdürlüğü, Sağlık Bakanlığında Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü, Kültür ve Turizm Bakanlığında Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü, Milli Savunma Bakanlığında Muhabere ve Bilgi Sistem Dairesi Başkanlığı ve diğer bakanlıklarda Bilgi İşlem Dairesi Başkanlıkları tarafından aşağıdaki dört çalışma konusu ve alt başlıkları ile çalışma soruları hakkında rapor hazırlanmıştır:
- Bilgi toplumunda birey ve devlet iletişiminin dijitalleşmesi Dijital platformlarda vatandaşa sunulan bakanlık hizmetleri
- Vatandaş başvurularının alınmasında ve değerlendirme sürecinde kullanılan bilgi sistemleri
- Yazılı soru önergeleri ile Dilekçe Komisyonu, CİMER, KDK gibi kurumlar üzerinden gelen başvuruların bakanlıkta değerlendirme süreci
- Kurumsal bilginin kamu açık verisine dönüşümü ve bireysel başvuruların azaltılmasındaki rolü
- Bakanlık hizmetlerinden açık veriye dönüşen kurumsal bilgiler
- Sunulan hizmetlerin istatistik, raporlama ve memnuniyet ölçüm yöntemleri
- 2010 yılından itibaren yıllar itibariyle istatistiki veriler
- Dijitalleşmenin kanunların hazırlanması ve uygulanması sürecine etkileri
- Gelen başvurular analiz edilerek yaygın sorunların tespiti olanakları
- Kanun etki analizine temel teşkil edebilecek verilerin organizasyonu
- Vatandaş başvurularının, yürürlükteki kanunların etki analizindeki rolü
- Kanun değişikliği gerektiren başvuruların kurumsal bilgi ve belge yönetim sistemi üzerinden takip ve değerlendirilmesi
- Birlikte çalışabilir bilgi yönetim sistemlerinin geliştirilmesi
- Bilgi ve belge yönetim disiplininde kurumsal dilekçe yönetim sistemlerinin nitelikleri
- Kurumsal sistemlerin entegrasyon kabiliyeti ve Merkezi Dilekçe Yönetim Sistemi (Ulusal Dilekçe Bilgi Yönetim Sistemi) geliştirilmesi
Çalıştayın Üçüncü Oturumuna hazırlık amacıyla bakanlıklardan cevaplanması istenen 14 çalışma sorusu ise şunlardır:
- Vatandaşın kamu yönetimine katılım sağlaması için dilekçe hakkı kapsamında bilgi edinme talebi, öneri, dilek ve şikâyetler için Bakanlığa özgü sistem, online e-Dilekçe modülü ve benzeri uygulamalar var mı? Varsa bu uygulama tarafınızdan mı geliştirildi, hizmet alımı ile mi?
- Bakanlığa sosyal medya (Twitter, Whatsapp vb.) üzerinden gelen şikâyet ve dileklerle ilgili yapılan işlemler nedir? Varsa izlenen yol ve yöntemler nelerdir?
- Bakanlık çalışanlarının dilekçe, bilgi edinme, öneri, şikâyet, dilekleri için kullandığınız sistem/sistemleriniz var mı?
- Dilekçe hakkı kapsamında bilgi edinme talebi, öneri, dilek ve şikâyetler hakkında Bakanlıkta yapılacak iş ve işlemlere ilişkin kriterler var mı?
- Başvurular hakkında yapılan işlemlerin analiz ve değerlendirmesi için Bakanlığa özgü yapılar var mıdır? Yapılıyorsa belirlenmiş analiz ve değerlendirme kriterleriniz nedir? Dilekçe hakkı verilerinin analiz, değerlendirme ve anlamlandırılması konusunda kullanılan yöntem ve teknikler var mı?
- Dilekçe hakkı kapsamında bilgi edinme talebi, öneri, dilek ve şikâyet başvuruları ve kayıtları nerede ve nasıl tutuluyor?
- Dilekçe hakkı kapsamında bilgi edinme talebi, öneri, dilek ve şikâyet başvurularına ilişkin süreçlerde EBYS'ler kullanılıyor mu? Kullanılıyorsa hangi aşamalarda/düzeyde kullanılıyor?
- Kurum içi kullanılan bilgi sistemlerinin birbiriyle entegre olma/çalışma durumu/kabiliyeti nedir? Ne gibi sorunlarla karşılaşılıyor? Kurumda kullanılan bilgi sistemlerinin birlikte çalışabilirlik için gerekli standartlara (ulusal-uluslararası) sahip olma durumu/düzeyi nedir?
- Kurumsal sistemlerin kurum dışı bilgi sistemleri/diğer kurum bilgi sistemleri ile entegre olma durumu/kabiliyeti nedir? Bu bağlamda teknik altyapı boyutunda karşılaşılan sorunlar nelerdir?
- Büyük veri analizleri konusunda kurumunuzun kabiliyet ve yetenekleri nedir?
- Yenilikçi teknolojilerin kurumsal bilgi sistemlerinde kullanılma durumu (yapay zekâ, makine öğrenmesi, RPA- Robotic Process Automation /Robotik Süreç Otomasyonu-gibi) nedir?
- Açık veriye dönüşen kurumsal verilerin kullanım sıklığı, açık veriye erişim sayısı takip edilebiliyor mu?
- Sunulan bakanlık hizmetleri için belirlenmiş veri setleriniz var mı?
- Merkezi Dilekçe Bilgi Sistemi (Ulusal Dilekçe Bilgi Yönetim Sistemi) olursa nasıl dahil olabilirsiniz?
Oturumların çalışma konuları ve soruları hakkında bakanlıkların ilgili birimlerinden gelen raporlar moderatörlerin yanı sıra İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu, Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu, Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı, Kamu Denetçiliği Kurumu, Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu, Kişisel Verileri Koruma Kurumu, Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu ile Kamu Görevlileri Etik Kurulu Başkanlığı görevlileri ile paylaşılmıştır.
Çalıştayın açılışı TBMM Dilekçe Komisyonu Başkanı olarak şahsım, Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat OKTAY ile TBMM Başkanı Prof. Dr. Mustafa ŞENTOP'un konuşmalarıyla yapılmış ve ardından eş zamanlı 3 oturum gerçekleşmiştir.
Birinci Oturum; şahsım, Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanı Naci AĞBAL ile Sosyal Bilimler Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mehmet BARCA'nın moderatörlüğünde ve Bakanlıkların faaliyetleri ile ilgili bilgi ve verileri toplamak, tasnif ve analiz etmekle görevli birimlerin üst düzey yöneticileri olarak birlikte Milli Savunma Bakanlığında Bütçe ve Mali Hizmetler Genel Müdürlüğü, Sağlık Bakanlığında Sağlığın Geliştirmesi Genel Müdürlüğü, diğer bakanlıklarda ise Strateji Geliştirme Başkanlıkları temsilcilerinin konuşmacı olarak katılımıyla kurumlardan bilgi, belge ve işlem taleplerini konu almıştır.
İkinci Oturum; İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Başkanı Hakan ÇAVUŞOĞLU, Cumhurbaşkanlığı Devlet Denetleme Kurulu Başkanı Yunus ARINCI ile TBMM Yasama ve Denetim Hizmetlerinden Sorumlu Genel Sekreter Yardımcısı Dr. Selçuk GİŞİ'nin moderatörlüğünde ve Bakanlıklarda her türlü faaliyet ve işlemler üzerinde teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma yürütmekle görevli birim üst düzey yöneticileri olarak Gençlik ve Spor Bakanlığında Rehberlik ve Denetim Başkanlığı, Hazine ve Maliye Bakanlığında Teftiş Başkanlığı, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığında Denetim Hizmetleri Başkanlığı, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler - Çevre ve Şehircilik - Sanayi ve Teknoloji - Tarım ve Orman ile Ticaret Bakanlıklarında Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı, diğer bakanlıklarda ise Teftiş Kurulu Başkanlıkları temsilcilerinin konuşmacı olarak katılımıyla ihbar ve şikayetler üzerine denetim taleplerini konu almıştır.
Üçüncü Oturum ise; Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu Başkanı Canan KALSIN, Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi Başkanı Dr. Ali Taha KOÇ ile Ankara Üniversitesi BEYAS Koordinatörü Prof. Dr. Fahrettin ÖZDEMİRCİ'nin moderatörlüğünde Bakanlıkların teknolojik gelişmeleri takip etmek, bilgi güvenliği ve güvenilirliği konusunun gerektirdiği önlemleri almak, ilkeleri belirlemek, kamu bilişim standartlarına uygun çözümler üretmek ile hizmetlerle ilgili bilgileri toplamak ve ilgili birimlerle işbirliği içinde veri tabanları oluşturmakla görevli birim üst düzey yöneticileri olarak Adalet Bakanlığında Bilgi İşlem Genel Müdürlüğü, Sağlık Bakanlığında Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler, Hazine ve Maliye ile Kültür ve Turizm Bakanlıklarında Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü, Milli Savunma Bakanlığında Muhabere ve Bilgi Sistem Dairesi Başkanlığı ve diğer bakanlıklarda Bilgi İşlem Dairesi Başkanlıkları temsilcilerinin konuşmacı olarak katılımıyla dilekçe hakkında dijital dönüşüm konusunu ele almıştır.
Ayrıca Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı, Kamu Denetçiliği Kurumu, Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu, Kişisel Verileri Koruma Kurumu, Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu ile Kamu Görevlileri Etik Kurulu Başkanlığı ise; başkanları, kurul üyeleri ya da üst düzey yöneticileri tarafından konuşmacı olarak tüm oturumlarda temsil edilmiştir.
Çalıştaya her oturumda üç moderatörle birlikte bakanlıklardan ve başvuru alan ilgili kurumlardan birer temsilci olmak üzere 67 konuşmacı ve kurumlarca ayrıca görevlendirilmiş 58 kişi olmak üzere toplam 134 kişi görevli olarak yerini almıştır. Çalıştay öncesi, bakanlık ve ilgili kurumlardan konu ile ilgili bilgi ve önerileri alınmış ve değerlendirilmiştir. Söz konusu bilgi ve önerilerinin ışığında Çalıştayda dilekçe hakkının etkin kullanımının önündeki engeller ve çözüm yolları müzakereye açılmıştır. Ortaya çıkan tespit ve öneriler sonuç bildirgesinde özetlenerek kamuoyu ile paylaşılmıştır.
Mihrimah Belma SATIR
İstanbul Milletvekili
Dilekçe Komisyonu Başkanı